رفتارشناسی  گردشگران چینی

ترجمه و تلخیص: مهدی نیکوئی منبع: کمیسیون اروپا طبق تخمین سازمان بین‌المللی «یورو مانیتور» انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ تقاضای رو به رشد برای توریسم بین‌الملل توسط اقتصادهای به اصطلاح در حال ظهور هدایت شود. این کشورها در حال ثروتمندتر شدن بوده و افراد بیشتری تبدیل به قشر متوسط و ثروتمند جامعه می‌شوند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز پیش‌بینی کرده است که رشد تدریجی سهم بازار این اقتصادها تا سال ۲۰۳۰ ادامه پیدا خواهد کرد. این گروه از بازارها که منجر به رشد گردشگری در جهان می‌شوند، به عنوان BRIC شناخته شده و شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین می‌شوند. برخی نیز کشورهای آفریقای شمالی را به این گروه اضافه کرده و آن را BRICS می‌نامند.

در هر صورت، این مقاله بر کشورهایی تمرکز می‌کند که به‌عنوان مهم‌ترین بازارهای در حال ظهور گردشگری اروپا محسوب می‌شوند. آفریقای شمالی را نمی‌توان یک بازار گردشگری در حال ظهور قلمداد کرد؛ به این دلیل که رشد گردشگری این منطقه بیشتر در زمینه مقاصد گردشگری جهانی است و نه بازار گردشگری. با این تفاسیر، لازم است که مهم‌ترین ویژگی‌ها، ذائقه‌ها و اولویت‌های گردشگران این کشورها را بشناسیم. تنها از این طریق است که می‌توان محصولات و خدمات مناسب را به این بازارهای مهم ارائه کرد. در این مقاله، ابتدا به ارائه «داده‌های اصلی در مورد گروه اقتصادی نوظهور BRIC» می‌پردازیم و پس از آن به دلیل اهمیت ویژه بازار گردشگری چین به «ویژگی‌ها، رفتار و ذائقه گردشگران چینی» خواهیم پرداخت.

۱- داده‌های اصلی در مورد گروه اقتصادی نوظهور BRIC

برزیل: در سال ۲۰۱۲، تعداد ۶/۸ میلیون گردشگر از مرزهای این کشور خارج شدند. تخمین زده می‌شود سفرهای بلند مدت آنها به طور متوسط ۵/۹ درصد در هر سال افزایش پیدا کند. در همین سال مخارج این کشور ۱۷ میلیارد یورو بود که از این حیث دوازدهمین کشور جهان محسوب می‌شد.

روسیه: در سال ۲۰۱۲، تعداد گردشگران روس ۸/۳۳میلیون نفر بود که ۷۹ درصد از آنها به اروپا سفر کردند. این کشور از نظر مخارج گردشگری در رتبه پنجم جهان بوده و این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۲/۴۲ میلیارد دلار رسید.

هند: در سال ۲۰۱۲ تعداد گردشگران هندی ۹/۱۰ میلیون نفر بود که ۱/۹۵ درصد از آنها به سفرهای طولانی رفتند. انتظار می‌رود انتخاب مقاصد دوردست توسط این گردشگران تا سال ۲۰۱۷ به طور میانگین در هر سال با ۶/۸درصد رشد مواجه شود.

چین: این کشور یکی از مهم‌ترین بازارهای جهانی گردشگری است و در سال ۲۰۱۲ تعداد گردشگران آن به ۸۳ میلیون نفر رسید. آنها همچنین با ۱۰۲ میلیارد دلار در صدر جدول مخارج گردشگری ایستاده‌اند.

در نیمه اول سال ۲۰۱۳، توریسم جهانی از منظر تعداد گردشگران ورودی به کشورها با ۵ درصد رشد مواجه شد. این رشد در مقاصد اقتصادهای در حال ظهور برجسته‌تر بود. از ژانویه تا جولای ۲۰۱۳، چین (با ۳۱ درصد رشد) و روسیه (با ۲۲ درصد رشد) بیشترین رشد در مخارج سفر خارجی را تجربه کردند.

۲- ویژگی‌ها، رفتار و ذائقه گردشگران چینی

براساس گزارش کمیسیون سفر اروپا، بخش روندها و چشم‌اندازها، در سال ۲۰۱۲ تعداد گردشگران چینی سفر کرده به اروپا ۷/۵ میلیون نفر بود که ۴/۳۳ درصد از کل سفرهای طولانی را شامل می‌شود. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷، چین تبدیل به بزرگ‌ترین بازار گردشگری جهان شده باشد.

شیوه برنامه‌ریزی سفر: در این کشور اکثریت قابل توجهی از سفرهای خارجی از طریق بنگاه‌های مسافرتی برنامه‌ریزی می‌شوند. رزرو اینترنتی هنوز یک شیوه معمول در بین شهروندان چین نیست.

منابع اطلاعاتی: در چین برای کسب اطلاعات از اینترنت استفاده می‌شود. شهروندان این کشور پیش از سفر به دنبال اطلاعات ارائه شده توسط بنگاه‌های مسافرتی، دوستان و خانواده خود می‌گردند.

انگیزه گردشگران: گردشگرانی که به اروپا سفر می‌کنند از قشر متوسط و بالای جامعه، دارای قدرت خرید قابل توجه بوده و انگیزه اولیه آنها از سفر، کسب تجربیات جدیدی است که ویژه، متفاوت و کم‌نظیر باشند. آنها تمایل دارند از مکان‌های بازدیدی خود، محصولات اصیل و باکیفیت خریداری کنند.

اولویت‌های سفر: سفرهای طولانی و سفر به اروپا در چین به‌عنوان مولفه‌ای از وجهه اجتماعی است. گردشگران چینی معمولا گرایش به شهرهایی دارند که تاریخ غنی و میراث فرهنگی دارد؛ جایی که بتوانند علاوه بر خرید کردن به گردش نیز بپردازند. سفرهای گروهی در تورها معمولا ترجیح داده می‌شوند، اما گردشگران ثروتمندتر غالبا به تنهایی و مستقل سفر می‌کنند که سفرهای شخصی و با هدف مشخص در آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این سفرهای مستقل ارتباطات فرهنگی و زبانی با ساکنان محلی اهمیت بیشتری می‌یابد.

زمان سفر: سفرهای اروپایی و بلندمدت معمولا از ماه‌های می تا سپتامبر (تقریبا اردیبهشت ماه تا آخر تابستان) صورت می‌گیرد.

نوع اقامتگاه‌ها: معمولا گردشگران چینی از اقامت در هتل‌ها استقبال می‌کنند. گردشگران مستقل بیشتر تمایل به ماندن در هتل‌های سطح بالا دارند و آن دسته که با تورها سفر می‌کنند غالبا در هتل‌های ۳ یا ۴ ستاره اقامت می‌کنند. در هر صورت، هزینه اقامت در بین گردشگران چینی قابل توجه نبوده و تنها بخش کوچکی از کل هزینه‌های آنها را شامل می‌شود.

مقاصد بازدیدی: مقاصد خارجی اصلی گردشگران چینی، هنگ‌کنگ، ماکائو و کره شمالی است. سایر مقاصد اصلی آنها عبارتند از تایلند، تایوان، فرانسه، امارات (دبی)، کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی (بالی)، ایتالیا، آمریکا (نیویورک) و بریتانیا.