شاتا: معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از ملزم شدن فعالان اقتصادی به نصب برچسب شناسه کالا روی البسه واردات رسمی از ابتدای آبان ماه سال جاری خبر داد.

مجتبی فراهانی گفت: این سازمان با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عزم جدی و راسخ با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق برابر قانون برخورد خواهد کرد.


وی افزود: به استناد ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت حمایت از تولیدات داخلی، جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، مبارزه با سودجویان و فرصت‌طلبان عرضه‌کننده پوشاک قاچاق و ساماندهی بازار صنعت پوشاک، واردکنندگان پوشاک نهایتا از اول آبان ماه تا شش ماه آینده ملزم به الصاق برچسب شناسه کالا (GS۱) روی البسه وارداتی خواهند شد. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت اضافه کرد: تمام واردکنندگان و فعالان اقتصادی بخش عرضه پوشاک با برند خارجی ملزم به دریافت مجوز فعالیت نمایندگی از مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.


وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت نساجی خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیت واحد صنفی پوشاک فاقد پروانه کسب معتبر، ممنوع است و اتحادیه‌ها موظف به جلوگیری از ادامه فعالیت این واحدها است. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت اظهار کرد: با نگهداری هر نوع البسه وارداتی در محل واحد صنفی یا انبارهای فاقد برچسب، به موجب قانون برخورد خواهد شد. فراهانی توضیح داد: اتحادیه‌های صنفی مربوط در سراسر کشور موظفند ضمن شناسایی و برخورد با واحدهای صنفی بدون پروانه کسب، لزوم رعایت ضوابط و مقررات مدنظر از جمله خرید البسه وارداتی دارای کد رهگیری و با فاکتور رسمی را به واحدهای صنفی تحت پوشش ابلاغ کند.


وی خاطرنشان کرد: این اقدام در جهت اجرای وظایف مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور ساماندهی عرضه پوشاک با نشان تجاری خارجی و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند شکایات خود را به سامانه تلفنی ۱۲۴ و ستادهای مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اطلاع داده و مطمئن باشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت‌های آنها رسیدگی خواهد شد. فراهانی برخورد با عرضه پوشاک قاچاق را اجتناب‌ناپذیر دانست و یادآور شد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطابق ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله دستگاه‌های کاشف کالای قاچاق است.


به گفته این مقام مسوول، بازرسان این سازمان در 6 ماه اول سال جاری با انجام بیش از 125 هزار مورد بازرسی کشف کالای قاچاق در سطح کشور حدود 95 میلیارد ریال کالای قاچاق کشف و ضبط کرده‌اند. فراهانی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: بازرسان ویژه سازمان حمایت در کنار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول، برخورد با واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان خاطی البسه قاچاق را در دستور کار خود قرار داده تا سطح عرضه را برای این‌گونه کالاها ناامن کند.