جاماندگان تورم

برداشته‌شدن ارز۴۲۰۰تومانی برای بسیاری از کالاها که بیشترین تاثیر را گروه دارویی، مواد غذایی، محصولات زراعی و دامپروری می‌پذیرند، می‌تواند سال جاری را برای آنها سال جذابی رقم بزند. در گروه کامودیتی و پتروشیمی هم جنگ اوکراین و روسیه باعث شده است تا قیمت‌های جهانی محصولات این گروه‌ها افزایش پیدا کند و درصورت ثبات جنگ و ثابت‌ماندن نرخ دلار در بازه ۲۵ تا ۲۷هزار تومانی، می‌توان رشد سود مناسبی را برای آنها متصور بود.

مساله حائز اهمیت دیگر برای بازارسرمایه این است که باتوجه به قریب‌الوقوع شدن برجام، گروه‌های خودرو، بانکی و حمل‌ونقل می‌توانند شرایط بسیار خوبی را رقم بزنند. نکته‌ای که برای گروه خودرو درحال رقم خوردن است، برنامه جدی دولت برای خروج از دو شرکت بزرگ سایپا و ایران‌خودرو است. برای این دو شرکت کنسرسیومی از پنج‌هلدینگ بزرگ در حال شکل‌گیری است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر این گروه بگذارد.

باتوجه به افزایش قیمت نفت تا۱۲۰دلار و تسهیل صادرات آن طی مدت اخیر و برداشته‌شدن تحریم‌ها، شاهد کاهش فروش اوراق از سوی دولت در بازارسرمایه و همچنین استقراض از بانک مرکزی بودیم که می‌تواند از عوامل موثر بر رشد بازارسرمایه باشد.