شهرزاد کاظمی: رویترز در گزارشی به بهای پایین نفت که اقتصاد کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را تحت تاثیر قرار داده است، اشاره می‌کند و می‌نویسد، سرمایه‌گذاران امیدوارند لغو تحریم‌ها علیه ایران، موجب رشد اقتصاد دبی شود. به این ترتیب از دیدگاه کارشناسان اقتصادی، اوراق قرضه دبی پرسودتر از بقیه منطقه است. برای برخی سرمایه‌گذاران جای سوال است که چرا بدهی‌های دبی برای برخی سرمایه‌گذاران پرسود است. دبی تنها طی چند سال اخیر، خود را از تبعات بحران بدهی‌های سال ۲۰۰۹ رها کرده اما به‌عنوان یک مرکز تجاری و کسب و کار در منطقه خلیج‌فارس نمی‌تواند از کند شدن منطقه‌ای رشد اقتصادی به دلیل افت قیمت نفت فرار کند.

قیمت املاک دبی در حال افول است و شاخص سهام بورس امارات نسبت به بالاترین رقم سال گذشته ۴۱ درصد افت داشته است. اما قیمت اوراق قرضه وهزینه پوشش ریسک نکول این اوراق در دبی رشد داشته است، هرچند که نفت ارزان موجب شده احساس سرمایه‌گذاران نسبت به بقیه منطقه نیز بدتر شود. یکی از دلایل اصلی وضعیت بهتر اوراق قرضه دبی نسبت به کل منطقه این احتمال است که دبی به سرعت جایگاه قبلی خود به‌عنوان مرکز تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور پس از تحریم‌ها را بازپس بگیرد.سرگی درگاچف، تحلیلگر موسسه یونیون اینوستمنت پرایوت فاندز در آلمان گفت: «لغو تحریم‌های ایران مساله‌ای است که دبی بیشتر از سایرین از آن سود خواهد برد. دبی دارای تاریخچه‌ای قوی از روابط نزدیک تجاری با ایران است و زمانی که درهای بازار ایران باز شود، امارات در بین همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خواهد بود.»

از دیگر عوامل عملکرد بهتر اقتصاد دبی نسبت به سایر مناطق، متنوع‌تر بودن اقتصاد آن نسبت به سایر کشورهای منطقه است. تولید نفت و گاز سهم کمی از تولید ناخالص داخلی دبی دارد، در حالی که این رقم برای سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حدود یک‌سوم یا بیشتر است.اما برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز توسعه اقتصادی ایران در آینده به هرگونه ریسکی می‌چربد. مقامات صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کردند که ایران می‌تواند در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ با صادرات محصولات غیرکربنی به تولید ناخالص داخلی امارات یک درصد اضافه کند. از سوی دیگر امارات از افزایش تقاضا از سوی ایران مانند تبادل مالی، حمل و نقل و توریسم منتفع خواهد شد. تعداد مسافران ایرانی از سال ۲۰۱۰ به نصف کاهش یافت و امید می‌رود تا این میزان بیشتر شود.

دایملر با شتاب

رونالد اشنایدر، رئیس و مدیرعامل خودروهای تجاری شرکت دایملر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگویی با پایگاه خبری کانستراکشن نیوز گفت: «بازار ایران فرصت‌های عظیمی برای خودروهای تجاری دایملر دارد و ما خود را برای ورود مجدد به این بازارآماده می‌کنیم.» وی افزود: «ما همچنین قصد داریم در زودترین زمان ممکن یک دفتر نمایندگی در ایران دوباره تاسیس کنیم.» وی تایید کرد که این شرکت آلمانی در حال مذاکره با شرکای احتمالی ایرانی است.شرکت خودروسازی دایملر به تازگی اولین مرکز منطقه‌ای خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در جبل علی دبی دایر کرده تا خدمات پشتیبانی به ۱۹ کشور این منطقه ارائه دهد. این دفتر همه برندهای خودروهای تجاری دایملر شامل کامیون‌های مرسدس بنز، اتوبوس‌ها و ون ها، خودروهای فوسو و اتوبوس‌های سترا را در یک مرکز جمع خواهد کرد.مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند: «این مرکز همچنین دایملر را قادر خواهد ساخت تا افزایش مجدد فعالیت بخش خودروهای تجاری اش در ایران را از طریق هاب خود در دبی مدیریت کند.»

امید در بازار تهران

پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» خبر داد که چشم‌انداز لغو تحریم‌ها موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برای استفاده از پتانسیل عظیم بازار ایران عازم این کشور شوند.این در حالی است که ایرانی‌ها در دوران تحریم، دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند. متوسط درآمد آنها از سال ۲۰۱۱، بیش از ۲ هزار دلار کاهش یافته و ایران در حالی که جمعیتش تقریبا به اندازه ترکیه است اما در حال حاضر دقیقا نصف ترکیه تولید اقتصادی دارد، مرتفع کردن این شکاف به معنای ایجاد فرصت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاران است.فرش ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک فرش فروش در بازار تهران، از سختی‌های نبود سیستم بانکی بین‌المللی برای تجار ایرانی شکایت می‌کند و می‌گوید: «در برخی حوزه‌ها کار خیلی دشوار شده است، به خصوص برای انتقال پول، زیرا ما گردشگران زیادی را اینجا داریم، اما آنها پولی برای خرج کردن ندارند.» وی امیدوار است که روزی روابط تجاری بین‌المللی ایران با سایر کشورها مجددا برقرار شود.

ایرانی‌ها با استفاده از روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها،در این دوران تجارت می‌کردند. ارزش ریال ایران پس از کاهش شدید ارزش آن در سال‌های تحریم، اکنون به ثبات رسیده است. در حالی که بسیاری علاقه‌مند به عادی شدن روابط با غرب هستند، اما همچنان اختلاف نظر فراوانی در مورد اینکه چه آینده‌ای در انتظار اقتصاد ایران قرار گرفته، وجود دارد. یک طراح جواهرات نیز از محدودیت‌های بانکی و مالیات بالا و همچنین بوروکراسی دست و پاگیرایران گله‌مند است.بر اساس پیش‌بینی موسسه مالیه بین‌المللی، اگر همه مسائل خوب پیش برود، ایران ممکن است شاهد رشد حدودا ۶ درصدی در سال ۲۰۱۶ و ۷/۶ درصدی در سال ۲۰۱۷ باشد. این در حالی است که بر اساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران امسال کمتر از یک درصد رشد داشته است.

خاویار، نفت غذایی

روزنامه نیویورک پست نوشت: «ایران روزی بزرگ‌ترین صادرکننده خاویار بود، این کشور در سال ۲۰۰۰، بیش از ۴۰ تن تخم ماهی خاویار صادر کرد اما به دلیل کاهش ذخایر ماهی دریای خزر و همچنین تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده، صادرات این غذای ارزشمند در سال گذشته به یک تن کاهش یافت.» طبق برآورد کارشناسان، پس از توافق تاریخی ایران با قدرت‌های جهانی، برخی در ایران روی احیای صنعت خاویار کار خواهند کرد. ماهی خاویار به دلیل صید بیش از حد، آلودگی آب دریا و تخریب مکان‌های تخم ریزی، در خطر انقراض قرار دارد. این عوامل موجب کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر شده که مکان تولید ۹۰ درصد خاویار جهان است. قانون منع موقت خرید و فروش خاویار وحشی به دلیل اجتناب از انقراض ماهی خاویار در سال ۲۰۰۱ به اجرا درآمد. اکنون با توجه به اینکه پنج کشور واقع در حاشیه دریای خزر با هدف جایگزین شدن ذخایر وحشی ماهی خاویار با تمدید ممنوعیت ماهیگیری تجاری موافقت کرده‌اند، صادرات ماهی خاویار توسط این کشورها در آستانه سهمیه‌بندی است در چند سال اخیر، تعدادی مزرعه کوچک پرورش ماهی خاویار در سراسر ایران دایر شده است؛ یکی از مراکز در یک شهر کویری در مرکز ایران و دیگری در قم واقع است. هر یک از آنها امیدوارند با از سرگیری صادرات خاویار، سهمی از بازار ببرند.