بازتاب تحریم‌ها در منطقه یورو

نویسنده: ویلیام مولدین منبع: وال‌استریت ژورنال کاهش ارزش روبل بسیاری از صادرکنندگان اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد. این در شرایطی است که برخی از رهبران سیاسی اروپا درنظر دارند در باره اعمال تحریم‌ علیه روسیه تجدیدنظر کنند؛ زیرا این تحریم‌ها به مشکلات اقتصادی اروپا افزوده است. کاهش ارزش روبل موجب شده است برخی از محصولات وارداتی بسیار گران شوند و حتی مردم توانایی خرید آنها را نداشته باشند. این مساله موجب خواهد شد مردم روسیه خرید را به تعویق بیندازند یا به جای کالاهای وارداتی، کالاهای داخلی را خریداری کنند.

در سال ۲۰۱۴ در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، روبل حدود ۴۳ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. این در شرایطی است که سقوط قیمت نفت از تابستان تاکنون به مشکلات اقتصادی روسیه افزوده است. با توجه به این که اروپا از روسیه نفت و گاز خریداری می‌کند که به دلار خرید و فروش می‌شوند، بعید است نوسانات روبل موجب افزایش قابل‌توجه واردات اتحادیه اروپا از روسیه شود.

براساس آمار اداره گمرک روسیه، در اسلواکی که یک مرکز مونتاژ خودرو به شمار می‌رود، صادرات به روسیه ۶/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال ۲۰۱۳ تشکیل داده است. صادرات مجارستان به روسیه معادل ۳/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است که بسیار بالاتر از میانگین صادرات اتحادیه اروپا به روسیه یعنی رقم ۷/۰ درصد است.

مقامات روسیه در ابتدا تحریم‌ها را تمسخر می‌کردند، اما اکنون که این تحریم‌ها تشدید شده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تاثیر تحریم را تصدیق کرده است و برخی از مقامات اروپایی نگران مشکلات بیش از حد اقتصادی روسیه هستند. مارتین لیدرگارد، وزیر امور خارجه دانمارک، در مصاحبه با بلومبرگ گفته است: «این خطر وجود دارد که تحریم‌ها روسیه را بیش از حد بی‌ثبات کند.»

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز گفته است: «اگر روسیه سیگنال‌هایی را که ما انتظار داریم ارسال کند، نیازی به اعمال تحریم‌های جدید نیست و ما چگونگی تنش‌زدایی را بررسی خواهیم کرد.»

صادرات فرانسه به روسیه، شامل محصولات کشاوزی، معادل ۵/۰ درصد از اقتصاد این کشور و کمتر از میانگین اتحادیه اروپاست. این در شرایطی است که مواجهه غرب با روسیه درمورد مساله اوکراین موجب شده است دولت سوسیالیست اولاند تحویل دست‌کم یک کشتی جنگی غول‌پیکر به روسیه را به تعویق بیندازد و این مساله اتحادیه‌های کارگری را خشمگین کرده است.

اعمال تحریم‌‌هایی که بخش مالی و دیگر بخش‌های روسیه را تحت‌تاثیر قرار داده، برای آمریکا ساده‌تر از اروپا است؛ زیرا تجارت ایالات‌متحده با مسکو فقط یک درصد از کل صادرات آمریکا را تشکیل می‌دهد. این در شرایطی است که اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه به شمار می‌رود.

اما به اعتقاد تحلیلگران، بعید است تا زمانی که روسیه از اوکراین عقب‌نشینی نکند و کریمه را به این کشور بازنگرداند، اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو کند. این مساله به این معنی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به کاهش تجارت با روسیه عادت کنند، اما این کار برخی از کشورهای بلوک اروپای شرقی را دچار مشکل خواهد کرد. علاوه‌بر این، روسیه هم اقداماتی تلافی‌جویانه در پیش گرفته و واردات کالاهای کشاورزی را از کشورهای تحریم‌کننده ممنوع کرده است. این مساله هم‌اکنون به کشاورزان ایتالیا، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک لطمه زده است. از سوی دیگر، مسکو به‌دنبال تجارت با کشورهای غیر‌عضو اتحادیه اروپا، همچون ترکیه و آمریکای لاتین است.