با «دارا» یکپارچه شویم

 ارائه خدمات آنلاین به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی

هدف درگاه «دارا» ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری با رویکرد اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است. از جمله این خدمات می‌توان به مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر اشاره کرد. اخذ گواهی سپرده دارایی، گردش معاملات، اطلاعیه‌های صادر شده از سوی ناشران اوراق بهادار، مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد و امکان شرکت در مجامع شرکت‌های ناشر موجود در سبد دارایی به‌صورت الکترونیکی (غیرحضوری) و اعطای رای از جمله دیگر کارکردهای این سامانه است. همچنین در این سامانه امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به‌روز‌رسانی اطلاعات، آخرین اخبار از پایگاه خبری بازار سرمایه و در آینده مطالبات سود نقدی سهامداران فراهم است.

 ارائه خدمات آنلاین به ناشران بازار سرمایه

هدف درگاه «دارا» ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در بستری امن و مطمئن، در سریع‌ترین زمان ممکن به ناشران اوراق بهادار به‌عنوان ذی‌نفع استراتژیک شرکت سپرده‌گذاری و بازار سرمایه است. ارتباط الکترونیک با ناشران، فرآیندهای مرتبط با عملیات زیرساختی ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه و گزارش‌گیری را سرعت می‌بخشد و با کاهش محسوس چرخه انجام فعالیت‌ها، بر بهره‌وری بازار سرمایه تأثیر شگرفی خواهد داشت.

 حرکت به سوی حذف کاغذ و دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی

یکپارچه‌سازی سرویس‌های تخصصی، ارتقای شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح و ارائه خدمات به‌صورت آنلاین و غیرحضوری از جمله اهداف راه‌اندازی «درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه» است. با این سامانه دسترسی به خدمات شرکت سپرده‌گذاری و اطلاعات سهامداری به‌طور مستقیم امکان‌پذیر است. حذف بیش از دو میلیون برگ کاغذ در سال و بیش از هزاران مراجعه حضوری، بخشی از مزایای مستقیم این زیرساخت الکترونیکی است. دسترسی عادلانه به اطلاعات و شفافیت بالای بازار سرمایه برای کلیه ذی‌نفعان در اقصی نقاط کشور می‌تواند زمینه ارائه خدمات جدید برخط در این حوزه باشد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اعم از سهامداران یا دارندگان صکوک و حتی در آینده نزدیک، دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها قادر خواهند بود با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری و استفاده از این درگاه در سطحی باورنکردنی و به شکلی انعطاف‌پذیر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

 خدمات نوین سهامداری در دارا

اولین داشبوردی که استفاده‌کنندگان این درگاه به آن دسترسی خواهند داشت، «سبد دارایی» است. یعنی فرد قادر خواهد بود به ترکیب دارایی و میزان آن در هر نماد دسترسی داشته باشد که طیفی از اطلاعات شامل ارزش ریالی، تعداد سهام، درصد از کل و نوع دارایی را در برخواهد گرفت. ضمن اینکه این سبد دارایی، قابلیت جست‌و‌جو براساس بازه زمانی را هم دارد و این امکانی است که پیش از این برای دریافت آن هموطنان از هر نقطه‌ای از کشور باید حضوری به شرکت سپرده‌گذاری یا مراکز سه گانه استانی مراجعه می‌کردند.

دومین داشبورد درگاه تخصصی ذی‌نفعان بازار سرمایه داشبورد «گزارش گردش معاملات» است. این داشبورد بسیار حائز اهمیت است و علاوه‌بر اینکه گزارش جدیدی را در اختیار هموطنان قرار می‌دهد، امکان نظارت بر فعالیت کارگزاران از طریق سهامداران را فراهم و از بسیاری تخلفات و ناهنجاری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. این داشبورد، همچنین اطلاعات مربوط به گردش معاملات را تا یک روز قبل در اختیار خواهد گذاشت و قابلیت گزارش‌گیری نیز دارد. سومین داشبورد از درگاه تخصصی ذی‌نفعان بازار سرمایه داشبورد «مجامع» است. سهامداران از طریق این داشبورد، این امکان را پیدا خواهند کرد که اطلاعات مجامع شرکت را به‌صورت متمرکز در اختیار داشته باشند. سهامدار همچنین به لیست مجامع دسترسی دارد و با کلیک کردن روی هر کدام از آنها می‌تواند اطلاعیه آن را از سامانه کدال بازخوانی کند و در جریان جزئیات مجمع قرار گیرد. همچنین به‌زودی سهامداران قادر خواهند بود به‌صورت الکترونیک در مجامع عمومی شرکت‌ها حضور یابند و این امر شفافیت را در بازار سرمایه ارتقا، هزینه برگزاری مجامع را کاهش و کارآیی مجامع را افزایش خواهد داد. «اطلاعیه‌های نماد» داشبورد دیگری از درگاه تخصصی ذی‌نفعان بازار سرمایه (دارا)ست که برای مدیریت صحیح پرتفوی سهامداران کاربرد دارد. «گزارش دارایی» داشبورد دیگری است که در این داشبورد، اخذ گواهی سپرده دارایی توسط سهامدار امکان‌پذیر است؛ حتی دارایی‌های غیرقابل معامله، فریز شده و کارگزار ناظر. البته این بخش در آینده به قابلیت اصالت سنجی هوشمند و به روز مجهز خواهد شد که فراگیری بازار سرمایه در کلیه حوزه‌های خدمات مالی را فراهم می‌کند.  همچنین امکان حضور و ثبت رای در مجامع الکترونیکی، مشاهده اخبار بازار سرمایه، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک، کیف پول الکترونیکی، دسترسی در تمام پلت‌فرم‌های وب و... از دیگر قابلیت‌های دارا خواهد بود. در راستای احترام به حقوق شهروندی در نظام اداری و به اعتبار چشم‌انداز خود به‌عنوان نهادی «چابک، هوشمند، قانون مدار و پاسخگو» سمات خود را مکلف به ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع می‌داند. از همین رو به‌زودی زیرساخت میزخدمت الکترونیکی در این درگاه راه‌اندازی می‌شود و خدمات سهامداری، حقوقی و عمومی شرکت به‌صورت کاملا پیشرفته و دوطرفه در اختیار خانواده ۱۲ میلیونی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.