رقابت سنگین شرکت‌ها

در دانشگاه اونتاریو کانادا، استاد ویروس‌شناسی به همراه تیم خود هر روز هفته ۱۲ ساعت مشغول کار برای یافتن واکسن هستند. مبنای کار آنها تحقیقاتی است که قبلا از سوی این استاد برای یافتن واکسن سندروم سارس انجام شده بود. آن بیماری نیز با ویروس کرونا شبیه ویروس کنونی ایجاد شد. ویروس کرونا از طریق پروتئین‌های سطح خود که شبیه تاج هستند به سلول‌ها حمله و از آنها برای تکثیر خود استفاده می‌کند.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه اونتاریو می‌گوید: «اگر یک آنتی‌بادی علیه این پروتئین‌ها تولید شود، این آنتی‌بادی سطح آنها را می‌پوشاند و به این شکل پروتئین‌ها دیگر قادر نیستند به سلول وارد شوند. این یعنی مشکل حل شده است.» او و تیم تحت سرپرستی‌اش مشغول کار روی شش گونه «واکسن نامزد» هستند و امیدوارند ۳ یا ۴ ماه دیگر آزمایش روی انسان‌ها را آغاز کنند. در دیگر دانشگاه‌های کانادا از جمله آلبرتا و بریتیش کلمبیا نیز تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

پس از اثبات ایمن بودن و اثرگذاری واکسن روی حیوانات، چند مرحله دیگر باید طی شود تا نسخه نهایی و قابل‌استفاده انبوه در جهان از واکسن به‌دست آید. نخستین مرحله، تست کلینیکی روی گروهی کوچک از داوطلب‌هاست. نسخه‌های گوناگون با دوزهای مختلف واکسن روی این گروه امتحان می‌شود. اواسط ماه گذشته میلادی این کار روی تعدادی داوطلب در آمریکا انجام شد. در حال حاضر واکسن تولید شده در حال بررسی از سوی شرکت مودرنا است که در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کند. این شرکت با موسسه ملی سلامت آمریکا همکاری دارد. در چند جای دیگر آمریکا نیز تا این مرحله پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

در مرحله بعد، تست‌ها روی گروهی بزرگ‌تر از داوطلب‌ها انجام می‌شود تا کارآیی واکسن اثبات شود. در چین این مرحله در حال انجام است. در فازهای بعد، تعداد افراد مورد آزمایش واکسن افزایش می‌یابد و سپس تحقیقات گسترده درباره جنبه‌های دیگر واکسن انجام خواهد شد. کل این مراحل برای برخی واکسن‌ها تا ۱۰ سال طول می‌کشد، اما اکنون برای واکسن کرونای جدید مراحل یاد شده با سرعت بیشتری در حال انجام است. در ماه‌های ژوئن و ژوئیه دو مرحله اول به پایان می‌رسد. باید همزمان با سرعت بخشیدن به این مراحل، استانداردهای لازم در نظر گرفته شود تا آنچه در نهایت به‌دست می‌آید از هر جهت موثر و اطمینان‌بخش باشد.

در حال حاضر رقابتی بی‌سابقه بین شرکت‌ها برای یافتن واکسن علیه ویروس کرونا در جریان است و بدون شک نتیجه نهایی این تلاش‌ها به همه کمک خواهد کرد به زندگی عادی خود بازگردند.