تداوم یا تغییر؟

گاردین

رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی در مناظره سوم مبارزانه به حریفان محافظه‌کار خود حمله کرد تا تمام موانعی را که از انتخاب شدن مجدد وی به ریاست‌جمهوری مانع می‌شوند را از بین برده باشد. این کاندیدای ریاست‌جمهوری به نظر می‌رسد به‌دلیل حملاتی که به رقیبانش کرده است، از خطوط قرمز در سیاست ایران گذشته است. رئیس‌جمهوری روحانی در دو مناظره تلویزیونی نخست در برابر رقیبانش در موضع دفاعی قرار داشت.

آنان به عملکرد اقتصادی کشور از زمان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با کشورهای غربی که منجر به برداشته شدن برخی از تحریم‌ها شد، حمله می‌کردند، اما روحانی که یک میانه‌رو محسوب می‌شود، در مناظره سوم حملات خود را به تندروها آغاز کرد تا بتواند بخشی از آرای سرگردان و افرادی را که رای نمی‌دهند، به دست آورد. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران معتقد است که تغییر لحن روحانی تلافی حملات رقیبانش در مناظرات تلویزیونی ابتدایی بوده است. وی می‌گوید غیرمحتمل است که رئیسی به نفع قالیباف، دیگر کاندیدای محافظه‌کار کنار برود. او این تئوری را که عنوان می‌کند رئیسی ممکن است در آخرین لحظات کنار برود تا وجهه خود را افزایش دهد تا در آینده موفقیت بیشتری کسب کند، رد می‌کند. وی معتقد است که آقای رئیسی برای رئیس‌جمهور شدن آمده است. به عقیده بسیاری، شکست در این انتخابات احتمال موفقیت‌های آتی آقای رئیسی را از بین خواهد برد.

روحانی با یک مسابقه دشوار در پیش رو مواجه است اما برخلاف تمام نهادهایی که پشت برخی کاندیداها قرار دارند، کسانی وجود دارند که تصمیم گرفته‌اند انتخابات را تحریم کنند. به‌تدریج خواهیم دید آنها به حمایت از روحانی روی خواهند آورد. یک موج از چنین رأی‌دهندگانی به تدریج در حال ظهور هستند. ناصر هادیان یک متخصص سیاسی در تهران معتقد است که حال و هوای انتخابات در حال گرم شدن است. وی می‌گوید: «مشارکت بیشتر کار را برای پیروزی روحانی آسان‌تر می‌کند. رئیس‌جمهوری عمدتا کسانی را مد نظر قرار داده است که هنوز تصمیم نگرفته‌اند آیا رای بدهند یا خیر.» هادیان معتقد است دو کاندیدای محافظه‌کار در رقابت باقی می‌مانند، اما اگر قالیباف به نفع رئیسی کنار بکشد آن‌گاه روحانی سود خواهد برد، زیرا تمام حامیان قالیباف از یک کاندیدای سنتی حمایت نمی‌کنند. وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم اگر قرار باشد یکی از این دو کنار بکشند، آن فرد رئیسی خواهد بود، زیرا چهره خود را حفظ خواهد کرد و رای وی نیز به سوی قالیباف کشیده خواهد شد.» قالیباف و رئیسی هر دو در هفته اخیر مشغول مبارزات انتخاباتی بوده‌اند. در تهران برخی از هواداران یک کاندیدا به شعار ۹۶ درصدی اشاره می‌کنند و وی را رئیس‌جمهوری می‌دانند. قالیباف این ایده را مطرح کرده است که از همان ۹۶ درصد محروم جامعه بوده و با ۴ درصد ثروتمند جامعه مخالف است.