گروه بازرگانی: بزرگ‌ترین همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان ۲۴ و ۲۵ خرداد برگزار می‌شود. همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان با حضور سفرای ایران در کشورهای ترکمنستان و آذربایجان و همتایان آنها، مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه، روسای ستاد توسعه اقتصادی و اتاق ایران و عراق، معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمانشاه، رایزنان بازرگانی، تجار و روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف در محل همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از سوی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۴ خرداد همایش کاربردی برگزار خواهد شد و در روز دوم برای نخستین بار تجار و بازرگانان ایران و کشورهای هدف به‌طور مستقیم با یکدیگر پشت میز مذاکره خواهند نشست.

عباس خالقی‌تبار، مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی سازمان توسعه تجارت در رابطه با اهداف وزارت صنعت از برگزاری همایش‌های کاربردی با کشورهای هدف اظهار کرد: وزارت صنعت به دنبال بسترسازی برای افزایش سطح آگاهی و آشناکردن تجار با ملاحظات خاص کشور هدف است. در همین راستا در نیمه دوم سال گذشته در پنج همایش کاربردی ملاحظات خاص تجاری کشورهای عراق، چین، قطر و امارات، روسیه و ترکیه با هدف تبیین فرصت‌های صادراتی به این کشورها مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی با اشاره به چهار محور ضروری برای پاسخگویی به نیازهای تجار و بازرگانان مخاطب این همایش‌ها تاکید کرد: حضور مسوولان حاکمیتی در همایش‌ها بیانگر چشم‌اندازهای کلان تجارت میان دو کشور است تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در یک کشور خاص به مخاطره نیفتد. محور دوم، حضور متولیان تجارت کشورهای هدف در همایش‌ها است تا با نیازهای واقعی آنها برای صادرات آشنا شوند. حضور رایزنان بازرگانی کشورهای هدف در ایران و تجار موفق این کشورها می‌تواند به موفق‌ بودن صاحبان کسب‌وکار در ایران کمک کند. محور چهارم همایش‌های کاربردی هم بحث پرسش و پاسخ است.

مدیرعامل مرکز آموزش وزارت بازرگانی با اشاره به فراهم‌ شدن امکان مذاکره مستقیم تجار دو کشور با یکدیگر در روز دوم همایش‌های پیش‌رو خاطرنشان کرد: با توجه به حجم صادرات و نیازهای وارداتی دو کشور مقابل، ما چند میز مذاکره تعریف کردیم تا تجار دو کشور امکان مذاکره مستقیم با یکدیگر را داشته باشند. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر از بزرگ‌ترین همایش کاربردی تجارت کشورهای عراق، جمهوری‌آذربایجان و ترکمنستان به سایت www.ibtc.ir مراجعه کنند یا عدد ۲۲۵ را به شماره ۰۲۱۸۶۹۵ ارسال کنند.