مصرف خصوصی؛ محرکه اصلی رشد

البته داده‌های رسمی منتشر شده از سوی این وزارتخانه تاکید دارد، با وجود قوی‌‌‌تر بودن پایه‌‌‌های کلان داخلی، اقتصاد هند با خطرات نزولی ناشی از بادهای مخالف جهانی و عدم‌اطمینان در شرایط آب‌‌‌وهوایی مواجه است. این وزارتخانه گفت که در میان دو محرک جدید رشدی که هند شاهد آن است، یکی تقویت تدریجی تقاضای سرمایه‌گذاری است که اثر بالایی بر اقتصاد داشته است.  سرمایه‌گذاری تاکنون عمدتا توسط هزینه‌‌‌های دولت محلی و ازدحام در سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی  شدت داشته است. در حالی که این روند بدون کاهش ادامه دارد، افزایش تقاضا برای املاک مسکونی، با حمایت مالی از وام مسکن فعالیت‌های ساخت‌وساز و بازارهای املاک را رونق داده است. به‌گفته این وزارتخانه، تقویت فعالیت‌های صنعتی دومین محرک جدید است. در این گزارش آمده است که بهبود ترازنامه شرکت‌ها همراه با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری نوپا، علاوه بر سیستم بانکی قوی، این چشم‌انداز را روشن‌تر می‌کند.

 معایب رشد به‌دلیل درگیری‌‌‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه

دولت و شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند، اخیرا خطر افزایش قیمت نفت را اعلام کردند. این وزارتخانه نگرانی‌ها را تکرار کرده است. ابهامات جهانی با تحولات اخیر در خلیج‌فارس تشدید شده است. بسته به اینکه وضعیت چگونه پیش می‌رود، قیمت نفت خام ممکن است بالاتر رود. علاوه بر این، عرضه بی‌‌‌امان اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا و ادامه سیاست‌‌‌های پولی محدودکننده در ایالات‌متحده (در حالی که تشدید بیشتر سیاست‌‌‌های پولی منتفی نیست) می‌‌‌تواند شرایط مالی را محدود کند.

این وزارتخانه گفت که در حال حاضر، بازار سهام ایالات‌متحده دارای ریسک نزولی بیشتری نسبت به ریسک صعودی است. اگر جنبه نزولی تحقق یابد، اثرات سرریزی بر سایر بازارها خواهد داشت. شرایط سخت ژئوپلیتیک می‌تواند باعث افزایش کلی ریسک‌گریزی جهانی شود. در این گزارش آمده است که اگر این خطرات بدتر شود و ادامه پیدا کند، می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی سایر کشورها از جمله هند تاثیر بگذارد. در بخش مالی، گزارش با استناد به داده‌‌‌ها می‌‌‌گوید دولت در مسیری قرار دارد که کسری بودجه را تا پایان سال مالی ۲۰۲۴ به ۵.۹‌درصد تولید ناخالص داخلی محدود کند.