جایگاه زنان پول‌ساز

خانم آلیس والتون با ۴۶ میلیارد دلار ثروت در صدر فهرست زنان میلیاردر جهان در سال‌جاری قرار دارد. سال پیش ثروت او ۸/ ۳۳ میلیارد دلار بود. ثروت آلیس والتون، تنها دختر سام والتون موسس فروشگاه‌های زنجیره‌ای «وال‌مارت» به دلیل رشد قابل ملاحظه قیمت سهام این شرکت افزایش یافته است. شرکت وال‌مارت در رقابت با آمازون وارد حوزه تجارت الکترونیک شده و اخیرا اعلام کرده یک خط تولید جدید محصولات آشپزخانه را با شراکت شبکه غذای آنلاین بوزفید راه‌اندازی کرده است. این برنامه جدید نقشی بزرگ در افزایش قیمت سهام شرکت وال‌مارت داشته است. امسال خانم والتون عنوان ثروتمندترین زن جهان را از چنگ لیلیان بتن کورت، وارث شرکت «لورئال» خارج کرد. او در سپتامبر سال گذشته میلادی در ۹۴ سالگی درگذشت. فرانسوا بتن کورت مایرز، تنها فرزند بتن کورت، ثروتی برابر با ۲/ ۴۲ میلیارد دلار دارد که این رقم بالاتر از ثروت مادرش در سال گذشته است اما از ثروت خانم آلیس والتون کمتر است. در واقع سیاست‌های شرکت وال‌مارت به رشد قابل ملاحظه قیمت سهام این شرکت منجر شده و خانم والتون را در صدر فهرست قرار داده است.

خانم مایرز ثروت خود را از سهم ۳۳ درصدی در شرکت عظیم لورئال دارد و این شرکت بیش از یکصد سال است که فعالیت می‌کند و توانسته جایگاه بسیار خوبی در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کسب کند. در واقع توسعه فعالیت‌ها همواره یکی از عوامل رشد سریع قیمت سهام شرکت و ثروت سهامداران و مدیران آن است. در جایگاه سوم ثروتمندترین زنان میلیاردر، خانم سوزانه کلاتن با ۲۵ میلیارد دلار ثروت قرار دارد. سهم به ارث رسیده به او از شرکت «ب‌ام‌و» سبب شده او در این جایگاه قرار گیرد. در واقع از ۱۰ زن میلیاردر با بالاترین ثروت ۸ نفر ثروت خود را به ارث برده‌اند و دو نفر یعنی خانم جینا راینهارت استرالیایی که در حوزه سنگ‌آهن فعالیت می‌کند و آبیگیل جانسون آمریکایی مدیر شرکت سرمایه‌گذاری «فیدلیتی» نیز کسب و کار خانوادگی را به ارث برده‌اند، اما در رشد و توسعه آن نقشی بسیار بزرگ داشتند طوری که می‌توان آنها را میلیاردرهای خودساخته دانست.

اکثر زنان با ثروت‌های میلیاردی که دارایی‌شان را از فعالیت‌های خودشان به‌ دست آورده‌اند آمریکایی یا چینی هستند به این معنا که دو سوم آنها در یکی از این دو کشور فعالیت می‌کنند. دیان هندریکس ۷۱ ساله از ایالت ویسکانسین آمریکا که با مشارکت همسر مرحومش شرکت «‌ای‌بی‌اس‌ساپلای» را تاسیس کرد ثروتمندترین زن کارآفرین در آمریکاست و از نوجوانی به کارهای مختلف پرداخته است و در همان دوران با همسرش که در حوزه ساخت سقف منازل کار می‌کرد آشنا شد. میزان فروش سالانه شرکت ای‌بی‌سی ساپلای در یک دهه اخیر سه برابر شده و به ۸ میلیارد دلار رسیده است. او همچنین تهیه‌کننده سینماست و از سال ۲۰۰۷ یعنی زمان مرگ همسرش، مدیریت شرکت را برعهده دارد.

خانم ژو کانفی از هنگ‌کنگ، یک میلیاردر خودساخته با ۸/ ۷ میلیارد دلار ثروت است که فعالیت‌های شغلی خود را پس از مرگ مادرش و از نوجوانی یعنی ۱۶ سالگی (پس از ترک مدرسه) آغاز کرد. او پس از سال‌ها کسب تجربه در کارخانه‌های مختلف کسب و کار شخصی خود را در زمینه تولید شیشه ساعت راه‌اندازی کرد و در نهایت وارد حوزه ساخت پوشش شیشه‌ای تلفن همراه شد. در حال حاضر سهام شرکت او در بورس شنزن داد و ستد می‌شود و شرکت‌های اپل و سامسونگ مشتری محصولات آن هستند. به‌طور مشابه خانم ژی شیاوگوانگ در ۱۶ سالگی به دلیل فقر مدرسه را ترک کرد و به فروش زیورآلات بدلی در شهرهای مختلف چین پرداخت. او سال‌ها بعد با همکاری همسرش کارخانه تولید این‌گونه زیورآلات را راه‌اندازی کرد و آنها سپس فعالیت‌های خود را به بورس و ساخت و ساز گسترش دادند و اکنون او در فهرست میلیاردرهای نشریه فوربس ۹/ ۱ میلیارد دلار ثروت دارد.

برای نخستین بار در مجموع ۴۲ زن در فهرست ثروتمندترین افراد قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده تعداد آنها در این فهرست افزایش پیدا کند. تعدادی از زنان در فهرست یاد شده در اروپا متولد شده و در آمریکا تحصیل کرده‌اند اما به کشور پدری خود بازگشته‌اند. فهرست نشریه فوربس بر مبنای قیمت سهام تحت تملک ثروتمندان و نیز میزان تخمینی دارایی‌های دیگر آنها تدوین می‌شود و طبیعی است که با تغییر قیمت سهام یاد شده یا دارایی‌های دیگر افراد، میزان ثروت آنها در فهرست تغییر می‌کند.