تصفیه حساب با 5 طبقه

واکنش رسانه‌های غربی به این اقدام همراه با احتیاط بوده البته در برخی موارد هشدارهایی درباره تبعات دستگیری این جمع از مقامات و ثروتمندان عربستانی مطرح شده است. شاید ولیعهد عربستان باید با احتیاط بیشتری دست به روند اصلاحات و تغییرات مورد نظرش بزند؛ زیرا اگر با این سرعت به سمت تحولات به پیش رود، ممکن است با مخالفت گروه‌های حامی اسلام‌گرایان جهادی و واکنش محافظه‌کاران پرشمار خاندان سلطنتی، مواجه شود. در بین بازداشت‌شدگان می‌توان به اعضای پنج گروه مختلف اشاره کرد.

گروه اول خانواده هستند. در عربستان خانواده در جایگاه نخست قرار دارد حتی وقتی قرار باشد پاکسازی صورت گیرد. خاندان آل سعود از ۶ خانواده و ۱۵ هزار شاهزاده تشکیل شده که ثروت آنها حدود هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است. هنگامی که رسانه‌های غربی از بن سلمان به‌عنوان ولیعهد بلندپرواز و طرفدار اجرای اصلاحات تمجید کردند، بسیاری از شاهزاده‌ها از این وضعیت نگران و خشمگین شدند. به این ترتیب در دستگیری‌های هفته گذشته یازده نفر از قدرتمندترین شاهزاده‌ها بازداشت شدند.گروه دوم، وزرای دولت بودند. از نظر بن سلمان، اجرای برنامه‌های اقتصادی برای متحول کردن اقتصاد عربستان مستلزم حضور وزرایی است که با این ایده موافق باشند. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند دستگیری مقامات اقتصادی سبب خواهد شد بن سلمان در اجرای برنامه‌های بلندپروازانه خود با مشکلات بزرگی مواجه شود. برنامه افق ۲۰۳۰ قرار است اقتصاد عربستان را از وابستگی به درآمدهای نفتی برهاند. این برنامه به سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری و صرف انرژی فراوان نیاز دارد و یکپارچگی تیم اقتصادی برای تحقق این برنامه لازم است.

گروه سوم مقامات نظامی هستند. طبیعی بود که بن سلمان برای محکم کردن پایه‌های قدرت خود تعدادی از فرماندهان ارتش را دستگیر کند. به نظر می‌رسد مقاومتی از سوی ارتشی‌ها نشان داده نخواهد شد. البته بن سلمان باید در آینده نیز مراقب تحرکات مقامات ارتش باشد.گروه چهارم مقامات مذهبی هستند. با آنکه روابط دولت عربستان با مقامات مذهبی خوب به نظر می‌رسیده اما واقعیت این است که دیدگاه‌های افراطی وهابی‌ها با اصلاحاتی که بن سلمان قصد دارد انجام دهد در تعارض است.گروه پنجم تجار و ثروتمندان عربستان است. این گروه به دلیل توانمندی‌های مالی و ارتباط‌هایی که با شرکت‌های خارجی دارند تاثیری بزرگ بر اقتصاد عربستان می‌گذارند و مهار آنها ضروری به نظر می‌رسید.برخی کارشناسان می‌گویند تحولات هفته گذشته در عربستان نشان می‌دهد بن سلمان برنامه‌های بزرگ برای آینده کشور و نیز قدرت خود در این کشور دارد.