پیش‌بینی‌های نجومی

بزرگ‌ترین صندوق تراست بیت‌کوین یعنی گری‌اسکیل (Grayscale) طی سال گذشته بر سرمایه‌گذاری خود در بیت‌کوین افزود. این صندوق درحال‌حاضر ۵۰۰ هزار بیت‌کوین دارد و در دیگر ارزهای دیجیتال به ویژه اتریوم، زدکش و اتریوم کلاسیک سرمایه‌گذاری کرده است. مایکرو استراتژی نیز اعلام کرده برای خرید تعداد بیشتری بیت‌کوین درحال برنامه‌ریزی است. این شرکت یک ماه پیش در یک گزارش اعلام کرد قصد دارد ۵۵۰ میلیون دلار اوراق قرضه قابل تبدیل منتشر کند تا برای خرید تعداد بیشتری بیت‌کوین منابع مالی در اختیار داشته باشد. مایکرو استراتژی از پیش ۴۰ هزار بیت‌کوین دارد. شرکت اسکوایر که از سوی جک دورسی، مدیرعامل توییتر تاسیس شده نیز جزء سرمایه‌گذاران بزرگ در بیت‌کوین است. اسکوایر برای متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری خود ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. به‌طور مشابه مس موچوال (MassMutual) اعلام کرده ۱۰۰ میلیون دلار صرف خرید بیت‌کوین می‌کند. در کل سال گذشته میلادی فشار خرید بیت‌کوین قابل ملاحظه بود.

ماه مارس سال پیش همزمان با شروع همه‌گیری کرونا در جهان، قیمت بیت‌کوین به شدت کاهش یافت و به محدوده ۵ هزار دلار رسید. طی چند ماه بعد از آن زمان، قیمت‌ها در محدوده ۱۰ هزار دلار نوسان کرد، اما از ماه اکتبر رشد سریع قیمت بیت‌کوین آغاز شد و پایان سال قیمت هر بیت‌کوین به نزدیکی ۳۰‌هزار دلار رسید. عامل دیگری که سبب رشد قیمت‌ها شده پذیرش بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از سوی تعداد زیادی از شرکت‌هاست. چینالیسیس (Chainalysis ) که شرکتی فعال درحوزه تحلیل بلاک‌چین است یک شاخص بین‌المللی پذیرش ارزهای دیجیتال به‌وجود آورده که میزان پذیرش ارزهای رمزگذاری شده را در جهان نشان می‌دهد. طبق داده‌های منتشر شده از سوی این شرکت به‌نظر می‌رسد میزان پذیرش در روسیه و اوکراین بالاترین حد است و پس از این دو کشور، چین و ایالات‌متحده قرار دارند. یکی از مهم‌ترین اخبار که در بازار ارزهای دیجیتال پخش شده، خبری است که شرکت پی‌پال منتشر کرد. این شرکت به مشتری‌های آمریکایی خود امکان می‌دهد از طریق پلت‌فرم پی‌پال به خرید دارایی‌های دیجیتال اقدام کنند. در واقع پی‌پال در ماه اکتبر خدمت جدیدی را معرفی و آغاز کرده که به استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهد به خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال اقدام کنند.

از دید تحلیلگران، معرفی این خدمت یکی از عوامل اصلی رشد قیمت بیت‌کوین است. رئیس پی‌پال می‌گوید: «حرکت به سوی ارزهای دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است و فراگیر شدن استفاده از این ارزها سبب دسترسی گسترده‌تر به دارایی‌ها و خدمات مالی می‌شود. همچنین سرعت، کارآیی و تاب‌آوری سیستم‌های پرداخت بالا می‌رود و از طریق این ارزها، دولت‌ها می‌توانند با سرعت به انتقال پول به شهروندان اقدام کنند.» بانک آمریکایی جی‌پی مورگان از این دیدگاه پشتیبانی کرده و معتقد است فراگیر شدن استفاده از بیت‌کوین فرآیندی است که ادامه پیدا خواهد کرد. از دید تحلیلگران این بانک، طلا از تحولاتی که در بازار ارزهای دیجیتال درحال وقوع است آسیب خواهد دید، زیرا پول‌ها به سمت دارایی‌های دیجیتال حرکت می‌کنند. حرکت سرمایه‌گذاران نهادی به سمت بیت‌کوین تازه آغاز شده درحالی که سهم طلا در سبد دارایی این نهادها به حالت اشباع رسیده است. بانک دی‌بی‌اس که سال ۲۰۱۷ بیت‌کوین را یک طرح پانزی توصیف کرده بود اخیرا اعلام کرده بازاری برای معامله بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش و ریپل راه‌اندازی کرده است.

در سراسر جهان نهادهای سرمایه‌گذاری به دارایی‌های دیجیتال نظیر بیت‌کوین علاقه‌مند شده‌اند. لورنس فینک، مدیر بلک راک که در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، معتقد است مشروعیت بیت‌کوین به‌عنوان یک طبقه دارایی درحال افزایش است. رشد سریع قیمت بیت‌کوین در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی که در سال‌جدید هم ادامه یافته پرسش‌هایی درباره افق بازار این ارز مطرح کرده و این سوال مطرح است که آیا رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟ واقعیت این است که تحلیلگران ارشد معتقدند پاسخ این سوال مثبت است. یکی از پرطرفدارترین مدل‌های پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین یعنی مدل S۲F مدلی است که طبق آن پیش‌بینی شده پایان سال‌جاری میلادی قیمت‌ها به ۱۰۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. همچنین پدید آورنده این مدل معتقد است طی دهه حاضر قیمت بیت‌کوین به یک میلیون دلار افزایش می‌یابد.

تعداد دیگری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بزرگ در بیت‌کوین نیز معتقدند قیمت این ارز ظرفیت بسیار بالایی برای رشد دارد و تا رسیدن به نقطه ثبات فاصله قابل ملاحظه دارد. از دید دوقلوهای وینکل ووس، بنیانگذاران جمینی اکسچنج Gemini Exchange که میزان بالایی بیت‌کوین در اختیار دارند، این ارز در دهه حاضر نسبت به دیگر دارایی‌ها عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. آنها معتقدند بیت‌کوین نسخه دوم طلاست و سبب کاهش جذابیت فلز زرد خواهد شد. اگر چنین شود ارزش بازار آن به ۹ هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بنابراین روزی فرا می‌رسد که قیمت بیت‌کوین به ۵۰۰ هزار دلار خواهد رسید و اکنون که قیمت‌ها در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارند، فرصت خرید فراهم شده است.

ویلی وو، یکی از تحلیلگران معروف بازار ارزهای دیجیتال معتقد است تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۳۰ درصد جمعیت جهان بیت‌کوین خواهند داشت. این‌گونه اظهارنظرها به روشنی نشان می‌دهد بازار بیت‌کوین ظرفیت رشد قابل ملاحظه طی یک دهه آینده دارد. اما غیرقابل پیش‌بینی بودن، ویژگی اساسی بازار ارزهای دیجیتال است. تعیین قیمت‌های هدف برای بیت‌کوین کار بسیار دشواری است و آنچه درباره افق بازار و قیمت‌ها بیان می‌شود پیش‌بینی‌هایی است که طبق مدل‌های گوناگون مطرح شده است. البته افزایش حجم معاملات در بازار، احتمال سقوط قیمت‌ها را کم کرده است. یکی از موارد مهم که تحلیلگران برای پیش‌بینی‌های مثبت درباره قیمت بیت‌کوین به آن اشاره می‌کنند این است که تعداد سرمایه‌گذاران بزرگ در این بازار به سرعت افزایش یافته است. کسانی که بین هزار تا ۱۰هزار بیت‌کوین دارند از ۲۰۲۴ نفر در ابتدای سال گذشته به ۲۱۷۲ نفر در ماه گذشته افزایش یافت.

این به معنای رشد هفت درصدی افراد دارنده تعداد زیاد بیت‌کوین به رغم افزایش قابل ملاحظه قیمت این ارز دیجیتال است. این معیار به روشنی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در بلندمدت به بیت‌کوین علاقه‌مند هستند و با آنکه قیمت‌ها رشد کرده تمایل ندارند آن را بفروشند. نکته مهم دیگر این است که سال گذشته عرضه بیت‌کوین از اوج خود در ماه مارس که ۱۷/ ۵  درصد کل عرضه بود، در پایان سال به ۵/ ۲ درصد رسید که کاهشی قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که اکثر سرمایه‌گذاران سکه‌های خود را به کیف‌های خصوصی منتقل کرده‌اند و فشار فروش کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد اکثر عوامل از رشد قیمت‌ها در سال‌جاری میلادی حمایت می‌کنند.