حمیدرضا آریان‌پور: اقتصاد ایالات متحده بسیار بهتر از وضعیت اقتصاد اروپا است، اما این به آن معنا نیست که احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با چنان شتابی پیش می‌رود که احتمال بازگشت به رکود را کاملا منتفی کرده باشد. آمریکا مانند تمام اقتصادهای عمده جهان همچنان با پیامدهای بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی دست به گریبان است، گرچه این آغازگر بحران خود سریع‌تر از دیگران گام در مسیر احیا گذاشته است. اقتصاد این کشور چندی است که احیا را تجربه می‌کند و این احیا آنقدر نیرومند بوده که بانک مرکزی این کشور تزریق پول به اقتصاد را به شدت کاهش داده است. این سیاست تسهیل کمی حتی ممکن است در سال جاری میلادی متوقف شود. مهم‌تر آنکه حتی صحبت از افزایش نرخ‌های سود هم شده است. افزایش نرخ سود تنها در صورتی عملی خواهد شد که روند احیای کامل، قطعی شده باشد و تردید فدرال رزرو در مورد زمان مناسب برای این افزایش نشان می‌دهد که آمریکا با همه تفاوتش با دیگر اقتصادهای بزرگ، همچنان با احیای کامل فاصله بسیار دارد. تازه‌ترین داده‌های تاییدکننده این واقعیت، آمار گزارش میزان اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه آگوست است که جمعه گذشته منتشر شد. این گزارش دو واقعیت اقتصادی مهم را در بر دارد: نخست آنکه اقتصاد آمریکا همچنان در مسیر احیا است و دوم آنکه این احیا با سرعت اندکی پیش می‌رود. این گزارش به دلیل اهمیت داده‌ها و پیامدهای احتمالی اش در روزهای گذشته بحث‌های بسیار داغی را در سطح این کشور و جهان دامن زده است. این گزارش از سویی واقعیت ایجاد تنها ۱۴۲ هزار شغل را در خود دارد و از دیگر سو رسیدن نرخ بیکاری آمریکا به ۱/۶ درصد را تایید می‌کند. نکته اینکه تمام داده‌ها و تمام پیامدهای محتمل این گزارش گرفتار وضعیت دوقطبی آمریکا شده‌اند.

اما حتی در این فضای دوقطبی هم بازارهای مالی کار خود را می‌کنند. بازارهای مالی در روزهای بعد از انتشار گزارش مشاغل عمدتا واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند. در بازار طلا گرچه نگرانی مقطعی به رشد قیمت طلا انجامید، اما تنها حدود یک ساعت پس از انتشار گزارش، قیمت فلز زرد روند کاهشی به خود گرفت و حتی در انتهای هفته وارد کانال ۱۲۵۰ دلاری شد. شاخص دلار هم گرچه چند دقیقه افت را تجربه کرد، اما بعد به سطوح قوی خود بازگشت و در روزهای هفته قوی و قوی‌تر شد و به بالاترین ارزش در ۱۴ ماه گذشته رسید. واکنش خوب بازارهای سهام هم که جای شگفتی چندانی ندارد چراکه فعالان این بازار از به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های سود از سوی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خشنود خواهند ماند. با این همه وجود نشانه‌های خوب و بد باعث می‌شود که بازار بحث‌های اقتصادی- سیاسی داغ بماند.

آیا آمریکا با ادامه احیا فاصله خود را با بقیه جهان افزایش خواهد داد؟ یا به وضعیتی کم و بیش مانند رکود اروپا دچار خواهد شد؟ تمام آنچه شرحش رفت را می‌توانید در نوشته هایی که در پی آمده‌اند بررسی کنید که کارشناسان نامدار در آنها، مسائل پیش‌گفته را مورد کنکاش قرار داده اند.