گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات عامل ایمیدرو در گردهمایی کارشناسان حوزه فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه کشورهای عضو اکو گفت: توسعه تجارت درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای یکی از اهداف اصلی سازمان اکو است و موسسان این سازمان همواره تلاش کرده‌اند با ایجاد بسترهای حقوقی مناسب، زمینه همگرایی اقتصادی و همکاری‌های تجاری در منطقه را فراهم آورند.


مهدی کرباسیان با اشاره به تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری اکو تا سال ۲۰۱۵ به عملیاتی کردن بانک توسعه و تجارت اکو، ایجاد شرکت بیمه اکو، امضای موافقت‌نامه‌های ارتقای سرمایه‌گذاری و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر به‌عنوان راهکارهای افزایش مبادلات بین اعضا اشاره کرد.


وی افزود: رابطه ایران با دنیا در تبادلات تجاری رو به افزایش است که در سایه آن تبادل اطلاعات نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد که امیدواریم پیشرفت‌های بسیاری در این عرصه حاصل شود.

کرباسیان تصریح کرد: اکو می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی دنیا تبدیل شود و در حوزه‌هایی همچون نفت، گاز، اورانیوم و تولید برق از نیروگاه‌های آبی حرکت‌های جدی داشته باشد. وی اظهار کرد: در این مقطع، همکاری ایران با کشورهای عضو اکو می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد؛ چرا که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان قرار داشته و می‌توان آن را کریدور اتصال آسیا به اروپا دانست.


رئیس هیات عامل ایمیدرو، خواستار فعال شدن هر چه بیشتر خطوط کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی اکو شد و افزود: ایران با برخورداری از رتبه دهم در تولید مواد معدنی و در اختیار داشتن منابع انسانی متخصص و انباشت تجارب فنی و مهندسی در چرخه معدن‌کاری، آماده است به‌عنوان موتور تحرک و توسعه معدنی منطقه اکو ایفای نقش کند.


وی گفت: کشورهای عضو اکو ۱۴ درصد اورانیوم، ۴/ ۷ درصد از نفت، ۲/ ۹ درصد از گاز و ۶ درصد از سهم تولید انرژی جهان را به خود اختصاص می‌دهند و ۱۰ کشور عضو اکو در مجموع رتبه ۶ را در تولید مواد معدنی شامل سنگ‌آهن، آلیاژهای آهنی، فلزات گرانبها، کانی‌های صنعتی و سوخت‌های معدنی را به خود اختصاص می‌دهند.


وی خواستار گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بانکی و تاسیس بانک توسعه معدنی اکو شد و گفت: گسترش همکاری میان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در حوزه معدن، توسعه بازرگانی و سرمایه‌گذاری مشترک و انجام طرح‌های زیربنایی و نیز اجرای سریع پروژه‌های مهم منطقه در حوزه راه‌آهن از جمله زمینه‌های فعال‌سازی ظرفیت کشورهای عضو اکو است. رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از پایان عملیات اکتشاف ۲۴۰ هزار کیلومتر از پهنه‌های معدنی کشور خبر داد و گفت: اطلاعات این اکتشافات استخراج و برخی حفاری‌ها آغاز شده است و درصددیم در بخش اکتشافات با همکاری کشورهای خارجی به سمت استخراج حرکت کنیم. کرباسیان تصریح کرد: ایمیدرو علاوه بر آمادگی برای صدور خدمات پیشرفته فنی و مهندسی به سایر کشورهای اکو آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک اکتشافی و تولید فرآورده‌های معدنی و محصولات صنایع معدنی به‌ویژه در زمینه فلزات اساسی نظیر سنگ آهن، مس و آلومینیوم در منطقه اعلام می‌کند.