سرعت‌گیر جمهوری خواهان

از پیش تحلیلگران به این نتیجه رسیده بودند که دولت آمریکا یکپارچگی خود را از دست داده و انتظار می‌رود این وضعیت در دو سال آینده ادامه یابد یا شدت پیدا کند. درباره آنچه دموکرات‌ها در دو سال آینده انجام خواهند داد دیدگاه‌های مختلف مطرح شده است. در واقع مهم‌ترین سوال این است که آنها تا چه اندازه از وضعیت جدید مجلس نمایندگان برای مقابله با ترامپ و برنامه‌های او استفاده خواهند کرد؟ یکی از اقدامات دموکرات‌ها که با هدف اعمال فشار بر ترامپ و گرفتن امتیاز از او و حزب جمهوری‌خواه انجام خواهد شد آغاز جدی تحقیقات درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و نیز مسائل مالی شخص رئیس‌جمهوری و نزدیکان او خواهد بود. البته میزان پیشرفت دموکرات‌ها در این دو موضوع بسیار مهم است.

دموکرات‌ها باید بسیار با احتیاط رفتار کنند. واقعیت این است که نمی‌توان گفت کسب اکثریت از سوی آنها در مجلس نمایندگان به ایشان اختیار کامل می‌دهد تا دولت را از هر اقدامی بازدارند. دموکرات‌های تندرو خواهان اعمال حداکثر فشار بر ترامپ هستند؛ اما برای حزب دموکرات مهم‌ترین موضوع، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است و اقدامات حزب دموکرات نباید سبب شود، آنهایی که تا اندازه‌ای از برنامه‌های اقتصادی ترامپ سود برده‌اند، به این نتیجه برسند که منافع‌شان با به قدرت رسیدن یک رئیس‌جمهوری دموکرات به خطر خواهد افتاد.

همچنین عده زیادی از مردم عادی شاهد افزایش سطح دستمزدها و کاهش نرخ بیکاری هستند و اگر چه این روند تا اندازه زیادی حاصل برنامه‌های دولت اوباماست، اما آنها ترامپ را در این روند موثر می‌دانند. شاید لازم باشد ابتدا دموکرات‌ها صبر کنند تا تاثیرات منفی سیاست‌های اقتصادی و تجاری ترامپ نمایان شود و همه از آن آگاه شوند سپس اقدامات جدی برای معکوس کردن این اقدامات انجام دهند. تحلیلگران معتقدند از اوایل سال آینده میلادی تاثیر اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا نمایان خواهد شد و نیز کسری بودجه به دلیل سیاست‌های حمایتی مالی دولت ترامپ، رشدی خطرناک خواهد داشت. در واقع لازم است ابتدا طبقه متوسط شاهد اثرات سیاست‌های ترامپ باشد سپس حزب دموکرات فشار بر رئیس‌جمهوری را آغاز کند. در سه ماه سوم امسال میلادی نرخ رشد اقتصاد ۵/ ۳ درصد بود؛ در حالی که در سه ماه دوم این رقم ۲/ ۴ درصد بود. همچنین پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد به تدریج کاهش خواهد یافت. به‌ویژه اکنون که احتمال اجرای برنامه دوم کاهش مالیات‌ها بسیار کم شده و این عامل محرک رونق اقتصاد وجود نخواهد داشت، احتمال کاهش نرخ رشد اقتصاد بیشتر شده است. باید به این موضوع مهم اشاره شود که برنامه‌های ترامپ به رشد نرخ تورم منجر می‌شود و بانک مرکزی آمریکا مجبور است نرخ‌های بهره را همچنان بالا ببرد؛ در نتیجه فشار مضاعف بر اقتصاد این کشور وارد خواهد شد.

کارشناسان معتقدند در ماه‌های آینده یعنی تا قبل از نمایان شدن کامل اثرات منفی سیاست‌های ترامپ، دموکرات‌ها باید به فراهم کردن زمینه‌ها و برنامه ریزی برای آینده مشغول باشند و نیز باید به بررسی سیاست‌های ترامپ در حوزه‌هایی نظیر زیرساخت‌ها و برنامه‌های حمایتی مالی او بپردازند و نیز تدابیری برای حفظ برنامه خدمات بهداشتی و درمانی دوران اوباما که ترامپ نتوانسته آن را لغو نکند، اتخاذ کنند. نکته مهم این است که حتی اگر قوانین و برنامه‌های پیشنهادشده از سوی دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود در مجلس سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است رد شود دموکرات‌ها می‌توانند با دستی پر و برنامه‌های مشخص وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا شوند و سیاست‌هایی را که مورد خواست طبقه متوسط و پایین‌تر از متوسط جامعه آمریکاست، در آن انتخابات معرفی کنند. دموکرات‌ها شاهد بودند که وعده‌های پوپولیستی ترامپ به او کمک کرد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. حال دموکرات‌ها می‌توانند شکل اصلاح شده همان سیاست‌ها را تدوین کرده و در برنامه‌های اقتصادی خود بگنجانند تا آرای مردم را در انتخابات سال ۲۰۲۰ جلب کنند. یک واقعیت که به زیان ترامپ بوده این است که بین وعده‌های پوپولیستی او و آنچه تاکنون انجام داده فاصله زیادی وجود دارد و یک دلیل شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای همین است. جمهوری‌خواهان باید فهمیده باشند که برنامه‌هایی نظیر برنامه بهداشت و درمان دوران اوباما یک برنامه فانتزی نیست، بلکه برنامه‌ای ضروری است که آمریکایی‌ها به آن علاقه‌مند و نیازمند هستند. تلاش ترامپ برای لغو آن برنامه زیانی بزرگ به حزب جمهوری‌خواه وارد کرده است و اکنون دموکرات‌ها در جایگاه مناسب برای دنبال کردن آن برنامه و البته اعمال تغییرات ضروری برای مناسب کردن آن با وضعیت بودجه کشور قرار دارند.

ترامپ از چند سال پیش برنامه‌های خود را در چارچوب سیاست‌های پوپولیستی و فرهنگی آغاز کرد و اخیرا بر مهاجرت تمرکز کرده است؛ اما سیاست‌های او به اهدافی که در نظر داشته، نرسیده و نیز مقاومت‌هایی را در درون جامعه آمریکا پدید آورده است؛ اما دموکرات‌ها باید به این حقیقت توجه کنند که ترامپ دو سال دیگر برای اقدام فرصت دارد و ممکن است به تدریج تغییراتی در سیاست‌های او ایجاد شود که به نوعی اصلاح رفتارهای دو سال گذشته است. نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره یک هشدار به ترامپ و حزب جمهوری‌خواه بود که اگر آنها این هشدار را جدی بگیرند، پیروزی یک دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری دو سال دیگر آسان نخواهد بود. در برخی حوزه‌ها عملکرد ترامپ سبب رضایت مردم و سرمایه‌گذاران شده و او اکنون باید به اصلاح نقاط ضعف برنامه‌های خود و رفع نارضایتی‌ها مشغول شود. بعید نیست ترامپ در این مسیر حرکت کند؛ زیرا با آنکه اقدامات او در مواردی مورد تایید هم حزبی‌هایش نیز نبوده اما مسلما او کاری نخواهد کرد که سابقه این حزب در افکار عمومی منفی باشد. دموکرات‌ها می‌توانند روی وعده‌های تحقق نیافته ترامپ، نادیده گرفته شدن اولویت‌های اقتصادی و سیاسی، تاثیرات منفی اقدامات ترامپ در آینده و نقاط قوت حزب دموکرات تاکید  و با عملکرد خود در مجلس نمایندگان به مردم ثابت کنند به ریاست جمهوری رسیدن یک دموکرات به بهبود پایدار شرایط اقتصادی و اجتماعی آمریکا منجر خواهد شد و تهدیدها علیه منافع آمریکا در جهان را کمتر خواهد کرد. ممکن است زیاده‌روی در انتقاد و مانع‌تراشی برای ترامپ نتیجه عکس برای دموکرات‌ها  به همراه داشته باشد.