شاتا: مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در امور تجارت در پنجمین جلسه هماهنگی تدوین نقشه راه همکاری‌های ایران و اتریش که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم درخصوص تهیه نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و اتریش تعاملات خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

وی افزود:‌ در مذاکراتی که با طرف‌های اتریشی داشته‌ایم به زودی محورهای اصلی مذاکرات در قالب همکاری‌های 5 ساله طی سال‌های 2016 تا 2020 و چشم‌انداز تعاملات را مشخص خواهیم کرد.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، در تدوین نقشه راه همکاری‌های دو کشور، تلاش خواهد شد ضمن تعیین اهداف کیفی و کمی، ‌پروژه‌ها و طرح‌هایی که می‌تواند توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دو کشور به اجرا درآید، مشخص شود.

وی یادآور شد: در جلسات گذشته ارتقای سطح تعاملات بانکی از طریق بانک مرکزی،‌ بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات مطرح شد که دراین راستا صندوق ضمانت صادرات با طرف اتریشی خود تا کنون، مکانیزم مربوط به تسهیلات مالی و اعتبارات کوتاه‌مدت و بلندمدت همچنین پوشش‌های ریسک‌پذیر و هزینه‌های مرتبط در این خصوص را مورد بررسی قرار داده‌اند که امیدواریم هرچه زودتر منتج به نتیجه نهایی شود.همچنین در این جلسه نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، ‌تحقیقات و فناوری، ‌جهاد کشاورزی و کنفدراسیون صادرات ایران حضور داشتند که هریک به بیان اقدامات انجام شده خود و ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

در این راستا از سوی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری گزارش جامعی از تدوین نقشه راه همکاری‌های ایران با اتریش در بخش علم و فناوری با بیان جزئیات بیشتر ارائه شد.

براساس این گزارش، ‌تدوین نقشه راه جامعی توسط وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری ایران در دست تهیه است که پیش‌بینی می‌شود با پتانسیل بالایی که در هر دو کشور وجود دارد در بسط و توسعه همکاری‌های ایران و اتریش تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قوی اتریش در بخش تحقیق و توسعه که آن را در زمره کشورهای تراز اول جهان قرار می‌دهد، یکی دیگر از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به دلیل حجم بالای هزینه‌هایی که در زمینه توسعه تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌های این کشور صورت می‌گیرد و آن را در سطح دانشگاه‌های خوب قرار می‌دهد ایران بتواند برنامه‌ریزی لازم را در این راستا به عمل آورد و توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی خود را با اتریش تحکیم بخشد.

به علاوه، انجام پروژه‌های اجرایی بیشتر با کشور اتریش در زمینه گردشگری و توسعه صنعت توریسم و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این باره و همچنین ‌توسعه صادرات کالا و خدمات از دیگر محورهای بحث شده در این جلسه بود.