امکان پذیری رشد بدون «تسهیل کمی»

مایکل یوشیکامی مفسر سی‌ان‌بی‌سی اقتصاد آمریکا به احیا ادامه می‌دهد، اما به آهستگی. این مهم‌ترین نتیجه گزارش مشاغل روز جمعه است. ایجاد ۱۴۲ هزار شغل در ماه آگوست آماری ضعیف است، اما نشان‌دهنده احیایی لرزان نیز هست. اقتصاد آمریکا حالا در حال بازگشت به وضعیت پیش از بحران ۲۰۰۸ است و گزارش روز جمعه به تعدیل نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصاد کمک می‌کند. با این حال چالش‌های مهمی در اقتصاد پابرجا مانده‌اند. این چالش‌ها احتمالا نرخ سود را برای مدت قابل‌توجهی پایین نگه خواهند داشت. سیاست «تسهیل کمی» کنار گذاشته خواهد شد، اما زمان قطعی آن هم مشخص نیست. دلیل این عدم قطعیت مشخص است.

رشد مشاغل همچنان ناهمگن است، اما نرخ بیکاری به ۱/۶ درصد رسیده که این تصویری مبهم از اقتصاد به دست می‌دهد. اگر نگاه عمیق‌تری به گزارش مشاغل داشته باشید، می‌بینید که برخی افراد به مشاغل سطح پایین‌تر رضایت داده‌اند، امری که در صورت سالم بودن اقتصاد رخ نمی‌داد. نسبت این افراد به ۱۲ درصد رسیده که میزان بسیار زیادی است.

اگر رشد تعداد مشاغل کند بماند، فدرال رزرو نرخ‌های سود را برای دوره طولانی‌تری پایین نگه خواهد داشت. این به آن معنا است که بازار کار آمریکا و اقتصاد کشور هنوز به طور کامل احیا نشده است. اما اقتصاد دیگر درچه حوزه‌هایی ضعیف است؟ به رغم ارقام عجیب افزایش سال به سال فروش مسکن، بازار مسکن هنوز در حال دست و پا زدن است. در حالی که بخشی از مناطق ایالات متحده جهش قیمتی مسکن را تجربه کرده‌اند، باید به یاد داشت که بیشتر بخش‌های کشور احیای متوسطی داشته‌اند. آنچه ممکن است دردسرساز شود تقاضا نیست بلکه پول ارزان است. اما وقتی نرخ سود افزایش پیدا کند، چه کسی توان بازپرداخت وام مسکن را خواهد داشت؟ افزایش نرخ‌های سود چگونه بر سپاه مالکان مسکن که زیر فشار بدهی هستند اثر خواهد گذاشت؟

مشکلات دیگری هم وجود دارد. گرداگرد جهان اقتصادهایی هستند که برای احیا از بحران اقتصادی تقلا می‌کنند. همین هفته گذشته ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا برنامه‌های جدید برای کمک به اقتصاد اروپا را اعلام کرد. چین هم در گیرودار حرکت از اقتصاد صادرات‌محور به اقتصاد مصرف‌محور در حال افت اقتصادی است. این باعث کندی اقتصاد دیگر کشورهای آسیایی هم شده است. در آمریکای لاتین هم کشورهایی هستند که زیر فشار بدهی‌های هنگفت هستند و کمک جام جهانی فوتبال و المپیک آینده هم برای آنها افاقه‌ای نکرده است. اما بیایید به اخبار خوب بازگردیم. بخش خدمات آمریکا رشد داشته و این یعنی رشد اقتصادی در حال نضج گرفتن است. امید به بازگشت اقتصاد آمریکا به شرایط عادی پابرجا hست. البته باید دید که با حذف سیاست تسهیل کمی چه اتفاقی خواهد افتاد. اقتصاد ایالات متحده باید نفس بگیرد و خود رشد کند. آزمون واقعی، رشد بدون تسهیل کمی است.