آن‌طور که اعلام شده، هدف از اجرای این طرح از ابتدا، تامین مسکن ارزان برای فاقدان مسکن اعلام شد. اما بنا بر تازه‌ترین اطلاعات اعلام شده درخصوص جزئیات این طرح،‌ قرار است این طرح برای سه گروه درآمدی اعم از کم‌درآمدها،‌ گروه‌های درآمدی متوسط و متوسط رو به بالا اجرا شود. اولین شرطی که در فهرست شروط مربوط به اجرای طرح جایگزین مسکن مهر در فاز اول اجرای طرح اقدام ملی تعیین شده بود،‌ آغاز فرآیند ثبت‌نام از متقاضیان مسکن دولتی در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است. براساس آمارهای رسمی هم‌اکنون حدود هزار شهر کوچک با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر از مجموع حدود ۱۳۰۰ شهر کشور وجود دارد. شرط دوم به سبز بودن فرم (ج) متقاضیان طرح خانه‌سازی دولتی اشاره دارد؛ بر این اساس،‌ متقاضیان این واحدها و افراد تحت تکفل نباید قبلا از امکانات دولتی و نهادهای عمومی،‌ زمین و تسهیلات وام‌مسکن و مسکن استفاده کرده باشند. به عبارتی در استعلام از سامانه مربوطه،‌ فرم «ج» سبز باشد (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تامین مسکن). از سوی دیگر متقاضیان باید از طریق مدارک معتبر سکونت خود در شهر محل تقاضا را حداقل برای مدت ۵سال اخیر به اثبات برسانند؛ در واقع متقاضیان باید ‌دارای سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا باشند.

از سوی دیگر و در قالب شرط چهارم متقاضیان باید توانایی مالی خود را برای دریافت و بازپرداخت تسهیلات این واحدها و پرداخت اقساط ماهانه وام بانکی به اثبات برسانند؛ شرط پنجم اعلام شده برای قرار گرفتن متقاضیان در فهرست مشمولان این طرح، توانایی متقاضیان برای تامین هزینه ساخت واحدها است.در قالب شرط ششم متقاضیان ملزم به سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی در بانک شده‌اند؛ این اقدام برای احراز توانایی مالی متقاضیان از بابت تامین هزینه واحد مسکونی مورد نظر تعیین شده است. هفتمین شرط تعیین شده برای ثبت‌نام در این طرح آن است که متقاضیان از سال ۸۴ به بعد نباید دارای سابقه مالکیت مسکن باشند. شرط هشتم تعیین شده برای این طرح،‌ تعیین وام ۷۵ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصدی و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله به ازای هر واحد مسکونی دولتی‌ساز است.

در قالب شرط نهم هر فرد متقاضی در پایان فرآیند ثبت‌نام باید مبلغ ۱۲۵ هزار تومان به حساب بنیاد مسکن واریز کند. شرط دهم تعیین شده برای فاز اول ثبت‌نام در طرح اقدام ملی ساخت و عرضه مسکن،‌ توانایی پرداخت اقساط ماهانه دست‌کم یک میلیون و۵۰۰ هزار تومانی از سوی هر فرد متقاضی است؛ بر این اساس، اعلام شده است که هر متقاضی باید توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی را به میزان حداقل یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان داشته باشد. اگرچه طی روزهای اخیر، ثبت نام در برخی شهرها تکمیل شده، اما پرسش اصلی در مورد این طرح آن است که آیا اجرای این طرح می‌تواند گره‌گشای بخش مسکن باشد؟ آیا تجربه ناموفق طرح مسکن مهر در این طرح تکرار نخواهد شد؟