از طلای سیاه تا سیاه چاله. برای ارائه یک تصویر کامل از اینکه چگونه مشکلات ناشی از قیمت نفت در حال افزایش است، می‏توان نگاهی به قهرمانان فروتن انرژی دولتی در آمریکای جنوبی کرد. سقوط قیمت نفت در طول 12 ماه گذشته از مکزیک تا برزیل منجر به از دست رفتن سودهای بسیاری شده، بودجه برخی کشورها را کم کرده و جریان مالیات پرداختی به صندوق دولت را متوقف کرده است. در برخی موارد، مسیر برای وارونه شدن این جریان آماده است. لوئیزا پالاسیوس، رئیس مشاوران جهانی مدلی آمریکای لاتین که یک شرکت مشاوره‏ای ریسک تحت مالکیت فایننشیال تایمز است، می‏گوید: «سقوط 70 درصدی قیمت‏ها یک شوک بزرگ است. نفت در برخی کشورها بین 20 تا 50 درصد درآمدهای دولت و 50 تا 96 درصد صادرات را تشکیل می‏داده است. بنابراین جای شگفتی نیست که بپرسیم آیا برخی از کشورها و کمپانی‏های ملی نفت در بلندمدت دوام خواهند آورد یا خیر.»

ونزوئلا درگیر معضلات مربوط به نکول (عدم توانایی در انجام تمام یا بخشی از تعهدات خود به صورت خواسته یا ناخواسته) شده است، حتی با وجود آنکه در روزهای گذشته ۵/ ۱ میلیارد دلار را صرف پرداخت اوراق قرضه از بدهی خارجی ۱۲۰ میلیارد دلاری خود کرده است. این مثالی ناامیدانه است، اما در برزیل، پتروبراس، بزرگ‌ترین گروه نفتی بدهکار جهان که دچار فساد چند میلیارد دلاری است، هزینه‏های مالی این شرکت طی چند سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته‌اند. این مخمصه موجب شده که سخنانی در مورد کمک مالی به این شرکت مطرح شود. شرکت‏ها و کشورهای سرمایه‏گذار با اتفاقات اخیر در بازار کالا، با یک ابرچرخه مواجه شده‏اند که گروه‏های انرژی غربی را نیز مجبور به کاهش مشاغل، تعطیل برخی پروژه‏ها و تطبیق با نفت جهانی ۵۰ دلاری یا کمتر کرده است.

پمکس که هشتمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، سال گذشته با زیانی در حدود ۳۰ میلیارد دلار روبه‏رو شد و موجب شد تا دولت مکزیک اعلام کند که به این شرکت، که در مالکیت دولت است، ۹۱ میلیارد دلار کمک مالی کرده و حتی به طور بالقوه در این شرکت را مجددا سرمایه‏گذاری می‏کند. کاهش درآمدهای نفتی مکزیک را نیز مجبور کرده است که بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از محل مخارج دولتی کاهش دهد. این در حالی است که فروش کمتر منجر به کسری حساب جاری شده که در ۲۰ سال اخیر تقریبا بی‏سابقه بوده و ارزش پزو را مختل کرده است. خوزه گونزالز آنایا، مدیر اجرایی پمکس می‏گوید که این شرکت دارایی‏های زیادی نسبت به میزان بدهی خود دارد. وی به طرح صرفه‏جویی در هزینه ۵/ ۵ میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: «آنچه ما باید انجام دهیم تعدیل شدن با واقعیت جدید است.»

شرکت اکوپترول کلمبیا در ارزش بازاری خود دچار کاهش قیمت شد و از ۱۳۰ میلیارد دلار در ۳ سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار رسید و ۴۸ هزار نفر نیروی کار خود را به یک سوم این میزان تقلیل داد. پزو در یک سال گذشته در مقابل دلار ۳۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و کسری حساب جاری بالغ بر ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی شده است. بوگوتا، پایتخت کلمبیا در مقابل این روند نزولی مقاومت کرده است. موریسیو کاردناس، وزیر امور مالی این کشور می‏گوید: «ما در حال انجام یک تعدیل منظم و سیال هستیم. ما مخارج عمومی را محدود کرده‏ایم و اجازه داده‌ایم تا نرخ ارز کاهش یابد.»

با این حال، فقدان درآمدهای نفتی که حدود نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‏دهند، برای بانک‏های بوگوتا بازار شغلی خوبی را به وجود آورده است تا چریک‏های تحت معاهده صلح را جذب کنند و امیدوار هستند که تا 23 مارس این کار عملی شود. این کار 4 سال به طول انجامیده است و به نظر می‏رسد این گفت‌وگوها منجر به پایان دادن به حدود نیم قرن درگیری شود که موجب از بین رفتن جان بیش از 200 هزار نفر شده است. وقتی که چند سال قبل قیمت نفت بیش از 100 دلار در هر بشکه بود، شرکت‏های بین‏المللی انرژی مصرانه متقاضی ورود به آمریکای لاتین، میادین آب‏های عمیق کشف‏شده در برزیل، کلمبیا و بزرگ‌ترین ذخایر ونزوئلا بودند.

امروزه، بسیاری از کمپانی‏ها تلاش می‏کنند تا صورت‏حساب خود را از گروه‏های دولتی وصول کنند. در مکزیک، تامین کنندگان خدمات بین‏المللی 6 میلیارد دلار مقروض هستند در ونزوئلا این مقدار به 20 میلیارد دلار می‏رسد و در برزیل سفارش‏های لغو شده بر تامین کنندگان مانند کپل سنگاپور فشار وارد آورده‏اند تا مقررات سنگینی وضع کنند. انتظار می‏رود اکوپترول نخستین زیان سالانه خود را از سال 2007 متحمل شود. به هر صورت، افت این شرکت از پتروبراس بیشتر است که 5 سال پیش به ارزش 70 میلیارد دلار رسید. بزرگ‌ترین شرکت دولتی انرژی متعلق به دولت برزیل بیش از 105 میلیارد دلار بدهی انباشته دارد و تلاش می‏کند تا هزینه‏های عملیاتی و پرداخت بدهی خود را بپوشاند. بانک سرمایه‏گذاری کردیت سوئیس، معتقد است که پتروبراس در سال معادل 8 میلیارد دلار استخراج می‏کند. اما برازیلیا در تلاش است تا با عمیق‏ترین رکود یک قرن اخیر و کسری مالی که سال گذشته به 10 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید دست و پنجه نرم کند و توانایی کمک مالی به پتروبراس ندارد.

وقتی که دوره ناسیونالیستی ابر چرخه کالایی به ناچار فروکش کرده و خریداران خارجی به آن قدم بگذارند، افزایش رقابت برای سرمایه می‏تواند موجی از ادغام را در بین شرکت‏ها به راه اندازد. در ۲۶ فوریه سال جاری، پتروبراس اعلام کرد که با وام اعطایی ۱۰ میلیارد دلاری از سوی بانک توسعه چین در مقابل تحویل‏ آتی نفت، موافقت کرده است. با این وجود، هزینه‏های پایین تولید در حدود ۱۵ دلار به ازای هر بشکه، به این معنی است که کمپانی‏های دولتی آمریکای لاتین می‏توانند از پس پمپاژ و تولید نقدی (حتی با وجود قیمت‏های جاری افت کرده) بربیایند. اما پس از لحاظ کردن هزینه‏های غیرنقد، عملیات حتی در حدود بشکه‏ای ۲۵ دلار نیز سر به سر می‏شود. کاهش سرمایه‏گذاری به معنی این است که احتمالا تولید به کاهش ادامه می‏دهد (شاید تا ۴۷۰ هزار بشکه در روز در سال جاری طبق تخمین خانم پالاسیوس) و این منطقه نیز دچار تعدیل عرضه جهانی نفت می‏شود. تولید کل آمریکای لاتین بیش از ۱۰میلیون بشکه در روز است که با تولید کل روسیه قابل مقایسه است.