بررسی‌‌‌های آماری نشان می‌دهد، به لحاظ تورم سالانه، بازار اجاره مسکن مهرماه امسال رکورد رشد را طی سه‌دهه اخیر شکست. این آمارها در کنار شرایطی که هم‌‌‌اکنون از آخرین تحولات بازار اجاره مسکن در شهر تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور، به‌خصوص کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ رصد می‌شود، نشان‌دهنده به صدا درآمدن آلارم تشدید بحران در بازار اجاره است.

اجاره‌‌‌بهای مسکن در شهر تهران، در حالی مهرماه امسال شاهد تورم ۴۸درصدی در مقایسه با مهرماه سال قبل بود که این تورم بی‌‌‌سابقه، درست در مقطعی در این بازار به ثبت رسید که سیاست دستوری تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره مسکن در حال اجراست. از سال گذشته، دولت در ستاد ملی مقابله با کرونا با نیت ساماندهی بازار اجاره و کمک به قشر مستاجر در دوره شیوع کرونا، اقدام به ابلاغ مصوبه‌‌‌ای در مورد بازار اجاره کرد. در این مصوبه، سقف مجاز افزایش اجاره‌‌‌بها برای تهران ۲۵درصد، برای شهرهای بزرگ و مراکز استان‌‌‌ها ۲۰‌درصد و برای سایر شهرها ۱۵درصد تعیین شده است. آمارها نشان می‌دهد، عملا این سقف‌‌‌های مجاز نه‌تنها در تهران، بلکه در کل کشور نیز رعایت نشده است. این آمارها کارنامه موثقی از شکست سیاست نرخ‌‌‌گذاری دستوری در بازار اجاره را نمایان می‌کند. ضمن اینکه پیش از این نیز کارشناسان نسبت به شکست این سیاست به متولی مسکن هشدار داده بودند.

حال به‌تازگی دولت اعلام کرده است که قصد دارد بخشی از واحدهایی را که قرار است در قالب قانون جهش تولید مسکن (ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی) احداث شود، به بازار اجاره اختصاص دهد. اما هنوز جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.