درآمدزایی در روزنامه‌نگاری سایبری

لوسیندا سادرن

گزارشگر ارشد دیجی دی

روزنامه پرطرفدار اسپانیایی زبان «ال‌پائیس» روی نسخه دیجیتالی خود تمرکز کرده است چرا که پیش‌بینی می‌شود تعداد نسخه‌های چاپی این روزنامه پر طرفدار به شدت کاهش یابد. براساس گزارش رویترز، تیراژ این روزنامه ۱۵درصد کاهش داشت و به ۲۲۰ هزار نسخه در سال گذشته رسیده است. در همین حین تعداد مخاطبان آنلاین روزنامه در حال افزایش است و این میزان تقریبا به ۱۶ میلیون نفر رسید.

«دیوید الاندته» مدیر بخش تحریریه این روزنامه می‌گوید: «در طول دوسال گذشته ما شاهد تغییرات اساسی در این حوزه بوده‌ایم به گونه‌ای که هم اکنون پخش روزنامه‌ها بیشتر به‌صورت دیجیتالی است. ما تا آنجایی که به لحاظ مالی برایمان سودآوری داشته باشد، نسخه چاپی منتشر می‌کنیم اما همه می‌دانیم که آینده این صنعت از آن نسخه‌های آنلاین است.» باید در نظر داشت که کانال‌های توزیع دیجیتالی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی فقط پوشش اخبار داغ در کانال‌های دیجیتالی مهم نیست. ال پائیس ۱۷خبرنامه دارد هم به‌صورت ماهنامه‌ای و هم هفتگی که شامل اخبار تازه و عناوینی همچون فرهنگ، فیلم و روابط بین‌الملل می‌شود. ال پائیس ۱۷۵ هزار مشترک در سال ۲۰۱۵ داشت که در مقایسه با سال گذشته ۱۳۲ درصد رشد داشته است. برنامه این نشریه این است که از تعداد ۱۵‌خبرنامه خود بکاهد و از توجه به اخبار فوری و داستان‌های روزمره به سمت تحلیل و نظرات سوق پیدا کند. الاندته در این خصوص می‌گوید: «فلسفه ما این است که خبرنامه ما در صفحه اول روزنامه کار شود و تلاش کنیم تا به خواننده بگوییم چرا این خبر مهم است.»

حوزه مهم دیگر کاربرد ویدئو در دنیای دیجیتال است. تیم بخش ویدئو این انتشارات در عرض دو سال از ۲ درصد به ۲۵ درصد رشد کرده است و این شرکت از ایده برنامه‌هایی نظیر فیس بوک زنده و بحث‌های سیاسی استفاده کرده‌اند. از سویی دیگر؛ این انتشارات برای ارتباط نزدیک با خوانندگان از ویدئوی دیجیتالی استفاده می‌کنند. ال پائیس از سال ۲۰۰۹ اپلیکیشن را به‌طور رایگان در اختیار خوانندگان قرار داده است که نسخه المثنی سایت این روزنامه است. الاندته اخیرا نوتیفیکیشن اپلیکیشن خود را این‌گونه تغییر داده که ۵ مطلب برتر را از نظر دبیران هر صبح و عصر انتخاب می‌کند و برای خواننده می‌فرستد.این نوتیفیکیشن‌ها به همراه اخبار فوری است. وی در این خصوص گفت: «مردم به این انتخاب‌ها اعتماد می‌کنند چون از طرف افراد مطلع انتخاب شده است.» در گذشته اپلیکیشن به گونه‌ای بود که تمامی مطالب صبح و عصر را در صفحه خود قرار می‌دادند. انریکه دانز پروفسور درس خلاقیت و نوآوری در مدرسه کسب و کار «IE» درخصوص روزنامه ال پائیس معتقد است که این روزنامه مشهور ترین روزنامه اسپانیا است و این روزنامه بستری مناسب برای معرفی خدمات، ارائه نظرات و تحلیل‌های بسیار دارد.» وی افزود: « این روزنامه در زمینه دیجیتالی آنقدر که در نسخه کاغذی قوی است قوی نیست، چراکه شاید معتقد باشد در صورتی که نسخه اینترنتی قوی باشد رقیب اصلی نسخه کاغذی خود می‌شود.»

الاندته درخصوص این موضوع که در صورت توقف نسخه کاغذی این روزنامه چه اتفاقی خواهد افتاد نظری نداد، اما پر واضح است که برای درآمدزایی باید به درآمدهای ناشی از تبلیغات دیجیتالی اکتفا کند. براساس آمار اداره تبلیغات اسپانیا نزدیک به ۲۶ درصد افراد از نرم‌افزار برای بلاک کردن تبلیغات استفاده می‌کنند. ال پائیس نمی‌داند که چه تعداد از خوانندگان نسخه دیجیتالی این روزنامه از نرم‌افزار بلاک کردن تبلیغات استفاده می‌کنند و این موضوع برای سایر انتشارات دیگر اسپانیایی نیز مبهم است. هیچ اقدامی درخصوص جلوگیری از بلاک کردن تبلیغات انجام نمی‌شود. البته که ناشران سعی دارند تا تبلیغاتی را قرار دهند که براساس محتوای بومی باشد تا بلاکر‌های تبلیغات کمتر شود.به گفته الاندته: «کسانی که در این صنعت تازه وارد می‌شوند در این اندیشه هستند که بدون صرف کلی هزینه در بخش تحریریه می‌توانند سود بسیاری در این صنعت به دست آورند. این افراد تفکر و ایده خوبی در این زمینه دارند و می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند.»