امیر شاملویی: انتخابات یکی از مهم‌ترین مسائل و ارکان سیاسی است که در هر کشور دموکراتیک، برگزار می‌شود. با این همه، این مساله طبعا از نظر اقتصادی با هزینه‌های زیادی نیز روبه‌رو است، از هزینه‌های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون گرفته تا هزینه‌های جانبی مختلفی که هر کاندیدایی با آن روبه‌رو می‌شود. آن طور که با مطالعه نظام سیاسی کشورهای پیشرفته و دموکراسی‌های بزرگ جهان و چارچوب قانونی آنها به دست می‌آید، دولت تا حدودی در تخصیص هزینه به کاندیداهای منتخب کمک می‌کند با این حال، مسائل بنیادی‌تری در این حوزه وجود دارد که شایسته تامل بیشتری است.

در کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان، حداکثر مخارجی برای هر کاندیدا در نظر گرفته شده است این مخارج برای فرانسه بنا بر میزان جمعیت منطقه و برای آلمان براساس آرای به دست آمده از سوی حزب مورد نظر در آخرین انتخابات برگزار شده می‌تواند متفاوت باشد. علاوه‌بر این، مساله حداکثر مخارج در این کشورها برای کاندیداهای دور اول و دوم نیز متفاوت است، زیرا تبلیغات آنها هزینه بیشتری می‌برد. در کنار این مساله، میزان پرداختی از سوی افراد به کاندیداهای منتخب در این کشورها نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. کمک‌های بخش خصوصی از سطحی بیشتر ممنوع است و علاوه‌بر این کمک‌هایی که از برخی بدنه‌های دولتی یا خارج از کشور یا منابع ناشناس به کاندیداها می‌شود با محدودیت‌ها یا حتی ممنوعیت‌هایی روبه‌رو است. در فرانسه کمک به یک ستاد انتخاباتی در مقادیر کوچک‌تر به صورت نقدی امکان‌پذیر است، اما مقادیر بیشتر باید به صورت چک یا آنلاین بوده وقابل پیگیری باشد. این مساله به شفافیت تامین منابع مالی یک کاندیدا کمک می‌کند.

مساله مهم دیگری که در قوانین انتخاباتی این کشورها به چشم می‌خورد لزوم گزارش‌دهی احزاب و کاندیداها نسبت به مقادیر دریافتی به‌ویژه از سوی بخش‌خصوصی است. این گزارش‌ها به نوعی تقویت‌کننده بخش نظارتی بر زندگی سیاسی افراد نیز محسوب می‌شوند. در ادامه نگاهی به قوانین مالی انتخاباتی در برخی از کشورهای مهم جهان خواهیم انداخت.