فقدان تعریف بنگاهی از باشگاه‌ها

 خداوند به مسوولان وزارت آموزش و پرورش طول عمر دهد که برای تاسیس مدارس غیر انتفاعی، لایحه‌ای به تصویب رساندند و ما هم از آنها یاد گرفتیم و مبادرت به صدور مجوز تاسیس اماکن فرهنگی ورزشی غیر انتفاعی کردیم. چرا که در قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی مصوب ۲۳/ ۳/ ۱۳۵۰ و در ماده ۵ آن، باشگاه‌ها و میدان‌های ورزشی غیر انتفاعی از پرداخت عوارض نوسازی معاف هستند و براساس آیین‌نامه اجرایی صدور مجوز باشگاه‌ها که به تصویب هیأت محترم‌دولت رسیده، محاسبه آب بها و برق و گاز برای باشگاه‌ها و اماکن ورزشی مطابق مدارس و مراکز آموزشی خواهد بود.

با این مقدمه مشخص است که تاسیس باشگاه‌ها، اماکن و میدان‌های ورزشی حرفه‌ای نبوده است. ای‌کاش طرح قانونی ساماندهی باشگاه‌ها که دوفوریت آن در دو مجلس قبل‌تر به تصویب رسیده بود، تبدیل به قانونی می‌شد که در آن، تعریف جامعی از باشگاه و انواع آن صورت گرفته بود. آنگاه می‌توانستیم لااقل در فوتبال، باشگاه‌هایی را که بنگاه اقتصادی هستند و بنگاهی اداره می‌شوند و برای پول‌سازی و ایجاد رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار معرفی کنیم و درخصوص مساله جنجالی روز که گریبانگیر فوتبال، ورزش و در بعضی موارد آثار نامطلوب بین‌المللی شده، یعنی مالیات بازیکنان و لژیونرها و... به اظهار نظر بنشینیم. ما مبتکر و مبدع فوتبال و ورزش حرفه‌ای نبوده‌ایم که بتوانیم مالیات آن را براساس پول‌های قراردادی محاسبه و دریافت کنیم. منظور از پول قراردادی، امثال قراردادهایی است که در بانکداری بدون ربا به آنها اشاره شده است، مثل مضاربه، مضارعه، مساقات، امانت، ودیعه، عاریه، جعاله، صلح و... پس به ناچار باید مبادرت به مطالعه بین‌المللی و تطبیقی جهانی کنیم و از آنهایی که مبتکر امر بوده‌اند، یاد بگیریم.

آنگاه محیط قانونی مربوطه را آماده کنیم و بعد از برگزاری یکسری کلاس‌های آموزشی، برای ایجاد وحدت رویه آن را به اجرا‌ گذاریم. البته اگر خود را بی‌نیاز از فرمایش رسولمان ندانیم که فرمود دانش را بیاموزید «حتی اگر درچین باشد» حال چگونه است که قانون ورزش حرفه‌ای نداریم، تعریف بنگاهی از باشگاه نداریم؟ چرا هنوز نتوانسته‌ایم شرایط AFC را برای فوتبال حرفه‌ای تمام و کمال اجرایی کنیم و هر سال خوف آن را داریم که از باشگاه‌های آسیا کنار گذاشته شویم؟ هنوز باشگاه‌ها غیرانتفاعی هستند و از عوارض معافند و در قانون مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم و ارزش افزوده، اشاره‌ای به باشگاه‌ها و بازیکن حرفه‌ای و قراردادهای ورزشی نشده است.

 مالیات معروف‌ترین چهره‌های ورزشی مسأله‌ساز می‌شود و در برخی موارد ممنوعیت خروج آنها به حیثیت ملی ما لطمه وارد می‌آورد و کسی سوال نمی‌کند این همه مشکلات برگرفته از کدام قانون و مشکل اجرایی کدام آیین‌نامه و... است. یاد بگیریم مدنیت را سرلوحه خود قرار دهیم و قبل از هر اقدامی، حداقل علم مورد نیاز را یاد بگیریم و از محیط علمی، محیط قانونی بسازیم. اجرای قانون مبتنی بر علم   هیچ مشکلی نخواهد داشت و مطمئن باشیم قهرمانان ما که خود پرچمدار و الگو هستند، تمکین خواهند کرد.

و اما ممیزان مالیاتی استحضار دارند که مبالغ پرداختی به بازیکنان در باشگاه مربوطه، جزو هزینه‌های قابل قبول است و حساب سود و زیان باشگاه‌های ما در حال حاضر زیان‌ده است چرا که آنها امکان دریافت درآمدهای حرفه‌ای متعلق به خود، به‌خصوص درآمدهای حاصل از حقوق معنوی خود را ندارند که مهم‌ترین آن درآمد پخش تلویزیونی است. متاسفانه در این امر نیاز به قانون داریم. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حق پخش فوتبال‌های خارجی را در بودجه سالانه خود پیش‌بینی می‌کند، ولی حق پخش داخلی را در زمره هزینه‌های خود لحاظ نمی‌کند. حتی حقوق معنوی باشگاه‌ها را در آگهی‌های قبل و حین بازی، بعد بازی و زیرنویس‌ها رعایت نمی‌کند و در برنامه‌هایی که هواداران باشگاه‌های پرطرفدار را به مشارکت می‌گیرد، حقوق متعلقه به باشگاه‌ها را درنظر نمی‌گیرد.

برند باشگاه‌ها به دلیل نداشتن حقوق معنوی آنها توسط مراکز تجاری، اقتصادی، تولیدی و... به‌کار گرفته می‌شود بدون اینکه حق و حقوق برند پرداخت شود. آیا نیروی انسانی مستقیم تولید در مراکز تولیدی مگر به‌جز مالیات تکلیفی، مالیات دیگری هم پرداخت می‌کند که فوتبالیست‌ها به‌عنوان نیروی انسانی مستقیم تولید باشگاه‌ها به‌جز مالیات تکلیفی پرداخت کنند که مالیات تکلیفی هم توسط مرکز دستگاه تولیدی کسر و پرداخت می‌شود. نیروی انسانی از عوارض عدم پرداخت مالیات تکلیفی مبراست و در مورد بازیکنان هم این باشگاه است که باید مالیات تکلیفی را کسر و پرداخت کند و در قرارداد قید شود. همواره شاهد بوده‌ایم که بازیکنان درخصوص دریافت حق و حقوق قراردادی از باشگاه‌ها گلایه‌مندند و خیلی کمتر اتفاق می‌افتد که باشگاه‌ها به‌دلیل زیاندهی، قراردادهای خود را تمام و کمال اجرا کنند. گویا بازیکنان چوب دوسر طلا هستند؛ هم توسط باشگاه‌ها مشکل برایشان ایجاد می‌شود و هم از آنجا که محبوب و معروفند، دستگاه مالیاتی سریع ممنوع‌الخروجشان می‌کند. امیدواریم دستگاه مالیاتی با بازیکنان بازی منصفانه‌ای را اجرا کند.