تحول جدید در خرید اروپایی‌ها

میزان خریدهای آنلاین در اروپا به ویژه کشورهای جنوب این قاره به سرعت در حال افزایش است و تخمین زده می‌شود سال گذشته ارزش تجارت الکترونیک در این قاره ۶۰۲ میلیارد یورو بوده است. این به معنای رشد ۱۴ درصدی نسبت به رقم مربوط به سال ۲۰۱۶ است. سال ۲۰۱۶ ارزش تجارت الکترونیک در اروپا ۵۰۹ میلیارد یورو بود که نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۵ درصدی داشت.  در گزارش «تجارت الکترونیک اروپا» مربوط به سال ۲۰۱۷ به نکات مهمی در زمینه ساز و کارهای فروش کالا و خدمات در این قاره و روندهایی که در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد، اشاره شده است. تعداد شرکت‌هایی که دارای وب‌سایت هستند از ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۷۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و سال گذشته این سطح بالاتر رفته است. البته تنها ۱۸ درصد این شرکت‌ها از طریق وب‌سایت خود کالا و خدمات می‌فروشند.

در بازارهای جاافتاده تجارت الکترونیک، میزان مصرف‌کنندگانی که به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند بالاترین میزان است. برای مثال ۸۷ درصد مصرف‌کنندگان انگلیسی از طریق اینترنت کالا سفارش می‌دهند و در دانمارک و آلمان نیز این رقم به ترتیب ۸۴ درصد و ۸۲ درصد است. این سهم در مرکز و شرق اروپا پایین تر است اما به تدریج مردم این کشور‌ها نیز به روش‌های خرید آنلاین توجه بیشتری نشان می‌دهند. به این ترتیب در سال‌های آینده میزان استفاده از ابزارهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات در اروپا یکنواخت نخواهد شد و نکته مهم اینکه، پیش‌بینی شده به زودی میزان این نوع خرید در اروپا در دوره تعطیلات و قبل از سال نو، بیشتر از آمریکا خواهد شد. علت آن است که سرعت رشد استفاده از ابزارهای موبایل برای خرید در اروپا بیشتر از آمریکاست.

افق بازار فروش آنلاین در اروپا بسیار امیدبخش است. در این قاره بیش از ۸۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که در سراسر آن پراکنده هستند. در بین کشورهای اروپایی، آلمان با داشتن ۱۷۵ هزار فروشگاه آنلاین در صدر فهرست قرار دارد. در واقع یک پنجم کل فروشگاه‌های آنلاین اروپا در آلمان مستقر هستند و طبیعی است که در خریدهای آستانه سال نو بیشترین سود نصیب فعالان این بازار در آلمان شده است. انگلستان با ۱۰۸ هزار و هلند با ۸۲ هزار فروشگاه آنلاین، در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. فرانسه و روسیه نیز پس از این ۳ کشور یادشده قرار گرفته‌اند.

در اروپا مانند دیگر مناطق جهان، بین فروشگاه‌های اینترنتی رقابت شدید وجود دارد و هر یک از آنها تلاش می‌کند سهم بالاتری از بازار را تصاحب کند. از آنجا که وضعیت اقتصادی در اروپا در سال گذشته بهتر شده و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود فروشگاه‌های اینترنتی ارائه‌کننده خدمات فروش آنلاین، امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشند. سال پیش ۲۵ درصد ساکنان اروپا با دسترسی به اینترنت، حداقل یک بار در هفته خرید اینترنتی انجام دادند. ۶۰ درصد نیز حداقل یکبار در ماه از این خدمات استفاده کردند و ۶ درصد نیز هر روز خرید آنلاین داشتند.

شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات فروش آنلاین در دو سال اخیر بر گستره فعالیت‌های خود افزوده‌اند و از امکانات گسترده‌تر نیز برای ارائه خدمات استفاده کرده‌اند. این اقدامات برای باقی ماندن در بازار ضروری است، زیرا امروزه میزان آگاهی مصرف‌کنندگان درباره امکانات وب‌سایت‌های فروش آنلاین بسیار زیاد شده است و آنها می‌توانند خدمات این فروشگاه‌ها را با هم مقایسه کنند. به این ترتیب رقابت سخت تر شده و مشتری معتقد است که ارائه تمامی امکانات خرید در فروشگاه اینترنتی یک ضرورت است. در آسیا نیز شرایط تغییر کرده است. همزمان با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه آسیایی میزان خریدهای آنلاین در حال افزایش است. باآنکه در اقتصادهای آسیایی میزان خرید آنلاین کمتر از اروپا و آمریکاست اما سرعت افزایش خریدها بالاتر است.

همچنین جمعیت یک عامل مهم برای سوددهی شرکت‌های ارائه‌کننده خرید آنلاین است. یکی از نکات مهم برای این شرکت‌ها ایجاد اطمینان در بین مشتری‌ها نسبت به امنیت پرداخت است. در نظرسنجی‌ها مشخص شده از دید خریداران، امنیت خرید از مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری درباره استفاده از یک وب‌سایت فروش آنلاین است. همچنین این شرکت‌ها باید در ارائه خدمات خود نوآوری داشته باشند. این یک ضرورت حیاتی است. همان‌طور که بین فروشگاه‌های آنلاین و مراکز خرید فیزیکی رقابت رو به رشدی وجود دارد در بین فروشگاه‌های آنلاین رقابت فزاینده مشاهده می‌شود. در هر یک از مراحل فروش، از جذب مشتری به سایت گرفته تا تحویل کالا به مشتری، امکان بهبود فرآیند وجود دارد.