گروه بازرگانی: در دیدار مدیر بین‌الملل اتاق لوکزامبورگ با رئیس اتاق بازرگانی ایران که روز گذشته با حضور سفیر بلژیک در محل اتاق ایران انجام شد؛ نقش مهم اتاق‌های بازرگانی ایران و لوکزامبورگ در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به نقش اتاق‌های بازرگانی در گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری همایش و نشست‌های تجاری برای تجار و بازرگانان توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی نقش بسزایی دارد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: لوکزامبورگ کشور کوچک اما توسعه‌یافته‌ای است که می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اتحادیه اروپا باشد و همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه می‌تواند نقطه اتصال لوکزامبورگ با کشورهای خلیج‌فارس، آسیای میانه و حوزه قفقاز باشد.

وی افزود: با استفاده از این موقعیت علاوه بر همکاری‌های دوجانبه می‌توانیم همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه نیز داشته باشیم.

غلامحسین شافعی بیان کرد: لوکزامبورگ از سیستم بانکی و خدمات مالی خوبی برخوردار بوده که خود عامل مهمی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و لوکزامبورگ است و تجار ایرانی می‌توانند از تجارب آنها بهره ببرند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های توسعه کشور، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند سهم زیادی در اقتصاد بزرگ ایران داشته باشند و شرکت‌های کوچک و متوسط در توسعه روابط تجاری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به نتایج مثبت مذاکرات ۱ + ۵ و رویکرد دولت به تقویت روابط اقتصاد خارجی با سایر کشورها آینده درخشانی در تعامل با کشورهای اروپایی خواهیم داشت.

شافعی ضمن قدردانی از خدمات سفیر بلژیک در تسهیل رفت و آمد تجار دو کشور بیان کرد: نگاه اقتصادی سفرا عامل تعیین‌کننده‌ای در گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورها است. با اعزام هیات‌های تجاری کشورهای خارجی به ایران، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی از نزدیک با ایران و واقعیت‌های آن آشنا خواهند شد. در ادامه این دیدار، «جینات ارپلدینگ» مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و قدردانی از میهمان‌نوازی گرم ایرانی‌ها اظهار کرد: هیات تجاری کوچکی را با خود به ایران آورده‌ایم تا از نزدیک توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را مورد بررسی قرار دهیم و در آینده با هیات‌های بزرگ‌تری به ایران سفر خواهیم کرد.

ارپلدینگ ادامه داد: علاوه بر شناسایی تجار ایرانی فرصت‌های همکاری با یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهیم تا به یک اعتماد و اطمینان متقابل با یکدیگر برسیم.

مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی لوکزامبورگ با تاکید بر نقش دوکشور در منطقه بیان کرد: خدمات بانکی، صنعت فولاد، حمل ونقل، فناوری اطلاعات، کامپیوتر، زیرساختارها و ایجاد خط مستقیم پرواز از زمینه‌های همکاری دو کشور در آینده نزدیک پس از رفع تحریم‌ها خواهد بود.

وی برای برقراری خط پروازی مستقیم بین ایران و کشورش اظهار تمایل کرد و گفت: خط هوایی ملی کارلایت می‌تواند خط پروازی بین دو کشور ایجاد کرده و در عین حال از آسمان ایران برای سفر به نقاط دیگر دنیا استفاده کند.

همچنین آمارهای گمرک از تجارت خارجی ایران و لوکزامبورگ طی دو ماه منتهی به اردیبهشت ۹۴ حاکی از آن است که طی این دوره ایران صادراتی به این کشور نداشته و واردات ایران از این کشور حدود ۳ میلیون دلار رقم خورده است.