تایید دوم توقف اقتصاد قاره سبز

تحلیلگر آکسفورد اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «تقاضای داخلی در وضعیت خوبی قرار ندارد و هزینه‌های عمومی در فصل اول سال شاهد بزرگ‌ترین انقباض ثبت‌شده از سال ۲۰۲۰ است. با توجه به افزایش نرخ بهره و فشار تورم موجود، انتظار می‌رود حوزه اروپا در ماه‌‌‌های پیش‌رو تنها «رشد نرم» داشته باشد.» قابل ذکر است که در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ نیز رشد اقتصادی معادل ۱/ ۰‌درصد کاهش یافته بود؛ اما با ارقام منتشرشده از سوی اداره آمار در روزهای اخیر مبنی بر تداوم رشد منفی در قاره سبز، اقتصاددانان به صورت رسمی اعلام رکود کردند. آنها می‌‌‌گویند: «در آینده، به‌رغم کاهش قیمت عمده‌فروشی انرژی، رشد همچنان ملایم خواهد بود؛ زیرا تمدید سیاست‌های پولی، سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و فشارهای تورمی مصرف را محدود می‌کند.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کنند که رشد در هریک از سه‌فصل باقی‌‌‌مانده از سال‌جاری ۲/ ۰‌درصد افزایش یابد و بانک‌مرکزی اروپا در نشست‌‌‌های ژوئن و ژوئیه خود ۲۵/ ۰واحد‌درصد دیگر آن را افزایش دهد. دوفصل متوالی انقباض معمولا به‌عنوان رکود فنی توصیف می‌شود. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که مصرف خانوار‌ها در فصل اول ۲۰۲۳، ۳/ ۰واحد درصد، مخارج عمومی ۶/ ۱واحد درصد، صادرات ۱/ ۰واحد‌درصد و واردات ۳/ ۱واحد‌درصد کاهش یافته است. فاز رکود و کاهش واردات در قاره سبز سبب شد تا رشد اشتغال در ابتدای سال ۲۰۲۳ شتاب گیرد و با ۶/ ۰‌درصد افزایش در سه‌ماه اول مواجه شود. این درحالی است که این رقم در سه‌ماه چهارم سال میلادی گذشته حدود ۳/ ۰‌واحددرصد به ثبت رسیده بود.

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/ ۱واحد‌درصد افزایش داشت. به صورت سه‌ماهه، اشتغال در همه کشورها به‌جز یونان، لیتوانی و اسلواکی افزایش یافت. علاوه بر عوامل مذکور، رکود در مهم‌ترین بخش اقتصادی اروپا یعنی آلمان نشان می‌دهد که اقتصاد قاره سبز از تورم و سیاست‌‌‌ها انقباضی ضربه خورده است. آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، اخیرا تایید کرد که وارد رکود شده است. این تحول پس از شوک قیمت انرژی در سال گذشته رخ می‌دهد که بر هزینه‌‌‌های مصرف‌کننده در این کشور تاثیر گذاشت. بر این اساس تولید ناخالص داخلی در آلمان و هلند به ترتیب به ۳/ ۰ و ۷/ ۰‌درصد کاهش یافت.

در کنار آلمان، تولید ناخالص داخلی در ایرلند، یونان، لیتوانی، مالت و هلند نیز فصل به فصل کاهش یافت؛ اما فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با رشد مثبتی روبه‌رو شدند. اقتصاد ایرلند در سه‌ماه آغازین سال ۲۰۲۳ در قیاس با سه‌ماه قبل از خود بیشتر از ۶/ ۴‌درصد کوچک شده است. اقتصاد این کشور در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ۳/ ۰‌درصد کاهش یافته است. در میان کشورهای اروپایی، اقتصاد لیتوانی بیشترین آسیب را دیده و در مقایسه با سال گذشته بیش از ۷/ ۳‌درصد کوچک‌تر شده است. یورواستات اعلام کرد که مخارج خانوارها ۱/ ۰واحد درصد، مخارج عمومی ۳/ ۰واحد‌درصد و تغییرات موجودی ۴/ ۰واحد‌درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه کاهش یافته است. با کاهش واردات، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۱/ ۰واحد‌درصد و تجارت خالص ۷/ ۰واحد‌درصد افزایش یافت.