هجوم سرمایه‌گذاران در فضای جدید

مترجم: وحید امیری منبع: گاردین با تعلیق تحریم‌های میانمار، شهر رانگون مملو از سرمایه‌گذارانی شده است که به دنبال تامین سرمایه برای پتانسیل‌های عظیم این کشور هستند. بخش سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی میانمار در تلاش است تا فضایی را برای گفت‌وگوی دوجانبه مفید بین جامعه مدنی و کسب‌و‌کارها ایجاد کند تا بررسی کنند که چگونه کسب‌و‌کارهای میانمار می‌توانند نقشی مثبت در توسعه این کشور ایفا کنند. در سمپوزیومی که به تازگی توسط بریتانیا برپا شد، کارآفرینان اجتماعی از سراسر شرق آسیا و انگلستان گرد هم آمدند تا مهارت و تجربیات خود را با هم به اشتراک گذارند.

در جامعه میانمار سنت دیرینه بخشش کسب‌و‌کارها به جامعه رواج دارد، اما همان‌طور که دکتر آنگ تون ثت، عضو شورای مشاوران رئیس‌جمهور در امور اجتماعی میانمار، در این سمپوزیوم اشاره کرد، نکته مهم این است که چگونه باید از سرمایه‌های اجتماعی جمع شده در میانمار استفاده کرد و چگونه می‌توان پلی ایجاد کرد و آن را به جهان کسب‌و‌کار پیوند زد.

تامین سرمایه برای سرمایه اجتماعی موجود در میانمار در کنار استفاده از مهارت کسب‌و‌کار شرکت‌های داخلی و چند‌ملیتی فرصتی را برای ارائه کارهای خوبی که هم‌اکنون نیز برخی موسسات غیر‌انتفاعی در میانمار انجام می‌دهند، فراهم خواهد کرد. این اقدام همچنین فرصتی را برای گفت‌وگوی بین کسب‌و‌کارها و رهبران جامعه فراهم خواهد کرد تا در مورد بهترین راه‌های همکاری برای دستیابی به رشد اقتصادی با هم مشورت کنند.

اما همان‌طور که دکتر ثت گفته است، پرسش مهم دیگر این است که آیا دولت مایل است فضا یا چارچوب قانونی را برای شکوفایی سرمایه‌های اجتماعی میانمار فراهم کند یا نه؟ در حال حاضر حتی یک نهاد قانونی برای سرمایه‌های اجتماعی میانمار وجود ندارد. گروه «مدیران کسب‌و‌کار میانمار» گروهی است متشکل از صاحبان موفق کسب‌و‌کارها. که در ابتدا به‌عنوان یک باشگاه کتابخوانی شروع به کار کرد و اکنون دارای یک مرکز آموزش است که در آن مهارت‌های لازم برای اداره یک کسب‌و‌کار موفق آموزش داده می‌شود. این سازمان همچنین مدیریت چندین پروژه ساخت و ساز را پس از ویرانی‌های توفان نرگس که در سال ۲۰۰۸ روی داد، بر عهده گرفته است.

تیدا ثنت، یکی از اعضای ارشد این گروه نظر مثبتی در مورد فرصت ادامه این فعالیت‌ها در میانمار دارد و معتقد است که این کشور شاهد «آینده‌ای که در آن بنگاه‌های اجتماعی رشد کنند» خواهد بود. در شرایط اقتصادی فعلی، سرمایه‌گذاران به دنبال راهکارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری خود هستند. تاثیرگذاری اجتماعی راهی مهم برای موفقیت در سرمایه‌گذاری است و در کشوری همچون میانمار که با چالش‌های عظیمی مواجه است، کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از مسوولیت‌های اجتماعی کناره‌گیری کنند.

در چنین شرایطی به دلیل فقدان حمایت کافی دولت از خدمات عمومی در میانمار طی سال‌های اخیر، الگوی ارائه خدمات ضروری توسط جامعه کارآفرینان به امری عادی و متداول در میانمار تبدیل شده است. به‌عنوان مثال در بخش آموزش، مدارس رهبانی به آموزش تعداد قابل توجهی از کودکان مشغول شده‌اند. اکنون چالش بزرگ بنگاه‌های اجتماعی در میانمار این است که الگوهای بنگاه‌هایی را که در حال فعالیت هستند، شناسایی کنند، سپس امکان توسعه کسب‌و‌کار آنها را فراهم کنند و همچنین دسترسی آنها به سرمایه را افزایش دهند.این حقیقت که میانمار در حال گذار با یک بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند و در عین حال میراث‌دار تحریم‌ها است، فرصتی واقعی را برای ایجاد یک فضای مسوولیت پذیری برای سرمایه‌گذاری در میانمار ایجاد می‌کند و کارآفرینان اجتماعی می‌توانند در ایجاد این فضا نقش مهمی را ایفا کنند.

بر‌اساس پیش‌بینی مرکز اطلاعات اکونومیست، درگیری‌های داخلی میانمار بیش از این روند توسعه را در این کشور طی سال پیش رو، کند خواهد کرد و به‌نظر نمی‌رسد آتش بس ملی به این زودی محقق شود اما دولت همچنان اصلاحات اقتصادی خود را به اجرا خواهد گذاشت، گر‌چه فضای کسب‌و‌کار در میانمار بهبود کندی را تجربه می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی از ۴/ ۶ درصد در سال مالی ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ (آوریل تا مارس) به ۳/ ۷ درصد در سال طی سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹

افزایش یابد. به همین دلیل است سرمایه‌گذارانی که فرصت‌های یک سرمایه‌گذاری موفق را بو می‌کشند، این روزها فعالیت‌های خود را در میانمار به بوته آزمایش گذارده و پس از تحریم‌ها، از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور استقبال زیادی کرده‌اند.