با آنکه دولت کوبا برای مهار همه‌گیری کرونا تلاش‌های زیادی کرده اما میزان ابتلا به این ویروس بالاست، فعالیت‌های گردشگری که از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد این کشور است تعطیل شده و اخیرا مخالفت‌هایی با سیاست‌های حکومت مشاهده شده است. در واقع دولت کوبا با بحران اقتصادی که حتی قبل از آغاز همه‌گیری وجود داشت و نیز نارضایتی عمومی مواجه است و مشخص نیست آیا این دولت توانایی مقابله با این دو چالش بزرگ را دارد یا نه.

از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا همچنان بر اقتصاد کوبا فشار وارد می‌کند. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، قدم‌هایی به سوی رفع تنش‌ها بین دو کشور برداشته شد اما با استقرار ترامپ در کاخ سفید بر شدت تحریم‌ها علیه کوبا افزوده شد و بایدن هنوز به شروع روند تنش‌زدایی با کوبا تمایلی نشان نداده است.

دولت کوبا مدتی است اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده اما این اصلاحات در مقایسه با آنچه باید انجام شود بسیار اندک است. مشخص نیست آیا در آینده بر گستره اصلاحات افزوده خواهد شد یا نه، اما اکثر تحلیلگران معتقدند کناره‌گیری رائول کاسترو از قدرت به معنای تغییرات بزرگ در ساختار سیاسی و اقتصادی کوبا نیست و رئیس‌جمهوری کنونی راهی را طی خواهد کرد که رائول کاسترو طی کرد. در مطالب حاضر به وضعیت اقتصادی کوبا، سه پرسش مهم درباره اصلاحات اقتصادی در این کشور، مسیر احتمالی کوبا در آینده و... اشاره شده است.