گروه بازرگانی: افشاگری وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کارشکنی عده‌ای در مقابل تولید دانه روغنی، تدوین برنامه خوداتکایی در تولید گندم و جو تا ۴ سال آینده،‌ تدوین برنامه جامع خاک پس از 40 سال، حذف سیاهک و کاهش زنگ گندم و به حداقل رسیدن سن زدگی و... از جمله مواردی است که در سومین همایش مدیران جهاد کشاورزی مطرح شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با بیان اینکه عده‌ای در مقابل تولید دانه‌های روغنی و کاهش واردات مقاومت، کارشکنی و ما را تهدید می‌کنند، گفت: اظهارات این‌گونه افراد نابجا است، چرا که مملکت بی‌صاحب و رها نیست.


محمود حجتی در آستانه سال زراعی جدید اظهار کرد: استاندارد‌سازی تولید و واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به‌عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات کشاورزی سالم که در گذشته مغفول مانده بود، در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و ثمره آن افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات راهبردی بوده است. وی با بیان اینکه سال گذشته مقدار آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت، ۱۰میلیارد متر مکعب کاهش یافت، گفت: با این حال، با برنامه‌ریزی و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی که از جمله آنها می‌توان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه‌ای و نشائی، معرفی بذور مقاوم و مشارکت بهره‌برداران اشاره کرد و تولید محصولات کشاورزی افزایش یافت. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مصرف آب باید در همه بخش‌ها مدیریت شود، ضمن اینکه باید از تبخیر آب پشت سدها و مصرف برای آبیاری چمن شهرها جلوگیری شود. حجتی با بیان اینکه تولید گندم با وجود کاهش آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی افزایش یافته است، افزود: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با وجود کارشکنی‌های کسانی که منافعشان در واردات ۴ میلیارد دلاری روغن به کشور است، با جدیت اجرا می‌شود. وی اضافه کرد: تولید کلزا و دانه‌های روغنی در کشور و افزایش بهره‌وری، استفاده از بذور مناسب و آخرین یافته‌های علمی افزایش پیدا می‌کند.


حجتی با بیان اینکه ۴ میلیارد دلاری که صرف واردات روغن می‌شود، از محل فروش نفت است، اضافه کرد: عده‌ای در مقابل تولید دانه‌های روغنی و کاهش واردات مقاومت، کارشکنی و ما را تهدید می‌کنند که سویا را از کشاورزان نمی‌خریم و پول کلزا را به آنان نمی‌پردازیم.

وی تصریح کرد: اظهارات این افراد نابجا است، چرا که مملکت بی‌صاحب و رها نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت کلزا در تقویت خاک، افزایش عملکرد گندم و تامین نیاز کشور ضرورت دارد، تاکید کرد: ما باید مراقب واردات باشیم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت: منابع مالی ما از سه طریق تامین می‌شود که یکی از آنها منابع خارجی است.

حجتی افزود: استفاده از منابع خارجی به دلیل محدودیت‌هایی که بوده و هنوز هم ادامه دارد، به کشور سرازیر نشده است و امیدوار هستیم در آینده این منابع از طرق مختلف وارد کشور ما شود. وی با بیان اینکه منابع داخلی نیز عمدتا از پس‌انداز کشور تامین می‌شود، گفت: کشوری که در شرایط رکود قرار دارد و وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد، نمی‌تواند منابع مورد نیاز را در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهد.

حجتی، سومین منبع درآمد را درآمدهای دولت عنوان کرد و گفت: متاسفانه از این لحاظ نیز در شرایط خوبی قرار نداریم اما باید بپذیریم و باور کنیم که با همین امکانات فعلی و محدودیت‌ها می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.


پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران

پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران تا ۳ روز آینده یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی بود. وی در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران گفت: تا سه‌شنبه گذشته حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است. امسال گندم مورد نیاز نانوایی‌های کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.


تدوین برنامه جامع خاک پس از ۴۰ سال

در این مراسم معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه جامع خاک بعد از ۴۰ سال نوشته شد.

اسکندر زند با اعلام این خبر گفت: تاکنون 135 رقم گندم به کشاورزان معرفی شده که 95 درصد آن داخلی است. در بخش گندم دوروم صددرصد داخلی و در کلزا 30درصد آن داخلی است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه جامع خاک به منظور حاصلخیزی خاک بعد از 40 سال دستورالعمل آن نوشته شده و به مرحله اجرایی و عملیاتی رسید و اکنون آزمون خاک آن براساس نسخه‌نویسی تدوین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه آفات و گیاه‌پزشکی نیز توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم که موفق به حذف سیاهک و کاهش زنگ گندم و به حداقل رسیدن سن‌زدگی شده‌ایم. وی تصریح کرد:‌ در حوزه از بین بردن علف‌های هرز نیز با استفاده از سموم جدید در 80 هزار هکتار از مزارع به‌طور آزمایشی استفاده شده است.


برنامه خوداتکایی در تولید گندم و جو تا ۴ سال آینده

معاون زراعت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه ما در چهار سال آینده به خوداتکایی در تولید گندم و جو می‌رسیم، گفت: با توجه به شرایط فعلی امکان خوداتکایی در تمام محصولات زراعی وجود ندارد. عباس کشاورز با اعلام این خبر گفت: ۸ محصول اساسی مانند گندم، جو، برنج، شکر، دانه‌های روغنی، کنجاله و پنبه در دستور خودکفایی قرار دارند. وی با بیان اینکه ۵۲ درصد زراعت ما گندم است اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های ما دانه‌های روغنی است و امیدواریم در پنج سال آینده از رقم خوداتکایی ۶ درصدی به ۳۵ درصد برسیم، در صورتی که ما در تولید دانه روغنی کلزا مشکلی نداشتیم و تولید آن بسنده بود برای پایداری زراعت و کمک به افزایش تولید محصولات کشاورزی باید توسعه کشت کلزا را مورد توجه قرار دهیم. وی تصریح کرد: کلزا محصولی دو منظوره است که علاوه بر تولید روغن بسیاری از بیماری‌های گندم و غلات را کنترل می‌کند. کشاورز گفت: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی پیشنهاد شد و وزارت جهاد کشاورزی نیز آن را به دستگاه‌های بررسی‌کننده ارسال کرده است. براین اساس امیدواریم تا قبل از پایان شهریورماه نرخ نهایی آنها اعلام شود.


وی درخصوص نیاز به واردات 5/ 2 میلیون تن گندم به کشور که توسط رسانه‌های آمریکایی اعلام شده است، گفت: از دید ما 8میلیون تن خرید تضمینی گندم کفایت تولید نان مورد نیاز کشور را می‌دهد و واردات این رقم گندم تکذیب می‌شود.


معاون زراعت جهاد کشاورزی یادآور شد: عملکرد گندم آبی در سال جاری به ۱۲۰۰ کیلو در هکتار افزایش یافته است در حالی که این رقم در چند سال گذشته ۲۸۰۰ کیلو بوده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سالی به خودکفایی گندم می‌رسیم، گفت: در برنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی توصیه ما این است که به جای کلمه خودکفایی گندم خوداتکایی را به کار بریم چون خودکفایی موضوعی خارج از اختیارات ما است. وی یادآور شد: توان مالی مصرف‌کنندگان میزان ظرفیت کالاهای موجود در بازار از مواردی است که باید توجه شود و حقوق مصرف‌کنندگان نیز در این ارتباط دیده شود. کشاورز تاکید کرد: ما باید تمام توان خود برای افزایش تولید را به کار ببریم و مصرف‌کننده نیز حق انتخاب دارد. وی گفت: خوداتکایی گندم در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده، در صورتی که محصولاتی به ۹۰ درصد خوداتکایی برسد آن جامعه خودبسنده است و ما می‌توانیم ۱۰ درصد بقیه را از طریق جابه‌جایی تامین کنیم.