کرمی راد

کارشناس صنعت ساختمان

صنعت ساختمان در دو سال اخیر به رکود کمرشکنی رسیده است؛ اقتصاد مسکن با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید دچار رکود شده و این رکود بر بازار صنایع ساختمانی هم تاثیر‌گذار شده و کارخانه‌های زیادی ورشکست شده‌اند.

ساخت‌و‌ساز با صنایع ساختمانی زیادی در ارتباط است، یکی از راه‌های دولت برای ایجاد اشتغال این است که بودجه‌های عمرانی را به سمت صنعت ساختمان هدایت کند؛ اما ۲ سال رکود این صنعت، بسیاری از کارخانه‌ها را زمین‌گیر کرده است.

پس از توافقات ایران و کشورهای ۱+۵، شرکت‌های خارجی تمایل زیادی به همکاری با شرکت‌های داخلی دارند، توان صنایع داخلی در سال‌های تحریم بسیار افزایش یافته که همین امر موجب شده است نگاه شرکت‌های خارجی به ایران فقط نگاه مصرف‌کننده نباشد و به دنبال سرمایه‌گذاری و شراکت با شرکت‌های داخلی باشند. ما باید از یک واردکننده تکنولوژی به تولیدکننده تبدیل شویم؛ بخش خصوصی باید نگاهش را به دولت تغییر دهد و فقط توقع کمک از دولت نداشته باشد؛ چرا که نقش دولت مدیریت کلان است و بانک‌ها باید از بخش خصوصی حمایت کنند.

متاسفانه بانک‌ها نیز برای خروج از رکود صنعت ساختمان همکاری نمی‌کنند. بانک‌ها تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های ساختمانی قرار نمی‌دهند اما وارد این صنعت شده و به دلیل نقدینگی بالایی که در اختیار دارند، بخش خصوصی امکان رقابت با آنها را ندارد.

تاثیر لغو تحریم‌ها حداقل یک‌سال آینده در بازار مسکن مشخص می‌شود بنابراین می‌توان گفت که از یک‌سال آینده بازار مسکن با رونق بیشتری همراه می‌شود.

کشور ما ظرفیت رشد در بخش صنایع پتروشیمی را دارد؛ باید درآمد حاصل از نفت به سمت پتروشیمی و پالایش برود؛ چراکه در سال‌های آینده سوخت‌های جدید جایگزین سوخت فسیلی می‌شود و دیگر زمان فروش نفت به پایان می‌رسد.

درهرصورت رکود حاکم بر صنعت ساختمان باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد. رکودی که نه تنها بازار مسکن، بلکه صنعت ساختمان را به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک و تاثیرگذار در اقتصاد کلان کشور تحت تاثیر خود قرار داده است. قطعا یکی از مهم‌ترین تصمیمات موثر در خروج مسکن از رکود و به تبع آن ایجاد رونق در این بخش اتخاذ سیاست‌های صحیح در اقتصاد کلان کشور است؛ همچنین تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باید یکی از اولویت‌های دولت باشد، چرا که دولت به دلیل کمبود منابع مالی به تنهایی نمی‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد؛ ضمن اینکه از آثار بین‌المللی در رونق این بخش نباید غافل شد.