رکود آمریکا؛ کمرنگ‏‏‌تر از گذشته

این امر ناشی از چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آنها با استناد به کاهش چالش‌‌‌های حوزه بانکداری در این منطقه و همچنین توافق اخیر دولت و مجلس جمهوری‌خواهان به نمایندگی بایدن و مک‌کارتی بر سر سقف بدهی‌‌‌ها و کاهش هزینه‌‌‌های دولت، بر این باورند که احتمال وقوع رکود در این کشور کاهش یافته است. البته این در حالی است که این گروه در اوایل سال ۲۰۲۳ و پس از ورشکستگی بانک‌های مهمی همچون سیلیکون‌‌‌ولی، سینگچر، فرست‌ریپابلیک و... اعلام کردند که احتمال رکود در این کشور به ۳۵‌درصد افزایش یافته است. اما در این میان، عملکرد اقتصادی اخیر آمریکا توانست ورق را برگرداند. به گفته برخی از کارشناسان، تثبیت قیمت سهام بانک‌ها، کاهش سرعت خروج سپرده‌‌‌ها و ثبات میزان وام‌دهی در ماه‌های اخیر، عوامل کاهش ۱۰درصدی رکود از اوایل سال‌جاری تاکنون به شمار می‌‌‌روند.

در این میان، جان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن‌ساکس در یادداشتی گفت: «با توجه به اینکه آمریکا توانست خطر مبارزه با سقف بدهی‌ها را از سر بگذراند، پیش‌بینی می‌کنیم که اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ با رشد ۸/ ۱درصدی مواجه شود. اما دومساله‌ای که می‌‌‌تواند رشد اقتصادی را با چالش روبه‌‌‌رو کند، اقدامات سیاستگذاران فدرال‌رزرو و همچنین داده‌‌‌های شغلی این منطقه است.» این اقتصاددان افزود: «هنوز مشخص نیست که کمیته بازار باز فدرال‌رزرو برای دستیابی به هدف تورم ۲درصدی از طریق سیاست‌‌‌های انقباضی تا چه میزان و تا چه زمانی اقتصاد این منطقه را وارد رکود خواهد کرد. آیا اقدامات این نهاد سبب رکود خواهد شد؟»

او با اشاره به سطح ۴درصدی تورم در ماه آوریل و همچنین مقاومت تورم هسته در سطح ۵درصدی، ادامه داد: «از مارس ۲۰۲۲، بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ سیاستی خود را در ۱۰جلسه متوالی در مجموع ۵واحد‌درصد افزایش داده و دامنه نرخ هدف خود را به ۵ تا ۲۵/ ۵‌درصد رسانده است؛ اما تورم هسته (بدون احتساب مواد خوراکی و انرژی) همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین به نظر می‌رسد که مقامات فدرال‌رزرو در نشست خود در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئن، با توجه به پیش‌بینی‌های خود از روند تورمی، بهره سیاستی را ۲۵/ ۰واحد‌درصد دیگر افزایش دهند.» در این میان، اقتصاددانان دیگر نیز انتظار دارند که بانک‌مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره را ۲۵/ ۰‌درصد دیگر ترجیحا در ماه ژوئیه، به حداکثر محدوده ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵‌درصد افزایش دهد. هاتزیوس در ادامه گفت: «پس از اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی در ماه ژوئن احتمال اینکه اقدامات ضدتورمی فدرال‌رزرو متوقف و پس از مکث طولانی سیاست‌های انبساطی آغاز شود، بسیار است. اما از این نکته نیز نباید غافل شد که استراتژی فدرال‌رزرو عاقلانه، مخاطره‌‌‌آمیز و گیج‌‌‌کننده است.»