گروه بازرگانی: استفاده از خطوط اعتبار خریدار برای توسعه صادرات محصولات و لوازم خانگی، بهره‌مندی از ابزارهای حمایتی صندوق ضمانت صادرات برای تسهیل در تامین مالی صادراتی و اخذ سرمایه در گردش از سیستم بانکی را می‌توان از مهم‌ترین نکاتی بر شمرد که در نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات لوازم خانگی مورد تاکید قرار گرفت.


این نشست با حضور اعضای این اتحادیه و سید آرش شهر آیینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات برگزار شد. شهر آیینی گفت: هم اکنون یک خط اعتباری 10 میلیون یورویی بین بانک توسعه صادرات ایران و یک بانک روسی با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران در حال مذاکره است که صادر‌کنندگان لوازم خانگی می‌توانند پس از فعال شدن آن در آینده نزدیک، از آن بهره گیرند. وی تاکید کرد بر اساس این ساز و کار که در قالب اعتبار خریدار مابین دو بانک شکل می‌گیرد، صادر‌کننده ایرانی در قالب فروش مدت‌دار کالای صادراتی خود را به فروش می‌رساند به این صورت که کالای خود را به خریدار خارجی ارسال ولی وجه خود را از بانک ایرانی و بدون فوت وقت دریافت می‌کند تا سرمایه در گردش خود را زودتر به‌صورت نقد دریافت کند. ریسک‌های موجود در این فرآیند را که بانک ایرانی گشایش‌کننده خط اعتباری با آن روبه‌رو است، صندوق ضمانت صادرات پوشش می‌دهد.


شهر آیینی تاکید کرد: در صورتی که این خط اعتباری ۱۰ میلیون یورویی، توسط صادر‌کنندگان ایرانی کالا و خدمات به روسیه، مورد استفاده قرار گیرد صندوق آمادگی دارد این سقف را افزایش دهد.