مخالفت گسترده کارگران

بلومبرگ

اتحادیه‌های کار فرانسه تلاش می‌کنند با تشدید تظاهرات و اعتصابات گسترده، از تصویب طرح پیشنهادی دولت برای قانون کار جلوگیری کنند. در هفته اخیر این شرایط منجر به تعطیلی جایگاه سوختگیری و پمپ‌های گاز در بسیاری از مناطق کشور شده است که نتیجه آن صف طولانی ماشین‌ها در مقابل جایگاه‌های سوختگیری است. در روزهای اخیر کارکنان راه‌آهن و مترو پاریس و مسوولان کنترل بنادر و خطوط هوایی به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند. تمامی این اعتصاب‌ها به دلیل چالش‌هایی است که قانون جدید در هر بخش برای کارگران ایجاد می‌کند و هدف از آن مجبور کردن دولت به عقب‌نشینی از این طرح است. هر روز اتحادیه‌های مختلف کارگری به‌صورت هماهنگ از ارائه خدمات خود در بخش‌های مختلف خودداری می‌کنند. اخیرا یکی از این اتحادیه‌ها که کارگران بخش حمل‌و‌نقل را شامل می‌شود اعلام کرده در ۱۰ ژوئن که روز آغاز مسابقات قهرمانی اروپاست، اعتصاب عمومی گسترده‌ای خواهند کرد. دو موسسه نظرسنجی فرانسه از مخالفت قشر کمتر از ۳۵ سال با لایحه قانون کار در این کشور خبر دادند.

طبق نظرسنجی موسسه نظرسنجی پاریزین فرانسه، قشر کمتر از ۳۵ سال فرانسه بیشتر از قشر بالای ۳۵ سال این کشور مخالف لایحه قانون کار فرانسه است. موسسه نظرسنجی پاریزین تاکید کرد آمارها در قیاس با نظرسنجی‌های مشابه انجام شده در پنج سال گذشته در حال افزایش است. موسسه نظرسنجی اودوکسا (Odoxa) فرانسه نیز اعلام کرد از ۷۱ درصد مخالف لایحه قانون کار مطرح شده، ۷۸ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ سال هستند، این موسسه تاکید کرد که ۴۵ درصد قشر زیر ۳۵ سال فرانسه نسبت به آینده خود، بدبین هستند. پس از یک هفته اعتصاب در روزهای اخیر که نتیجه آن کمبود گاز در بسیاری از جایگاه‌ها و خشونت معترضان به طرح مذکور بود، نخست‌وزیر مانوئل والس در مصاحبه هفتگی خود اعلام کرد، دولت از تصمیم خود مبنی‌بر تغییر قانون کار یا ارائه مجوز به شرکت‌ها برای مذاکره و توافق با کارگران، خارج از پیمان‌های صنعتی موجود، عقب‌نشینی نخواهد کرد. وال در میزگردی که با خوانندگان روزنامه «ل پاریسین» داشت بیان کرد: «هیچ گونه عقب‌نشینی نه در جزئیات طرح و نه در مجوزهای ارائه شده به شرکت‌ها نخواهیم کرد.»

او همچنین در مصاحبه خود با مجله دیمانچ در روز یکشنبه اشاره کرد: «فرانسه باید توانایی خود در انجام اصلاحات را نشان دهد.» والس می‌گوید که با رهبران معترضان به قانون کار به‌صورت تلفنی صحبت کرده است. پس از آنکه یکی از ۲۰۰ انبار سوخت کشور خالی شد، والس شنبه گذشته جلسه‌ای را با مدیران بخش انرژی و پس از آن با وزیر حمل ونقل برگزار و تاکید کرد که باید اعتصابات و تظاهرات با کمک پلیس پایان یابد، اما در حال حاضر باز هم تنها دو پالایشگاه از هشت پالایشگاه با ظرفیت کامل کار می‌کنند. براساس نظرسنجی دیگری که ازسوی موسسه Ifop انجام شده است. تنها ۱۳ درصد از فرانسوی‌ها از اصلاحات اخیر دولت در قانون کار این کشور حمایت می‌کنند. همچنین ۴۶ درصد از فرانسوی‌ها براساس این نظرسنجی می‌خواهند قانون جدید کار پس گرفته شود و ۴۰ درصد نیز خواهان بهبود آن هستند. این نظرسنجی با پرسش از ۹۸۲ تن در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ مه صورت گرفته است. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد محبوبیت مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه نیز با ۶ درصد کاهش به ۲۴ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح محبوبیتی است که وی تجربه می‌کند. رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند سعی کرده است تا جای ممکن از اظهار نظر در این رابطه و دخالت در طرح مذکور خودداری کند، گرچه در کنفرانس مطبوعاتی اجلاس رهبران گروه هفت که جمعه در ژاپن برگزار شد‌‌، او از والس حمایت کرد. او بیان کرد: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که اتحادیه‌های کارگری برای ما قانون را تعیین کنند.» اولاند افزود: «به‌عنوان رئیس دولت، خواستار این اصلاحات هستم. این برنامه چیزی است که ما برای چهار سال مدنظر داریم. من می‌خواهم که همه با هم در این مسیر درست حرکت کنیم.»