عملکرد قابل قبول شرکت‌‏ها

در همین راستا سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیشتر، عجله‌ بیشتری برای فروش داشتند و افراد خبره‌ بازار نیز از فرصت استفاده می‌کردند و برای سود بیشتر، خرید سهام خود را به تعویق می‌انداختند.

 بنابراین آنچه شاهد آن بودیم، منفی شدن بازار و ارزش معاملات پایین بود. از نظر اینجانب، بازار نیاز به تغییر در جهت تفکر و تعمق داشت و به نظر می‌رسد که بسته‌ ده‌گانه و اطمینان حاکمیت به سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش پرتفوی سهام پذیرفته‌شده‌ آنها در بورس و فرابورس کمتر از ۱۰۰میلیون تومان است به برخورداری از سود ۲۰درصدی در صورت نگهداری در کنار سایر تصمیمات، تغییر رویکرد در بازار سرمایه را به دنبال داشت.

 از طرفی این تصمیمات سمت عرضه را تضعیف کرد و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز و عملکرد ارائه‌شده توسط شرکت‌ها که حاکی از بهبود نسبی آنها بود باعث افزایش تقاضا شد و سبزپوشی بازار و افزایش ارزش معاملات را در پی داشت. با عنایت به اعتقاد و باور اشخاص حرفه‌ای بازار سرمایه درخصوص ارزندگی عمده شرکت‌ها، نسبت قیمت به درآمد هر سهم شرکت‌ها بسیار پایین است و همین موضوع و افزایش نرخ ارز، حکایت از عملکرد بهتر شرکت‌هاست و چشم‌انداز روزهای بهتری برای بازارسرمایه وجود دارد.

افزایش نرخ ارز در صورتی‌که منجر به تغییرات قیمتی در سامانه نیما شود، به فوریت در ارزش شرکت‌های صادرات محور منعکس خواهد شد و این شرکت‌ها را با رشد مواجه خواهد کرد و عمده‌ شرکت‌های واردکننده نیز به‌دلیل تغییرات قیمتی و افزایش حاشیه سود برای هماهنگ شدن با قیمت مواد اولیه جدید و از طرفی استفاده از موارد اولیه موجود با قیمت پایین‌تر نیز با افزایش سود در بازه‌ کوتاه مدت و استقبال بازار روبه‌رو خواهند شد.

از طرفی دیگر، یکی دیگر از معیارهای ارزیابی که بر اساس ارزش روز دارایی‌ها مبنا قرار می‌گیرد، ارزش جایگزینی دارایی‌ها را افزایش می‌دهد و موجب بهبود شاخص در بازار سرمایه خواهد شد.

با این حال، بازار نیاز به آرامش و ثبات فضای سیاسی و اقتصادی دارد و از تصمیماتی که پیش‌بینی‌پذیری عوامل تصمیم‌گیری را دچار خدشه می‌کند، باید پرهیز و دوری کرد و قانون بودجه سال آتی و برنامه‌های پنج‌ساله که در دست تدوین است، بسیار حائز اهمیت است.