5 عامل کلیدی در روندهای آتی

نویسندگان: ایوان هیرش، آرجون کاکار، آکشای سینگ و رید ویلک در ماه‌های اخیر میزان فروش و سود در بخش خودروسازی جهان افزایش یافته و فروش سالانه خودرو در برخی مناطق دنیا به رقم‌های قبل از بحران مالی و رکود اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ رسیده است. با این حال، از دید کارشناسان، ابهام‌هایی درباره آینده وجود دارد که خودروسازها برای حضور موثر در بازار و حفظ سهم خود باید به رفع آنها بپردازند در غیر این‌صورت جای خود را به خودروسازهای جدید خواهند داد. فوری‌ترین چالش، یکنواخت نبودن بازارهای جهانی خودرو است. مدیران شرکت‌های خودروسازی و متخصصان این بازار در باره بازار خودرو آمریکا خوشبین هستند و پیش‌بینی کرده‌اند که فروش سالانه خودرو در آمریکای شمالی در آینده نزدیک به ۱۶ میلیون دستگاه در سال خواهد رسید. در سال ۲۰۰۸ این رقم ۱۳ میلیون دستگاه بود. با این حال، چشم انداز بازار خودرو در اروپا بسیار ضعیف‌تر است، زیرا در این قاره هنوز بازار خودرو از رکود ۶ساله اخیر خارج نشده است.همچنین فروش خودرو در روسیه و آمریکای جنوبی کاهش یافته است. در این دو بازار، میزان فروش خودرو در آگوست سال پیش در مقایسه با آگوست سال ۲۰۱۳ به‌ترتیب ۲۵ درصد و ۱۵ درصد افول کرد. از سوی دیگر، در هند بازار خودرو افت‌و‌خیزهایی داشته و رشد بازار خودرو در چین که بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است کند شده است و این درحالی است که سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز افزایش یافته است.واکنش نشان دادن به تحولات در تقاضای مشتری‌ها یک اولویت مهم برای مدیران شرکت‌های خودروسازی بزرگ در سال جاری میلادی است.در فراسوی این ابهام، این باور وجود دارد که تحولات بزرگی در جریان است که تولید خودرو را در ۱۰ سال آینده به کلی دگرگون خواهد کرد. تولیدکنندگان خودرو نه تنها باید به این تحولات توجه نشان دهند تا بتوانند سهم و سود خود را در بازار حفظ کنند، بلکه باید هم اکنون اقداماتی انجام دهند تا برای موفق شدن در سال‌های آینده در جایگاه و موقعیت مناسب قرار گیرند.

عامل تغییر چیست؟

بر مبنای واقعیت‌های موجود، سه نیرو یا عامل در حال تاثیرگذاری بر صنعت خودرو جهان هستند: تغییر در تقاضای مشتری، افزایش مقررات برای ایمنی و اقتصاد سوخت و در نهایت افزایش دسترسی به داده‌ها و اطلاعات.

تغییر در تقاضای مشتری‌ها

به نظر می‌رسد مشتری‌ها دیگر صرفا به یک نام تجاری در بازار خودروسازها علاقه‌مند نیستند و اتومبیل را بیشتر وسیله‌ای برای حمل و نقل تلقی می‌کنند. اگرچه احتمالا این تحول تاثیر بزرگی بر میزان فروش شرکت‌های بزرگ خودروسازی نخواهد داشت اما بر میزان پولی که مصرف‌کنندگان حاضرند برای خرید خودرو پرداخت کنند موثر خواهد بود. این تمایل همچنین تحت تاثیر کاهش تفاوت محصولات شرکت‌های خودروسازی مختلف قرار دارد. واقعیت این است که افزایش کیفیت خودروها در سراسر صنعت خودرو جهان باعث شده خودروهای مختلف از لحاظ کیفیت و امکانات، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با هم نداشته باشند. مشتری‌ها خواستار سیستم‌های ناوبری پیچیده‌تر با قیمت پایین‌تر و ویژگی‌های ممتاز و استاندارد هستند.افزایش مقررات ایمنی. برای سازندگان خودرو، سازگار شدن با مقررات سختگیرانه‌تر مصرف سوخت در آمریکا و دیگر کشورها و مناطق جهان دشوارتر و پرهزینه‌تر شده است. قانونگذاران همچنین خواستار افزایش سطح ایمنی خودروها و قرار گرفتن این ویژگی‌های ایمنی در تجهیزات استاندارد مدل‌های جدید شده‌اند و طبیعی است که این مقررات هزینه بالاتری بر خودروسازان تحمیل می‌کند.

افزایش دسترسی به داده‌ها و اطلاعات

اطلاعات درباره استفاده از خودرو و رفتار راننده به سرعت در حال افزایش است، زیرا سیستم‌های حسگر و دیگر تجهیزات نظارتی شایع‌تر شده است. تمام بازیگران در زنجیره ارزش خودروسازی به جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره مشتری‌ها و خودرو علاقه‌مند هستند، اما ابهام درباره نحوه استفاده از این داده‌ها همچنان فراگیر است. همچنین میزان بالای اطلاعات در باره ویژگی‌ها، قیمت، کیفیت و عملکرد خودرو در اختیار مشتری قرار دارد در نتیجه خریداران قدرت چانه‌زنی بیشتری دارند. در این میان خودروسازها برای راضی نگه داشتن مشتری‌ها باید بسیار بیش از گذشته تلاش کنند.

تاثیر بر صنعت خورو

این روندها سبب پدید آمدن ریسک‌ها و فرصت‌های قابل ملاحظه برای صنعت خودرو جهان شده است. برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و رفع ریسک‌ها به‌گونه‌ای که مزیت رقابتی واقعی پدید آید، باید نحوه تاثیرگذاری این روند‌ها بر شرکت‌های خودروسازی را درک کنیم.

افزایش امکانات نرم‌افزاری و الکترونیک. یک دهه پیش هزینه امکانات نرم‌افزاری و الکترونیکی در خودروها کمتر از ۲۰ درصد کل هزینه ساخت خودرو را تشکیل می‌داد اما اکنون این سهم به ۳۵ درصد افزایش یافته است. نکته مهم این است که سیستم‌های الکترونیک همچنان بیش از ۹۰ درصد نوآوری‌ها و ویژگی‌های جدید خودروها را تشکیل می‌دهند و این به آن معنا است که این سیستم‌ها عامل اصلی تمایز خودروهای مختلف نام‌های تجاری هستند و اگر شرکت‌های خودروساز در این حوزه بتوانند خوب عمل کنند بر سهم خود در بازار و سودشان می‌افزایند.

در همین راستا، شرکت‌های یاد شده بر جمع آوری داده‌ها از مشتری‌ها و خودروها تمرکز کرده‌اند، اما به ندرت پیش می‌آید که شرکت‌ها از این اطلاعات به درستی استفاده کنند در نتیجه مشاهده می‌شود که تمایز زیادی بین ویژگی‌های الکترونیک و نرم‌افزاری خودروهای جدید وجود ندارد. به این‌ترتیب ضروری است روش‌های جدید برای ‌ترکیب داده‌ها و به‌کارگیری آنها در ساخت خودروهای نو یافت شود.

تغییر خواست مشتری‌ها

مشتری‌ها خواستار تجربه یکپارچه‌تر در خرید خودرو هستند که شامل مراحل تصمیم‌گیری برای خرید، تامین مالی و بیمه باشد. هم مشتری‌ها و هم نمایشگاهدارها خواستار سرعت بخشیدن به این روند هستند. اکثر خریداران خودرو برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز خود برای خرید خودرو به اینترنت مراجعه می‌کنند و اگرچه اکثر آنها مایلند تجربه راندن با خودرو مورد نظر خود را داشته باشند اما بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند ‌ترجیح می‌دهند یک دکمه خرید در سایت وجود داشته باشد و وقت کمتری از ایشان هدر برود. به این ‌ترتیب ضروری است امکانات لازم برای پاسخگویی به این خواست خریداران ایجاد شود.

نکته مهم این است با توجه به افزایش اهمیت تجهیزات الکترونیکی خودروها، تولیدکنندگان باید با عرضه‌کنندگان و متخصصان بیرون از صنعت سنتی خودروسازی در ارتباط قرار گیرند تا از توانایی آنها برای ارائه تجهیزات جدید و متنوع در خودروهای خود استفاده کنند و مزیت رقابتی بالاتری کسب کنند. انجام این کار مستلزم تغییر عملکرد خودروسازها است. برای مثال، خودروسازها می‌توانند با ارائه‌کنندگان تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزاری به سرمایه‌گذاری مشترک پرداخته یا از شرکت‌های نوآور در این حوزه حمایت مالی کنند.

راهی که پیش روی خودروسازها است با قبل تفاوت‌های زیادی دارد و تنها آن‌دسته از خودروسازها می‌توانند در این راه حرکت کنند و سهم بالاتری در بازار داشته باشند که از تحولات استقبال کنند.

5 عامل کلیدی در روندهای آتی