داعش؛ تهدیدی برای احیای اقتصاد آمریکا

نویسنده: تارنگ ناگار منبع: modelgovernance.com مترجم: آذر حمیدیان اکنون دیگر همه، گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) را می‌شناسند. اما هیچ کس نمی‌تواند عمق اعمال وحشیانه این گروه منشعب از القاعده را توصیف کند. حتی خود گروه القاعده که بزرگ‌ترین گروه تروریستی جهان است، اذعان داشته است که اقدامات داعش حتی از نظر آنها هم «بیش از حد افراطی» است. در جهان امروز که در عمل بر پایه تجارت و اقتصاد اداره می‌شود، کوچک‌ترین اقدام هر فرد در جهت کسب پول بیشتر است و شکی نیست که در دنیای امروز به واسطه جهانی شدن، سرنوشت همه به هم گره خورده است. به همین دلیل کوچک‌ترین رویداد در یک گوشه جهان می‌تواند بر اقتصاد روز کل دنیا تاثیر بگذارد و تاثیرات اقتصادی داعش بر جهان شاید در ذهن نگنجد.

پس از فعالیت‌های این گروه در سوریه و تصرف مناطق کلیدی عراق چون موصل، تکریت و بیجی، اکنون آنها سودای بغداد را در سر می‌پرورانند. اما داستان داعش از زمانی نگران‌کننده‌تر شد که آنها به موصل رسیدند. اما چرا این منطقه تا این حد برای اقتصاد جهان اهمیت دارد؟ موصل یکی از مهم‌ترین شهرهای نفت خیز جهان است.

تولید نفت موصل به تنهایی بالغ بر ۲۰۰هزار بشکه در روز است. ظرفیت تولید پالایشگاه بیجی که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق است، ۳۱۰هزار بشکه در روز است. تصرف موصل به‌دست تروریست‌های داعش امنیت عرضه انرژی را به خطر می‌اندازد و موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد. بدترین پیامد این رویداد تا کنون این بوده است که داعش جریان نفت بین مرز عراق و ترکیه را متوقف کرده است. از هم‌اکنون پیامدهای داعش برای همسایگان ملموس شده و به‌زودی کل جهان آن را حس خواهند کرد.

مصرف نفت جهان ۸/۹۲ میلیون بشکه در روز است. این رقم تا سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۵/۸۸ میلیون بود. قیمت نفت خام برنت در ماه ژانویه هر بشکه ۹۱ دلار بوده است که چندی است به بیش از بشکه‌ای ۱۱۳ دلار رسیده است. اوله هانسون، تحلیلگر بانک ساکسو درباره این شوک نفتی گفته است: «در این شرایط، ممکن است کل احیای اقتصادی آمریکا که هنوز در شرایط شکننده‌ای قرار دارد، متوقف شود و حتی این احتمال وجود دارد که در برخی مناطق شاهد بازگشت رکود باشیم.»

در چنین شرایطی آشوب اقتصادی و ژئوپلیتیک عراق، یکی از بزرگ‌ترین بازندگان را می‌توان به راحتی شناسایی کرد.

بحران فعلی عراق باعث خواهد شد آمریکا به شدت ضعیف شود. به‌رغم آنکه آمریکا حالا نفت خود را تولید می‌کند، اما تجربه نشان داده است که رکودهای اخیر آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم زاییده سیاست‌هایی است که با تولید نفت در رابطه بوده است. بنابراین تردیدی نیست که پدیده داعش به‌زودی دامن این اقتصاد بزرگ جهان را خواهد گرفت.