فاکتورهای شاخص‌ساز

ویژگی نخست را باید در رفتار معامله‌گران بازار سرمایه بررسی کرد، به‌طوری‌که در این مدت، شاهد خروج سنگین نقدینگی از سوی سهامداران خرد بازار بودیم. در مقابل، حقوقی‌ها و سهامداران عمده به حمایت از بازار سهام اقدام کرده و سهام عرضه‌شده از سوی حقیقی‌ها را جمع‌آوری کردند.

دومین موضوع، مربوط به ارزش معاملات بازار سهام است. بهبود ارزش دادوستدها و رشد معاملات خرد سهام، اتفاقی مثبت و تاثیرگذار بر روند کلی بازار سرمایه است. بر این اساس، در مدت اخیر شاهد بهبود نسبی رشد مبادلات و افزایش معاملات خرد روزانه در بازار سهام بودیم.

سومین موضوع نیز با رشد قیمت سهام معامله‌شده در بورس و فرابورس مرتبط است، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر، رشد قابل توجه قیمتی در بیشتر نمادهای معامله‌شده در بازار سهام رخ داد. به عبارت دقیق‌تر، رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت در اکثر نمادهای بورسی را شاهد بودیم.

حال با توجه به موارد عنوان‌شده، زمانی که این سه موضوع و متغیر را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و به تحلیل می‌پردازیم، به‌راحتی می‌توانیم ردپای حمایت سهامدار حقوقی و نهادی از بازار سرمایه را مشاهد کنیم. بنابراین باید عنوان کرد که رشد توام با خروج نقدینگی، فرصتی بود برای انتقال مالکیت از اشخاص و سهامداران حقیقی به حقوقی. در این راستا چنانچه نوسانات نرخ ارز و همچنین قیمت‌های کالایی در بازارهای جهانی را نیز مدنظر قرار دهیم و در کنار تمامی این موارد به گزارش‌های مالی مردادماه شرکت‌ها نیز نیم‌نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام در این بازار، متناسب با واقعیت‌های اقتصادی نبوده است. به این ترتیب، انتظار می‌رود در مقطع کنونی با توقف رشد قیمت سهام در بورس مواجه شویم و جهش شاخص کل بورس متوقف شود؛ مگر اینکه اتفاقی پیش‌بینی‌نشده، مانند رشد قابل توجه نرخ دلار به وقوع بپیوندد. بررسی روند آتی بازار سهام نیز با توجه به مولفه‌های کنونی و عوامل تاثیرگذار بر بازار و همچنین ثبت رشدهای قابل‌توجه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان از آن دارد که بازار سهام طی کوتاه‌مدت در مسیری متعادل حرکت خواهد کرد. به عبارت دقیق‌تر، احتمالا روزهای منفی بیشتری را پیش روی نماگر اصلی بازار سهام و قیمت سهام خواهیم داشت. این در حالی است که روند حرکتی شاخص کل بورس و تغییرات این نماگر در میان‌مدت و بلندمدت متاثر از چندین عامل خواهد بود. وضعیت تورم، نرخ ارز، نرخ بهره و بازگشت به برجام از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند روند بازار سهام را با تغییرات زیادی همراه کنند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود در میان‌مدت، دلار به رشد آرام خود تا کانال ۲۸ هزار تومان ادامه دهد و سپس در سال میلادی آینده و با توجه به سناریوی برجامی (بازگشت به برجام یا تشدید تحریم‌ها) نرخ ارز تعیین شود. به این ترتیب، تغییرات نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال می‌تواند روند بازار سهام را دستخوش نوسانات شدیدی کند.