12 پل به سوی مشتری

از میان مزایای تبلیغات در فضای دیجیتال نسبت به فضای آنالوگ، قابلیت تعریف هدف، دنبال کردن و اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغ، سرعت عمل در ایجاد تغییرات و خصوصی‌سازی، شاید اصلی‌ترین مزایای روش جدید نسبت به روش‌های سنتی باشند.

قانون ۷ بیان می‌کند که مخاطب حداقل ۷ بار باید پیام شما را بشنود تا تبدیل به مشتری شود و از محصول یا خدمت شما استفاده کند. بهینه‌ترین مسیر تبدیل شدن مخاطب به مشتری و همچنین رصد مشتریان و وضعیت آنها، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهایی است که از تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کنند که در مقالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

در تبلیغات دیجیتال به منظور کسب موفقیت بیشتر، باید به هر حرکت و تبلیغ همچون یک کمپین نگاه کرد. اجزای کمپین را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد: ۱- ایده، تحقیق و تعیین هدف، ۲- ساخت صفحه فرود مخاطبان، ۳- ایجاد زیرساخت دنبال کردن مشتریان، ۴- اطلاع‌رسانی و انتشار تبلیغات، ۵- ایجاد سرنخ و ورودی جدید و ۶- یادگیری و ایجاد سریع کمپین بعدی.

در حال حاضر، در بازاریابی دیجیتال کانال‌های متعددی وجود دارد و تعداد این کانال‌ها روبه افزایش است که در نوشته حاضر به بیان ۱۲ کانال رایج خواهیم پرداخت.

اصلی‌ترین کانال برای هر کسب‌وکار، کانال‌های ارگانیک و طبیعی‌ است که ایجاد آن فرآیندی زمان‌بر اما نتیجه‌ای بسیار متفاوت‌ و درخشان نسبت به دیگر کانال‌ها دارد.

۱. بهینه‌سازی در موتورهای جست‌وجو:

موتورهای جست‌وجو همچون گوگل، بینگ و یاهو، اصلی‌ترین ابزار کاربران برای یافتن پاسخ نیازهایشان است. بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو شامل دو بخش فنی و محتوایی‌ است که هر کسب‌وکار باید از ابتدا، هر دو بخش را به‌صورت صحیح پایه‌ریزی کرده و دنبال کند. ویکی‌پدیا یکی از موفق‌ترین وب‌سایت‌ها در این زمینه به‌شمار می‌رود.

۲. تبلیغات وایرال یا ویروسی:

استفاده از هیجان، نیاز، احساسات مثبت یا منفی مخاطبان هدف با استفاده از محتوایی تصویری، صوتی، بصری یا تجربه کاربر با محصول یا استفاده از خدمت، می‌تواند محرکی قوی برای صحبت کردن کاربران درباره شما باشد. گوگل، فیس‌بوک و توییتر از جمله موفق‌ترین کسب‌وکارها در تبلیغات ویروسی هستند.

۳. روابط عمومی:

استفاده از شبکه‌های خبری دیجیتال به منظور هرچه بیشتر شناخته شدن کسب‌وکار در میان جامعه مخاطب. کمپین لوگوی جدید «ایر بی‌ان‌بی» نمونه موفق استفاده از روابط عمومی است.

۴. روابط عمومی غیرمتعارف:

استفاده از طنز، شوخی و مواردی غیرمتعارف در محتوای تبلیغی که مخاطب به دلیل غیرمتعارف بودن آن، اقدام به بازنشر محتوا می‌کند. «زَپوس» کمپین‌های موفقی در این زمینه اجرا کرده است.

۵. تبلیغات با استفاده از موتورهای جست‌وجوگر:

بیش از ۴۵ درصد استفاده‌کنندگان موتورهای جست‌وجو، تفاوت میان نتیجه طبیعی و نتیجه تبلیغی در پاسخ موتور جست‌وجو را متوجه نمی‌شوند. موتورهای جست‌وجو با استفاده از این مطلب، امکان تبلیغ در بهترین محل در جست‌وجو، یعنی نتایج اول تا سوم جست‌وجو را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. آمازون و اینفورمیشن دو مجموعه‌ای بودند که بیشترین هزینه را در سال ۲۰۱۸ در این زمینه داشته‌اند.

۶. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا بنرهای درون وب‌سایت‌ها:

تبلیغ در صفحات یا پروفایل‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند، اثر‌بخشی بیشتری خواهد داشت. وب‌سایت‌هایی که مخاطبان نزدیک‌تری نسبت به کاربران شما دارند نیز محل مناسبی برای این‌گونه تبلیغات به شمار می‌روند. دانشگاه «فنیکس» تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی کرده‌ است.

۷. بازاریابی اینفلوئنسری:

تبلیغ بر پایه اعتماد و اطمینانی که یک اینفلوئنسر در مخاطبان خود ایجاد کرده، چاقویی دو لبه برای اینفلوئنسر است و یک بازی تمام برد برای تبلیغ دهنده. با توجه به رونق و گسترش این روش در یک سال اخیر در ایران، اینفلوئنسرها و مجموعه‌های استفاده‌کننده از این سبک تبلیغات، معرف حضور همگان است و نیازی به ذکر مثال نیست.

۸. تبلیغات محتوایی:

تولید محتوا در راستای جایگاه‌سازی برای کسب‌وکار، معرفی محصولات و خدمات به منظور درگیرکردن هرچه بیشتر مخاطب و همچنین به‌دست آوردن جایگاه در صفحه اول جست‌وجوی گوگل، راهکاری استراتژیک، میان‌مدت و اثربخش است. هاب‌اسپات یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارها در استفاده از تبلیغات محتوایی‌ است.

۹. تبلیغات ایمیلی:

ارسال ایمیل به مخاطبانی که ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند و درگیر کردن مخاطب با محصول یا خدمت متناسب با نیاز او، راهکاری‌ است که کسب‌وکارها با توجه به مخاطبان خود می‌توانند نتایج بعضا شگفت‌آوری از آن دریافت کنند. «گروپ‌آن» در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته است.

۱۰. وبلاگ‌های هدفمند:

وبلاگ‌هایی که می‌توانند جامعه مخاطب را به‌صورت غیرمستقیم با کسب‌وکار شما آشنا کنند، موقعیتی مناسب برای استفاده هستند. «بافر» تجربیات موفقی نسبت به دیگران در این زمینه دارد.

۱۱. همکاری با کسب‌وکارهای مرتبط:

پس از شناخت نیازهای مشتریان و مخاطبان، وقتی بخشی از نیاز را کسب‌وکار همکار برآورده می‌کند و بخشی از نیاز را کسب‌وکار شما، تنها نیاز به برقراری یک ارتباط و سهولت در استفاده است تا مشتریانی راضی‌تر داشته باشید. «کایاک» توانسته با استفاده از این روش مشتریان بیشتر و راضی‌تری داشته باشد.

۱۲. بازاریاب با سود اشتراکی:

دادن سود از فروش به بازاریابان و هر کسی که توانمندی در فروش محصول یا خدمت شما دارد، راهی برای استفاده حداکثری از ظرفیت بازار است. آمازون یکی از معروف‌ترین مجموعه‌هایی ا‌ست که در فروش محصولات خود از این روش نیز استفاده می‌کند.

با توجه به وجود منابع گسترده در فضای اینترنت، با توجه به علاقه‌مندی‌ خود و مقتضیات کسب‌وکارتان، کمپین‌های موفق را بررسی کنید و ببینید چه کمپینی می‌توانید برای کسب‌وکارتان راه‌اندازی کنید.