افشای علنی پرداخت‌های انتخاباتی

قوانین انتخابات آمریکا

تامین مالی انتخابات در ایالات متحده آمریکا به‌طور کلی عبارت است از تامین مالی ستادهای انتخاباتی در سطوح فدرال، ایالتی و همچنین سطوح محلی. در سطح فدرال، قانون تامین مالی ستاد انتخاباتی از سوی کنگره تصویب شده و از سوی کمیسیون انتخابات فدرال که سازمانی مستقل است، اجرایی می‌شود. به‌رغم اینکه بیشتر ستادهای انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا به‌طور خصوصی تامین مالی می‌شوند، تامین مالی دولتی نیز برای کاندیداهایی که بتوانند به رقابت‌های ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هم در سطح انتخابات مقدماتی حزبی و هم در سطح انتخابات عمومی برسند، وجود دارد. البته این پرداخت یارانه دولتی به کاندیداها نیازمند شرایطی نیز هست و کسانی که تامین مالی دولتی را می‌پذیرند، معمولا با محدودیت‌هایی در زمینه خرج کردن این پول مواجه هستند.

بیش از نیمی از ایالات در کشور آمریکا تا حدودی اجازه کمک‌ها و مشارکت‌های شرکتی و اتحادیه‌ای را در رقابت‌های انتخاباتی میسر می‌سازند و برخی از ایالات آمریکا محدودیت‌هایی در زمینه مشارکت‌های افراد در کمک به کاندیداها دارند که البته کمتر از محدودیت‌های ملی است. این در حالی است که ۴ ایالت میسوری، اورگون، یوتا و ویرجینیا هیچ محدودیتی برای این کمک‌ها به کاندیدای مورد نظر قائل نیستند. در سال ۲۰۰۸، کاندیداهای تصدی پست‌ها در کنار احزاب سیاسی و گروه‌های مستقل در مجموع ۳/ ۵ میلیارد دلار در رقابت‌های انتخاباتی فدرال هزینه کرده بودند. تنها مقادیری که در جریان انتخابات ریاست جمهوری این سال صورت گرفته بود حدود ۴/ ۲ میلیارد دلار بود و بیش از یک میلیارد دلار نیز از سوی ستادهای دو کاندیدای مهم انتخابات خرج شد: باراک اوباما ۷۳۰ میلیون دلار در کارزار انتخاباتی خود خرج کرد و جان مک‌کین حدود ۳۳۳ میلیون دلار خرج کرده بود. مقدار پولی که این دو خرج کرده بودند به رکوردی در زمان خود تبدیل شد. این در حالی است که بنا به گزارش بلومبرگ، در انتخابات جدید ایالات متحده بین دو کاندیدای رقیب یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون در مجموع مخارجی حدود ۹۶۹ میلیون دلار و ترامپ مخارجی حدود ۵۳۱ میلیون دلار متقبل شده‌اند.

محدودیت‌های مشارکت‌های فدرال

قانون فدرال مقادیر پرداختی از سوی افراد و سازمان‌هایی که ممکن است به ستادهای انتخاباتی، احزاب سیاسی و سایر سازمان‌های تحت تسلط کمیسیون انتخابات فدرال کمک مالی کنند، محدود می‌کند. شرکت‌ها و اتحادیه‌های تجاری نیز از دادن پول به‌طور مستقیم به کاندیداها یا کمیته‌های حزبی ملی منع شده‌اند. علاوه‌بر این، لابی‌گران اغلب به تامین مالی ستادهای انتخاباتی در آمریکا کمک می‌کنند و این کار را با استفاده از برپا کردن پک‌ها، ترتیب دادن موقعیت‌هایی برای افزایش بودجه کاندیداها و جست‌وجوی منابع مالی برای آنان انجام می‌دهند. در کنار آنها یکی دیگر از کارهایی که برای رفع مشکلات مربوط به جذب منابع مالی از سوی افراد وجود دارد، تلاش‌ ستادها بر جذب منابع مالی با جمع‌آوری گروهی افراد متمایل به کمک است.

همچنین، سازمان‌هایی نیز در کمک‌های مالی به ستادها نقش ایفا می‌کنند. طبق قانون تامین مالی ستادهای انتخاباتی در سطح فدرال، کمیته‌های کاندیداها، کمیته‌های حزبی و پک‌ها باید گزارش‌های دوره‌ای پیرامون پولی که به دست آورده و خرج کرده‌اند را ارائه کنند. کمیسیون انتخابات فدرال باید مواردی همچون تمامی پک‌ها و کمیته‌های حزبی را که در مشارکت‌های مالی فعالیت داشته‌اند تعیین کرده و اطلاعات را بر اساس نام‌ها، شغل‌ها و آدرس افرادی که بیش از ۲۰۰ دلار در دوره انتخابات کمک می‌کنند، فراهم آورند. علاوه‌بر این، مخارج باید به دقت افشا شوند. کمیسیون انتخابات فدرال پایگاهی اطلاعاتی از این موارد را نگهداری کرده و آن را در مورد ستادهای انتخاباتی و کسانی که به کاندیداها پول پرداخت کرده‌اند، در وب‌سایتش منتشر می‌کند.