یکی از مهم‌ترین عواملی که در بلندمدت رشد اقتصادی را نتیجه می‌دهد و توسعه اقتصادی را تسریع می‌کند حجم سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد است، چیزی که همواره مورد توجه الگوهای رشد در تاریخ علم اقتصاد بوده است. سرمایه‌گذاری متغیری است که به شدت به عوامل غیراقتصادی (عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...) مرتبط است، طبیعی است هرگونه نااطمینانی و نوسان در یک اقتصاد سرمایه‌گذاری را به عقب خواهد راند، اهمیت این موضوع در دنیای امروز به طریق بهتر و بیشتری درک می‌شود چرا که در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم رقابت جدی برای جذب سرمایه خارجی بین کشورها وجود دارد و اهمیت این موضوع و نقش آن در توسعه اقتصادی هر روز بیش از پیش برای کشورها روشن می‌شود.

اساسا سرمایه‌گذاری تصمیمی است که با نااطمینانی همراه است، متغیرهای لازم برای محاسبه سودآوری و برآورد ارزش‌های یک پروژه، متغیرهایی مربوط به آینده هستند که سرمایه‌گذار برای اتخاذ تصمیم خود نیازمند داشتن تخمین و برآوردی از این متغیرها است. طبیعی است که هرچه برآورد این متغیرها قابلیت اعتماد بیشتری داشته باشد تصمیمات با سهولت و اطمینان بیشتری اخذ خواهد شد. ریسک و بازدهی دو عاملی هستند که توامان تصمیمات سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند و کشورهایی که دارای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری هستند سعی در کاهش ریسک برای جذب سرمایه‌ها دارند.

طبیعی است که ثبات‌بخشی به اقتصاد خواسته هر دولت و اساسا جزو وظایف نهادهای حاکمیتی در اقتصاد است. چیزی که در این ثبات اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند شوک‌های خارجی یا نوسانات القاشده تحت تاثیر عوامل داخلی باشد، این دو نوع اختلال طبیعتا در هر اقتصادی کم و بیش وجود دارد ولی آنچه که تفاوت بین کشورها را از این نظر تعیین می‌کند توانایی ضربه‌گیری و خنثی کردن نوسانات در هر اقتصادی است. این توانایی مقابله با تکانه‌ها و نوسانات است که می‌تواند یک نکته کلیدی مهم برای یک اقتصاد محسوب شود. همواره نمی‌توان وجود نوسانات را کتمان یا به‌طور کامل از بروز آن جلوگیری کرد، ولی یک اقتصاد باید توانایی آن را داشته باشد که تکانه را در خود جذب و حل کند و مانع سرایت آن به بخش‌های دیگر شود.

اقتصادی از قابلیت پیش‌بینی بیشتری برخوردار است که این توانایی را هرچه بیشتر در خود داشته باشد، حال اینکه آیا اقتصاد ایران این توانایی را در خود دارد و تا چه حدی قابل پیش‌بینی است، موضوعی است که مورد پرسش ما از کارشناسان امر بوده است.