6 کمپانی زیر تیغ

بوئینگ و ایرباس. این دو شرکت بزرگ سازنده هواپیما از تحریم‌ها تاثیرات منفی خواهند دید، زیرا آنها برنامه‌هایی برای فروش محصولات خود به ایران داشتند. شرکت بوئینگ شرکت آمریکایی است اما شرکت فرانسوی ایرباس نیز به مجوز فروش هواپیما از آمریکا نیاز دارد، زیرا بیش از ۱۰ درصد قطعات هواپیماهای خود را از آمریکا تامین می‌کند. ایرباس سه هواپیما از ۱۰۰ هواپیمای سفارش داده شده از سوی ایران را به این کشور تحویل داده است. ارزش این قرارداد ۱۹ میلیارد دلار است. در شرایط حاضر بوئینگ نیز قصد ندارد به قرارداد خود با ایران یعنی فروش ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۸ میلیارد دلار به این کشور، عمل کند.

جنرال الکتریک و توتال. دو شرکت بزرگ دیگر که از تحریم‌ها لطمه خواهند دید شرکت جنرال الکتریک و شرکت نفتی توتال فرانسه هستند. جنرال الکتریک، هم یکی از تامین‌کنندگان قطعه برای شرکت ایرباس است و هم سفارش فروش قطعات برای صنعت نفت و گاز ایران دریافت کرده است. این شرکت اعلام کرده در صورت لزوم فعالیت‌های خود را با قوانین تحریمی جدید آمریکا سازگار خواهد کرد. شرکت توتال در یک همکاری با شرکت چینی CNPC قراردادی برای توسعه میدان پارس جنوبی ایران دارد. این شرکت از پیش ۹۰ میلیون دلار در پروژه یادشده سرمایه‌گذاری کرده است و شرکت نفت ایران اعلام کرده تا وقتی تولید آغاز نشود پولی به توتال داده نخواهد شد. همچنین اگر توتال از ایران خارج شود سهم آن به شرکت چینی می‌رسد.

فولکس واگن و گروه خودروسازی پی اس‌ای فرانسه. شرکت فولکس واگن سال پیش‌فروش خودرو به ایران را آغاز کرد اما درباره تداوم همکاری آن با ایران تردیدهای جدی وجود دارد. همچنین گروه خودروسازی پی‌اس‌ای فرانسه که محصولات پژو و سیتروئن را تولید می‌کند در دو سال اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در ایران داشته و توانسته کاهش فروش در چین و انگلستان را جبران کند اما اکنون که تحریم‌های آمریکا بازگشته مدیران این گروه می‌گویند امیدوارند اتحادیه اروپا موضعی یکپارچه در قبال تحریم‌های آمریکا اتخاذ کند. اگر این گروه بخواهد فروش خودرو در آمریکا را از سر بگیرد، باید از ایران خارج شود.

البته برخی کارشناسان معتقدند در هفته‌ها و ماه‌های آینده و با گذشت زمان مشخص خواهد شد کدام شرکت‌ها و به چه شکل به همکاری با ایران ادامه خواهند داد. در دو هفته اخیر رایزنی‌ها بین مقامات ایران و اروپا ادامه یافته و اروپایی‌ها تاکید کرده‌اند به پیمان هسته‌ای ایران پایبند خواهند بود.