اقتصاد ونزوئلا روزهای پر‌تلاطمی را سپری می‌کند. تورم افسارگسیخته، تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها و دخالت دستوری برای ثابت نگه داشتن قیمت کالاها و خدمات و...، بخشی از اتفاقاتی است که این روزها دولت پوپولیست این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده است.

این کشور که به پشتوانه درآمدهای نفتی، تقریبا همه مایحتاج خود را در سال‌های اخیر وارد می‌کرده است، با کاهش شدید قیمت نفت در دو سال گذشته، روزهای پرتلاطمی را تجربه می‌کند. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور، بحران‌های شدید داخلی را ناشی از توطئه غرب و آمریکا برای تضعیف انقلاب این کشور می‌خواند و در این نابسامانی‌ها نقشی برای خود قائل نمی‌شود و در حال حاضر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است؛ وضعیتی که به رئیس‌جمهور، نیروهای ارتش و پلیس این کشور اختیارات و قدرت بیشتری برای مقابله با ناآرامی‌ها می‌دهد. ونزوئلا برای اکثریت مردم ایران نامی آشنا و شناخته شده به شمار می‌آید. بی‌شک یکی از صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین شرکای سیاسی و اقتصادی دولت‌های نهم و دهم، کشور ونزوئلا و دولت هوگو چاوز بود. قرابت فکری در امور سیاسی و در عین حال رویکردها و سیاست‌های اقتصادی مشابه، زمینه روابط گرم روسای جمهور را فراهم آورده بود که نتیجه آن انواع قراردادهای تجاری، سرمایه‌گذاری مستقیم ایران و حتی کمک‌های بلاعوض به این کشور شد. کمک‌های ایران به ونزوئلا شامل ساخت کارخانه مهمات، کارخانه مونتاژ خودرو، کارخانه سیمان، همکاری در زمینه‌ علم و فناوری نانو و حتی برقراری پرواز مستقیم بین تهران، دمشق و کاراکاس توسط ایران ایر بوده‌ است.

جدول زیر حجم معاملات و ارزش دلاری مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا را در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد. همان‌ طور که مشخص است عمده مبادلات صادرات کالاها و خدمات از ایران بوده و حتی در سال‌هایی از این دوره، کالای خاصی وارد کشور نشده است. عمده کالاهای صادراتی ایران به ونزوئلا ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی و کالاهای ساختمانی بوده است. در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان نتایج و دستاوردهای اقتصادی روابط سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های سال‌های اخیر در ونزوئلا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نظر کارشناسان را در زمینه منافع حاصل از آن جویا می‌شویم.

تجارت ایران و ونزوئلا