از آنجا که روسیه تولیدکننده بزرگ انرژی است، تحریم‌هایی که غرب علیه این کشور اعمال کرده، بر بازار انرژی جهان اثر گذاشته است. بنابراین، شاهد نوسان‌ زیاد در قیمت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی هستیم و قیمت‌ها نسبت به قبل از جنگ بسیار بالاتر است.  رشد قیمت انرژی سبب افزایش نرخ تورم در اقتصادهای مختلف می‌شود و زمینه را برای رکود اقتصادی فراهم می‌کند. نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت نفت در سال‌جاری و سال آینده را بالا برده‌اند و معتقدند، بازار انرژی جهان برای مدتی نسبتا طولانی دچار بی‌ثباتی خواهد بود.

تحولات در بازار انرژی جهان، از عوامل بسیار متنوعی تاثیر می‌پذیرد. به‌عنوان مثال، هفته گذشته کمیسیون اروپا برنامه ممنوع‌کردن خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را پیشنهاد کرد و قاعدتا این پیشنهاد باید به رشد شدید قیمت‌ها منجر می‌شد؛ اما واکنش بازار به این پیشنهاد کوچک بود. یکی از دلایل این امر این است که در چین، ده‌ها شهر بزرگ برای مهار کرونا قرنطینه شده‌اند؛ در نتیجه از تقاضای این کشور برای نفت کاسته شده است.

با توجه به اینکه سرعت تحولات در بازارها بسیار زیاد است، پیش‌بینی آینده آسان نیست؛ اما می‌توان به ارزیابی شرایط پرداخت و تصویری از آینده ترسیم کرد. در مطالب حاضر، به تحولات بازار گاز طبیعی، نقش اوپک‌پلاس در بازار نفت، اثرات چین بر بازار انرژی و تحولاتی که بر اثر جنگ اوکراین در بازار مواد خام رخ داده، اشاره شده است.