هفت سورپرایز آینده

متیو لین ستون نویس مارکت واچ رئیس بانک میشیگان در سال ۱۹۰۳ به وکیل هنری فورد گفت که «اسب اینجا خواهد ماند، اما خودرو تنها یک هوس است» و توصیه کرد که در فناوری جدید و بی‌فایده موکلش سرمایه‌گذاری نکند. مثال‌هایی این چنین که ما را از پیش‌بینی ناامید می‌کند بسیارند، به خصوص وقتی پای کسب‌و‌کار و بازارها در میان باشد. با این حال تفکر درباره آنچه در ۱۲ ماه آینده در بازارها اتفاق خواهد افتاد ارزشمند است. چند چیز هست که همه از اتفاق افتادن آن در سال ۲۰۱۵ مطمئن هستند: فدرال رزرو به آرامی نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. بحران بدهی یونان دوباره داغ خواهد شد. ولادیمیر پوتین کار احمقانه‌ای خواهد کرد. همه اینها همین حالا هم بر قیمت‌ها اثر گذاشته، اما این هفت مورد می‌توانند شگفتی‌سازهای سال ۲۰۱۵باشند:

انقلاب اسپانیا

همه از آشوب سیاسی در پی سقوط دوباره منطقه یورو به بحران می‌گویند. اما کشوری که واقعا باید نگران این مساله باشد اسپانیا است. قبل از ماه دسامبر انتخابات عمومی برگزار خواهد شد و «حزب مردم» حزب حاکم راست میانه شانس اندکی برای ماندن در قدرت دارد. حزب تازه کار و رادیکال «پدموس» با همان شعار «ما می‌توانیم» باراک اوباما در نظرسنجی‌ها پیشتاز شده است. اینکه این حزب به قدرت برسد یا نه هنوز معلوم نیست، اما حزب قطعا نیرویی است که باید به آن پرداخت. پدموس می‌خواهد اسپانیا در یورو بماند، اما ریاضتی که توسط آلمان تحمیل شده را کنار بگذارد. این حزب در کنار بازسازی ساختار بدهی‌های اسپانیا می‌خواهد هفته کاری ۳۵ ساعته و سن بازنشستگی کمتر باشد. اسپانیا همیشه محتمل ترین گزینه برای آشوب علیه ارز واحد بوده است. اقتصاد این کشور بر خلاف یونان آنقدر قوی است که بتواند روی پای خود بایستد و احیا شود. اما پیروزی «پدموس» بازار اوراق قرضه را وحشت زده خواهد کرد.

بانک مرکزی اروپا دلار می‌خرد

همه انتظار دارند بانک‌های مرکزی اروپا امسال نوعی تسهیل کمی را اجرایی کنند. با حرکت قاره به سوی تورم معکوس، گزینه دیگری باقی نمانده است. اما توافق اندکی بر سر دارایی‌هایی که باید با پول چاپ شده خریداری شود وجود دارد. آیا اوراق دولتی مانند اوراق بریتانیا و آمریکا خریداری می‌شود یا باید وارد بازار دارایی‌ها شد؟ ساده ترین گزینه به آب زدن در دریای بازار ارز و خرید دلار است. این کار باعث خلق پول و افت یورو می‌شود که زندگی را برای تولیدکنندگان تحت فشار بهتر خواهد کرد. درست است که آمریکا از این وضعیت راضی نخواهد بود؛ اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره در قدرت بودن اوباما کسی در این مورد نگرانی نخواهد داشت.

شل برای خرید BP وارد عمل می‌شود

ادغام دو غول صنعت نفت اروپا چندی است شایعه مورد توجهی در بازارها است. این بحث چندی است درگرفته، اما ۲۰۱۵ ممکن است سالی باشد که این اتفاق خواهد افتاد. « بی پی» تقریبا به طور کامل از فاجعه خلیج مکزیک احیا شده است و حالا هر دو شرکت ناچارند با نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار تقلا کنند. اما آنها می‌توانند کنار آمدن با این شرایط را با هم انجام دهند. ادغام، هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و جریان سوددهی را حفظ خواهد کرد.

فروپاشی «خارج نزدیک»

رئیس‌جمهور روسیه مایل است کشورهایی که قبلا بخشی از شوروی بودند را «خارج نزدیک» بخواند. بیشتر آنها با ترکیبی از تهدید و تشویق در حوزه نفوذ روسیه مانده بودند. اما هم آزار و هم رشوه دادن نیاز به پول دارد. با از دست رفتن پول سهل‌الوصول نفت، فراهم کردن نقدینگی برای این دو کار دشوار خواهد شد. بحران ارزی همین حالا هم در بلاروس در جریان است و این بحران به دیگر کشورهای حوزه نفوذ روسیه کشیده خواهد شد. با تلاش کشورها برای کنار زدن استیلای روسیه و یافتن جایگاه خود در جهان، باید مانند «بهار عرب» در انتظار موجی از شورش‌ها باشیم.

صلح در سوریه

جنگ داخلی سوریه سه سال است که در جریان است تا هم شهروندان پرشماری کشته شوند و هم داعش شکل بگیرد. اما سقوط قیمت‌های نفت به معنای این است که روسیه، حامی رئیس‌جمهور بشار اسد تحت فشار قرار خواهد گرفت. روسیه واقعا برای ادامه حمایت از او به دردسر خواهد افتاد. اگر موانع صلح به نوعی از این معادله حذف شود، صلح بین دسته‌های مختلف ممکن خواهد بود و دولت جدید شانس بازیابی نظم در کشور را خواهد داشت.

جنون فناوری در چین

در سال ۲۰۱۴ فروش دیوانه‌کننده سهام عمومی علی‌بابا را تجربه کردیم، اما هنوز اخبار زیادی در راه است. سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه در چین در سه ماه سوم سال ۲۰۱۴ تقریبا سه برابر شده و از ۵/۳ میلیارد به ۱/۸ میلیارد دلار رسیده است. با رشد بازارهای سهام چین، بسیاری از شاخص‌ها شتاب بیشتری خواهند گرفت تا وضعیت شبیه «حباب دات کام» در دهه گذشته شود. اوضاع به گونه‌ای نخواهد بود که حباب فناوری شکل بگیرد، اما در پایان این داستان بالاخره اشک کسانی در خواهد آمد.