سرمایه‌گذاری‌های جاه طلبانه

نویسنده: اندرو کریچلو مترجم: پندار نیک منبع: تلگراف در شرایطی که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، سرانجام به فکر مدرن‌سازی اقتصاد افتاده است، این کشور درحال طرح‌ریزی یک سرمایه‌گذاری بزرگ در بخش ساخت‌و‌ساز است که از زمان صرف میلیاردها دلار برای تبدیل اهرام گیزه به نیروگاه جدید برق و توسعه کانال سوئز تاکنون، بی‌سابقه بوده است. اشرف سلمان، وزیر سرمایه‌گذاری مصر، در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه تلگراف در لندن، گفت: گرچه فقدان اطمینان ناشی از بهار عربی در سال۲۰۱۰ موجب شد مصر به سختی بتواند کسری بودجه را کاهش دهد و دستیابی به هدف رشد ۵/۳ درصدی را در سال جاری دشوار کرده است،اما تمایل برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به این کشور افزایش یافته است. سلمان گفت: «ما پس از چهار سال ناآرامی، بازگشته‌ایم و به آینده نگاه می‌کنیم. ما قصد داریم پروژه‌های بزرگی را آغاز کنیم. پروژه‌هایی که کاتالیزوری برای سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی در این کشور محسوب می‌شوند.»یک حوزه کلیدی برای سرمایه‌گذاری تولید برق و توزیع آن خواهد بود، این حوزه سال‌ها است که علت اصلی ایجاد اختلال در اقتصاد مصر به‌شمار می‌رود. به گفته سلمان، مصر قصد دارد طی دهه آینده با کمک سرمایه‌گذاری خارجی و هزینه ۴۵ میلیارد دلاری ظرفیت تولید برق خود را دوبرابر کند و به ۶۰ هزار مگاوات برساند.

نیروگاه‌های زغال‌سنگی ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت را تامین خواهند کرد و نیروگاه‌هایی که با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند، ۵هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد. سلمان می‌گوید: «۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی و سرمایه بخش خصوصی به این حوزه راه پیدا خواهد کرد.» این در شرایطی است که دولت مصر از بیش از ۲ هزار نفر از رهبران کسب و کارها و مقامات سیاسی دعوت کرده است در کنفرانس سرمایه‌گذاری شرم‌الشیخ که قرار است در ماه مارس برگزار شود، شرکت کنند. در این کنفرانس از پروژه‌هایی در حوزه انرژی، کشاورزی، گردشگری و توسعه کانال سوئز رونمایی خواهد شد. این در شرایطی است که السیسی در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری، در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کرد. از سوی دیگر هیاتی متشکل از نمایندگان ۶۰ شرکت بریتانیایی به منظور بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پرجمعیت‌ترین کشور عربی خاورمیانه، به تازگی از مصر بازدید کرده‌اند.

فعالیت شرکت‌های بریتانیایی مانند گروه بی‌جی که در میدان‌های گازی مصر سرمایه‌گذاری کرده است، به دلیل سرنگونی رژیم مبارک درپی بهار عربی و همچنین ناکامی دولت مرسی و برکناری او توسط السیسی، متوقف شد. با این وجود قاهره برنامه تسویه بدهی‌های بخش انرژی را آغاز کرده است و شرکت بی‌جی در اوایل ماه ژانویه مبلغ ۲۲۵ میلیون پوند از دولت مصر دریافت کرد. این در شرایطی است که کل بدهی دولت مصر به این شرکت مبلغ ۵۹۲ میلیون پوند است.

سلمان می‌گوید: «ما دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم که رشد تولید ناخالص داخلی سریع است. ما قصد داریم دست به اصلاحات بزنیم.» سلمان قرار است در اواخر ماه فوریه در اجلاس کنگره خاورمیانه که توسط تلگراف برگزار می‌شود، سخنرانی کند. از زمان به قدرت رسیدن السیسی در ژوئن سال گذشته، مصر حدود ۲۰ میلیارد دلار وام از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای بازسازی اقتصاد خود دریافت کرده است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند اقتصاد مصر در سال جاری ۹/۲ درصد رشد خواهد کرد که بیشتر از رشد ۲/۲ درصدی این کشور در سال ۲۰۱۴ است.

دولت مصر هم‌اینک برنامه کاهش یارانه انرژی را آغاز کرده و به‌عنوان بخشی از برنامه اصلاحات اقتصادی قیمت برق و سوخت را افزایش داده است. بانک جهانی معتقد است این اقدام موجب کاهش کسری بودجه به ۱۱درصد از تولید ناخالص داخلی تا پایان امسال خواهد شد. سلمان می‌گوید: «این نخستین‌باری است که دولت مصر جرات کاهش یارانه‌ها را به خود می‌دهد و مردم اعتصاب نمی‌کنند.»از دیگر نشانه‌های بهبود اعتماد به اقتصاد آنکه دولت اعلام کرده است با انتشار اوراق قرضه، به بازارهای بین‌المللی بازمی‌گردد. این کشور قصد دارد در ماه آوریل مبلغ ۵/۱ میلیارد دلار اوراق قرضه براساس واحد پول یورو منتشر کند. این کشور به منظور تامین بودجه پروژه‌های زیرساختی، طی سال‌های آینده اوراق قرضه بیشتری منتشر خواهد کرد. از سوی دیگر، دولت در سال گذشته برنامه توسعه کانال سوئز را آغاز کرد. کانال سوئز یکی از اصلی‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان به‌شمار می‌رود. این پروژه ۴/۸ میلیارد دلاری موجب می‌شود ظرفیت عبور روزانه کشتی‌های باری تا سال ۲۰۲۳ به ۹۷ کشتی برسد. قاهره قصد دارد به منظور به حداکثر رساندن مزایای اقتصادی این مسیر تجاری، کریدور تجاری کانال سوئز را ایجاد کند.