4 مزیت عمده پول‌های مجازی

گاردین

در حالی که استفاده از بیت کوین هر روز فراگیر‌تر می‌شود، کارشناسان امور مالی معتقدند فناوری زیرساختی آن به حیاتش ادامه داده و در آینده‌ای نزدیک، نحوه عملکرد خدمات اقتصادی را در سراسر جهان متحول خواهد کرد. در پنج سال گذشته ارزهای رمزنگاری ‌شده نظیر بیت‌کوین با تکیه ‌بر فناوری زنجیره بلوک‌ها، هرچند با نسبتی اندک از کل بازار ولی با رشدی فزاینده سهمی برای خود از بازار پول و تراکنش جدا کرده‌اند که به دلیل خواص ویژه‌ای نظیر استقلال، ارزان بودن، حفظ گمنامی و امکان انجام تراکنش‌های بسیار کوچک، جایگاه ویژه‌ای در بازار دارند.

به عقیده کارشناسان آینده خدمات مالی با تکنولوژی بیت‌کوین گره خورده است. «مجمع جهانی اقتصاد» اخیرا گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد « زنجیره بلوکی»، فناوری عمومی که امکان انجام تراکنش‌های بیت کوین بدون نظارت زیرساخت مرکزی را فراهم می‌سازد، قادر است آینده خدمات پولی را تغییر دهد. در گزارش فوق اعلام شده بانک‌های مرکزی بزرگی از سرتاسر جهان در حال بررسی نحوه استفاده از «زنجیره بلوکی» به منظور تغییر در شیوه جابه‌جایی پول، به‌ویژه بین کشورهای مختلف هستند. بنگاه‌های مالی با استفاده از این سیستم می‌توانند تراکنش‌های ایمن‌تر و سریع‌تری را ترتیب دهند و هزینه کمتری را برای انجام آن متحمل شوند. در مطالعه موردی ارزهای رمزنگاری‌شده، بازار تراکنش‌های داخل همواره به‌عنوان یکی از کاربردهای فناوری زنجیره بلوک‌ها از موارد مهم قابل‌مطالعه و بررسی است. تامین‌کنندگان خدمات پرداخت یا همان PSPها در دنیا، ابتدا در کنار بانک‌ها و به‌عنوان واحدهای برون‌سپاری شده بخشی از فعالیت معلوم و روتین بانک‌ها ایجاد شدند. با رشد تجارت الکترونیکی و تنوع روش‌های پرداخت و خدمات آنها سبد محصولات PSP‌ها بزرگ‌تر و سودآفرینی آنها بیشتر شد.

پس از رشد ناگهانی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، پول‌های مجازی ابزار حفظ و انتقال ارزش در قالب بلیت‌ها، بن‌های اعتباری و ژتون‌های مختلف داخل شبکه اینترنت شدند و سهمی از تقاضای بازار پول و بازار پرداخت را که نظام بانکی و PSP‌ها برآورده نمی‌کردند، به خود اختصاص دادند. هماورد بعدی برندهای دیگری از بازار فناوری اطلاعات هستند که به اقتضای کسب‌ وکارهای خود پایگاه‌های پرتعداد و وفاداری از کاربران را در تعامل با خود حفظ کرده‌اند؛ نظیر اپل، گوگل، فیس‌بوک و سامسونگ که فقط با گرفتن نمادین مجوزهای تامین‌کنندگی خدمات پرداخت و با اتکا به مزیت درونی خود یعنی کاربران وابسته، وارد این بازار شده‌اند و به نظر می‌رسد خواهان به دست آوردن سهم بسزایی از ارزش‌افزوده حوزه تامین خدمات پرداخت در جیب خود هستند. اریک لوکارد، معاون فروشگاه جهانی مایکروسافت می‌گوید: کاربرد واحدهای پول دیجیتالی نظیر بیت کوین، با اینکه هنوز جریان اصلی پرداخت‌ها نیست، در میان طرفداران خود در حال گسترش است. ما انتظار داریم این گسترش همواره ادامه یابد و به مردم امکان انجام خرید کالاها و خدمات ما را نیز بدهد و ما در لبه جلویی حرکت این روند قرار بگیریم. سوئیس پول‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین را مانند هر پول خارجی دیگری می‌داند. در سال ۲۰۱۳، ECUREX، یک بازار مالی دیجیتالی برای تجار حرفه‌ای و نهادهای مالی در زوریخ آلمان، اعلام کرد اولین پلت‌فرم ۹ صرافی بیت کوین را راه انداخته که با قانون پولشویی مطابقت دارد.

به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی برخی عواقب محتملی که در انتظار مالکان انحصاری بازار خدمات پرداخت است می‌تواند شامل از دست دادن سهم بازار، خریده شدن بخشی از سهام یا تمام آن توسط رقبای جدید و ورشکستگی باشد. از آنجا که اتخاذ فناوری فوق بر زیرساخت‌ها و فعالیت‌های داخلی سازمان‌های مالی تاثیر می‌گذارد، احتمالا زمانی متوجه حضور آن خواهید شد که انتقال پول سریع‌تر با هزینه‌های کمتری را تجربه کنید. با این حال، مجمع جهانی اقتصاد اذعان می‌کند که برای ایمن‌سازی کامل این تکنولوژی و استفاده از آن در بانک‌های اصلی و بزرگ جهان، هنوز مسیر درازی پیش روی آنها قرار دارد. یکی از کاربردهای بیت‌کوین در خرید و فروش‌های اینترنتی و بهره‌گیری مدل درآمدی فریمیوم از آن در معاملات فضای مجازی، بحث برانگیز و چالشی به نظر می‌آید. در حالت عادی، مشتریان تنها زمانی می‌توانند محصول یا خدمت را در اختیار داشته باشند که تمامی هزینه آن را از قبل پرداخت کرده باشند. در حالی که، در مدل درآمدی فریمیوم، بدنه اصلی محصول یا خدمت دیجیتالی به‌صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، اما وی برای استفاده از مشخصه‌های پیشرفته دیگر، باید هزینه بپردازد. به‌عنوان مثال، شرکت توسعه دهنده بازی کندی کراش، بازی را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما کاربر برای دریافت برخی اقلام مجازی همچون افزایش طول عمر، خرید ستاره (ارتقای جایگاه فعلی) یا از حالت قفل درآوردن برخی مراحل بازی، نیاز به پرداخت وجه دارد و این پرداخت وجه در مدل فریمیوم بر اساس سیستم پرداخت خرد یا بیت کوین انجام می‌گیرد.

سرعت بالاتر و هزینه کمتر

شیوه‌ای که امروزه بانک‌ها برای انتقال وجوه ناشی از خرید و فروش از طریق مدل درآمدی فریمیوم استفاده می‌کنند، قدیمی است. انتقال وجوه نقد بین‌المللی می‌تواند نزدیک به یک هفته طول بکشد، چون پذیرش آنلاین کارت‌های اعتباری معمولا به کنترل‌های امنیتی زیادی نیاز دارد تا از مطابقت آنها با استاندارد PCI اطمینان حاصل شود بنابراین در این نوع انتقالات، بانک‌های طرف معامله و مراکز تبادل داده طرفین معامله، درگیر هستند. از طریق استفاده از ارز دیجیتالی همچون بیت کوین، انتقال بانکی خیلی فوری و به صرفه صورت می‌گیرد، در واقع، چنین نقل و انتقالاتی بدون استفاده از ارزهای رایج قابل انجام است. یکی دیگر از مواردی که موجب ارزان‌تر شدن هزینه نقل و انتقال وجه در خرید و فروش‌های مجازی می‌شود این است که مشتریان خارجی دیگر نیاز نیست بابت تبدیل ارز خود به ارز مورد نظر فروشنده وجهی پرداخت کنند.

همچنین کاربرانی که در شبکه بیت کوین عضویت دارند در کشیدن بار نقل و انتقالات مالی سهیم می‌شوند این سهیم شدن در کار، هزینه‌های نقل و انتقالات مالی را به شدت کاهش داده بنابراین هزینه‌های نقل و انتقال وجه ناشی از خرید از طریق مدل فریمیوم ناچیز می‌شود. به علاوه از طریق بیت کوین امکان پرداخت وجوه کم (یک سنت تا بیست دلار) نیز وجود دارد و مشتری می‌تواند بدون نیاز به کارت‌های اعتباری پرداخت انجام دهد. شرکت مایکروسافت بیت کوین را به‌عنوان یک گزینه پرداخت در بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر محتواهای‌ دیجیتالی که از سوی ویندوز، ویندوز فون و پلت‌فرم‌های XBOX انتخاب می‌شوند، قرار داده است. شرکت مایکروسافت می‌گوید فقط در کمتر از ۱۵ دقیقه کاربران می‌توانند با استفاده از کیف پول دیجیتال خود بیت کوین را جا‌به‌جا کنند و کاربران می‌توانند با انتخاب فروشگاه‌های آنلاین مایکروسافت روزانه تا سقف ۱۰۰۰ دلار را جا‌به‌جا کنند. بنابراین به نظر می‌رسد بهره‌گیری از بیت کوین موجب تسریع در پرداخت‌ها و ارزان‌تر شدن انتقال وجه ناشی از خرید از طریق مدل درآمدی فریمیوم می‌شود.

حفظ حریم شخصی

گاهی اوقات کاربران نمی‌خواهند که دیگران بدانند که آنها چه چیزی خریداری کرده‌اند. بیت کوین یک پول نسبتا خصوصی است. از یکسو به لطف زنجیره بلوک شفاف است، یعنی هرکسی می‌داند که یک آدرس خاص بیت کوین، چقدر پول در نقل و انتقال دارا است. از سوی دیگر، برخلاف حساب‌های بانکی سنتی، هیچ‌کس نمی‌داند که یک آدرس خاص بیت‌کوین در دست چه کسی است. این مانند یک کیف پولی پلاستیکی شفاف با یک مالک نامرئی است. هرکسی می‌تواند داخل آن را نگاه کند، اما هیچ کسی نمی‌داند که مالک آنچه کسی است.

امنیت پرداخت

امروزه، نگرانی از کلاهبرداری از طریق کارت‌های اعتباری موجب شده است که بسیاری از بازرگانان از تجارت در فضای مجازی خودداری کنند. اینگونه کلاهبرداری‌ها در معاملات جهانی، رایج‌تر است و بسیاری از شرکت ها، پرداخت بین‌المللی را نمی‌پذیرند با استفاده از ارزهایی چون بیت کوین، تا زمانی که در مدل فریمیوم معامله صورت نگرفته است، انتقال وجه صورت نمی‌گیرد. این مساله خطر کلاهبرداری را برای پرداخت‌کنندگان از میان برمی‌دارد، بنابراین به آنها اجازه می‌دهد بتوانند در سطح جهانی معامله کنند و از آنجایی که ارز مجازی به مشتریان اجازه می‌دهد که بتوانند سرمایه‌های خود را به راحتی فرستادن یک ایمیل، ارسال کنند، در نتیجه خرید از طریق مدل درآمدی فریمیوم به‌صورت آنلاین به یک پروسه ساده و بدون دردسر تبدیل می‌شود.