تلاش برای احیا

در ابتدا صندوق دارایکم به قیمت ۱۰هزار تومان و با محدودیت حجمی به متقاضیان اختصاص یافت. معاملات ثانویه این صندوق هم از ۷ تیرماه ۹۹ آغاز شد و دارایکم تا ۳۴هزار تومان رشد و پس از آن تا ۹هزار و ۷۰۰تومان افت کرد تا بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های خود را ثبت کند. در حال حاضر، این صندوق با حدود ۱۲هزار تومان معادل ۷۲درصد ارزش دارایی‌های خود معامله می‌شود.

طبق آخرین پرتفوی منتشرشده، دارایی‌های این صندوق متشکل از ۴۸درصد بانک‌ملت، ۲۶درصد بانک‌تجارت، ۲۱درصد بانک‌صادرات، ۳درصد بیمه‌البرز و یک‌درصد بیمه اتکایی‌امین است.

پس از دارایکم، صندوق پالایش به همان طریق عرضه شد. این صندوق تا ۱۳هزار تومان رشد و تا ۵هزار تومان افت کرد و در حال حاضر، به قیمت ۸هزار و ۳۰۰تومان، معادل ۷۴درصد ارزش دارایی‌های خود معامله می‌شود.

براساس نظر سازمان بورس، مقرر شد حمایت‌هایی به‌منظور رسیدن قیمت به محدوده ۹۵درصد NAV انجام شود؛ از جمله: مجوز استفاده از بازارگردان که به رسیدن قیمت به حوالی NAV کمک زیادی می‌کند و سبب کاهش ریسک سهامداران خواهد شد. همچنین مجوز تغییر ترکیب سهام به این دو صندوق اعطا شد.

به‌طور مثال، طبق آخرین پرتفوی منتشرشده، دارایی‌های صندوق پالایش شامل ۳۱درصد شبندر، ۲۹درصد شپنا، ۲۷درصد شتران و ۱۲درصد شبریز است. این صندوق در شرایطی که شبندر ارزنده‌تر از شپنا باشد، می‌تواند از سهام شپنا کاسته و به سهام شبندر اضافه کند.

از نکات قابل‌توجه این دو صندوق که شاید اهالی بازار کماکان در آن با ابهام مواجه هستند، رویه سود تقسیمی است. این دو صندوق سود خود را در مجمعی بین سهامداران تقسیم و پرداخت می‌کنند.

در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ صندوق پالایش مجمعی برگزار و طی آن ۶۰۰تومان سود به ازای هر واحد بین سهامداران توزیع کرد و پس از بازگشایی، این عدد از NAV کسر شد. همچنین مقرر شد، اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رأی کنند و در آخر بیان شد که یونیت واحدهای ممتاز این دو صندوق به بخش خصوصی واگذار شوند تا بتوانند نقدینگی بیشتری جذب کنند.