گروه بازرگانی: آمارهای گمرک از 5 ماه منتهی به مرداد سال جاری، از صادرات چمدانی روزانه 252 هزار دلار از گمرکات مرزی ایران به کشورهای آسیای‌میانه حکایت دارد. به عبارتی طی پنج ماه نخست سال جاری، حجم صادرات کشور از طریق تجارت چمدانی به کشور‌های آسیای‌میانه، معادل 38 میلیون و 987 هزار دلار بوده که این رقم تنها حدود 29/ 0 درصد از ارزش کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهد. مقایسه ارزش صادرات کشور، در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش حدود 42 درصدی ارزش تجارت چمدانی در سال جاری است.


طی این مدت، بیشترین سهم ارزشی هر گمرک از صادرات کشور مربوط به مرز خروجی لطف‌آباد با سهم 19/ 36 درصدی است و کمترین سهم ارزشی نیز به گمرکات نوردوز و منطقه آزاد بندر انزلی با سهم صفردرصد اختصاص داشته است. به عبارتی طی این مدت، از این دو گمرک، صادراتی را از طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS نداشته‌ایم. براساس آمارهای گمرک در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، گمرک لطف‌آباد که در سال گذشته به اندازه 96/ 9 درصد از ارزش کل صادرات چمدانی کشور به کشورهای عضو آسیای‌میانه صادرات داشت، در سال جاری با رشد حدود 415 درصدی در ارزش این نوع تجارت، در رتبه اول گمرکاتی که صادرات چمدانی به کشورهای آسیای‌میانه دارند، قرار گرفته است؛ مرز آستارا نیز با اینکه طی این مدت، در تجارت چمدانی خود نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت حدود 5/ 7 درصدی همراه بود، با اختصاص سهم ارزشی 15/ 21 درصدی به خود، در رتبه دوم گمرکاتی که صادرات چمدانی به کشورهای آسیای میانه دارند، قرار گرفته است. گمرک سرو نیز سومین مرز خروجی صادر‌کننده از طریق تجارت چمدانی به کشورهای مذکور بوده که طی این مدت با اختصاص سهم 24/ 13 درصدی به خود، نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد حدود 38 درصدی را در ارزش تجارت چمدانی رقم زده است. از سوی دیگر، گمرک «اینچه برون» که در پنج ماه نخست سال گذشته، سهمی به میزان 68/ 8 درصد از ارزش صادرات چمدانی ایران به کشورهای آسیای میانه را از آن خود کرده بود، طی مدت مشابه سال جاری، با رشد حدود 54 درصدی در ارزش صادرات چمدانی، سهمی معادل 41/ 9 درصد را به خود اختصاص داد و در رتبه چهارم قرار گرفت.


مرز خروجی باج‌گیران پنجمین جایگاه، مرز خروجی بیله سوار ششمین جایگاه و گمرک جلفا نیز هفتمین جایگاه را در بین این مرزهای خروجی ثبت کرده است. هشتمین گمرک مرز خروجی پلدشت و نهمین گمرک سرخس بوده است. دو گمرک نوردوز و منطقه آزاد بندر انزلی نیز امسال هیچ تجارتی را از طریق چمدانی به این کشورها نداشتند، بر همین اساس سهم این دوگمرک از ارزش کل صادرات به طریق تجارت چمدانی به کشورهای CIS، معادل صفر رقم خورده است. این در حالی است که گمرک نوردوز در مدت مشابه سال گذشته سهمی ۷۸/ ۴ درصدی از ارزش کل صادرات چمدانی به این کشورها را داشت و سهم منطقه آزاد بندر انزلی نیز ۳۱/ ۰ درصد رقم خورده بود.