بورس نگران انتخاب مجدد روسف

پائولو ترویسانی مترجم: آذر حمیدیان منبع: وال‌استریت ژورنال انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به احتمال زیاد قایق نامتعادل بازار برزیل را دستخوش امواج پرتلاطمی خواهد کرد چون رای‌دهندگان باید بین یک نامزد چپگرا و یک نامزد محافظه‌کار یکی را برگزینند. اما شاید واکنش سرمایه‌گذاران به این رویداد بیش از حد شدید است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که مخالفت با ریاست‌جمهوری دیلما روسف بیش از حد است و مسائل بزرگنمایی می‌شوند، چون با توجه به خطر تنزل رتبه این اقتصاد توسط موسسات رتبه‌بندی و تنگناهای اقتصادی پیش رو، او ناچار خواهد بود که در دوره دوم ریاست جمهوری خود تغییر روش دهد. اریک لاسلز، اقتصاددان ارشد مرکز جهانی مدیریت دارایی‌ها، آر‌بی‌سی ، می‌گوید: «با توجه به تهدیدات رتبه اقتصاد برزیل، ما شاهد اقدامات سازنده روسف در سیاست‌های اقتصادی خواهیم بود.»

خانم روسف که اغلب به خاطر دخالت در امور کسب و کارها و بی‌تفاوتی دربرابر افزایش هزینه‌های دولت مورد انتقاد است، توانسته است در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل ۶/۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پیشتاز باشد. اما عملکرد او کمتر از انتظارات بود؛ در حالی که رقیب او آئسیو نوس که خواستار سیاست‌های مطابق بازار است و عملکرد خوبی از خود نشان داده است، ۶/۳۳ درصد مجموع آرا را کسب کرده است. روز ۲۶ اکتبر این دو نامزد برای دور دوم انتخابات در برابر هم قرار خواهند گرفت.

لئوناردو بارتو، یک دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه برازیلیا می‌گوید: «اگر نتایج دور دوم انتخابات خیلی نزدیک به هم باشد، کسب و کارها فرصتی خواهند داشت تا دولت را برای ایجاد تغییرات تحت فشار گذارند.»

واکنش بورس‌ برزیل هم نشان می‌دهد که بازارها الگویی را که در دور نخست دنبال کردند، پیگیری خواهند کرد. هر وقت خانم روسف در نظرسنجی‌ها پیشتاز می‌شود، شاخص بورس‌ها و ارزش پول این کشور سقوط می‌کند.

بازارها به شدت نظرسنجی‌ها را پیگیری می‌کنند چون برداشت عمومی این است که پیروزی احتمالی روسف به معنای تداوم سیاست‌هایی است که برزیل را در وضعیت فعلی قرار داده است. وضعیتی که در آن پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی کمتر از ۵/۰ درصد در سال جاری حکایت دارند و نرخ بهره پایه که اوایل سال گذشته ۲۵/۷ درصد بود، اکنون به ۱۱ درصد رسیده است. روسف در سخنرانی پیروزی خود در دور نخست انتخابات، در را برای کاهش سیاست‌های تامین اجتماعی باز گذاشت و در عین حال بر لزوم رسیدگی به مشکلات اقتصادی تاکید کرد. او وعده داد که تورم را کنترل خواهد کرد و روشی که برای نیل به این هدف به آن اشاره کرد «اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهایی است که اقدامات نامحبوبی چون کاهش دستمزدها یا افزایش نرخ بیکاری را شامل نخواهد شد.»